امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد CK45 چیست؛ مهمترین کاربرد و ویژگی های آن

فولاد CK45 از مقاطع فولادی پرکاربرد، پرمصرف و رایج در حوزه آهن آلات به شمار می آید. فولاد های ck45 در اثر ترکیب شدن با کربن، انعطاف پذیری و حالت پذیری بالایی پیدا می کنند. بر همین اساس، قابلیت استفاده از این مدل فولاد آلیاژی در بسیاری از صنایع مانند صنعت خودروسازی امکان پذیر می گردد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که همواره بسته به نوع و مدل آلیاژهای آهنی، مقداری کربن در ترکیبات آن موجود می باشد. بر همین اساس، مقاطع فولادی از لحاظ درصد کربن در سه دسته پر کربن، کربن متوسط و کم کربن جای می‌گیرند. در این میان، فولاد یا استیل CK45 در دسته آلیاژهای فولادی متوسط کربن قرار می گیرد.

به همین جهت، فولادهای آلیاژی ck45 به عنوان ماده اولیه، برای تولید و ساخت تسمه، ورق و میلگرد، از مناسب ترین متریال محسوب می شوند. علاوه بر این، فولادهای از نوع ck45 به علت متداول و در دسترس بودن، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که فرآیند تولید و ساخت فولاد آلیاژی CK45، به روش نورد گرم و به دو صورت ماشین کاری و نرمال انجام می شود. مضاف بر این، در ساختار این محصول ترکیباتی مانند کربن متوسط (در حدود 0.45 درصد) و عناصری مانند منگنز (0.65 درصد) و سیلیسیم (0.25 درصد) موجود می باشد.

فولاد CK45 چیست 

مهم ترین ویژگی های فولاد CK45 چیست؟

فولاد CK45 از جمله آلیاژهای فولادی منحصر به فرد و متمایز در مقایسه با سایر مقاطع فولادی و آهنی تلقی می‌گردد. این محصول در برابر اصطکاک، تنش های کششی و ضربه و فشار، از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این ویژگی ها، امکان استفاده از فولادهای ck45 را برای انجام عملیات حرارتی گوناگون، به راحتی میسر ساخته است.

همچنین، بهره مندی از جوش پذیری مناسب و مطلوب، این مدل از مقاطع فولادی را به یک گزینه بهینه و کاربردی، در صنایع مختلف اعم از کوچک و بزرگ تبدیل نموده است. ضمنا، به علت وجود کربن و منگنز در ساختار فولاد، مناسب است که فرآیند جوشکاری این محصول با دقت و حساسیت بالا انجام شود.

قیمت مقرون به صرفه و مناسب، استحکام و دوام بالا، انعطاف پذیری مطلوب و کارایی گسترده را می توان از دیگر مشخصات فولاد CK45 به حساب آورد.

این محصول بسته به نوع استفاده و کاربری قابلیت افزایش طول از 4 الی 17 درصد را دارد. همچنین، دمای سختی کار استیل های ck45 در بازه 820 الی 840 درجه سانتیگراد برآورده شده است. بازه 650 تا 700 درجه سانتیگراد، دمای آنیلینگ این مدل از مقاطع فولادی را نشان می دهد. ضمنا، مطابق با جدول و اطلاعات محصول، دمای آهنگری فولاد از نوع CK45 تا 1100 درجه سانتیگراد می باشد.

گفتنی است که فولاد CK45 مطابق با فناوری ها و تکنولوژی های روز دنیا و بر اساس اصول و شاخص های استاندارد جهانی و بین المللی، طراحی و به مرحله تولید می رسد. استاندارد SAE کشور آمریکا و DIN کشور آلمان، از استانداردهای رایج برای تهیه و تولید این محصول به شمار می روند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فولادهای CK45 در سطح بازار آهن آلات با کدهای 1045 و 1.1191 شناسایی می شوند. برخورداری از استحکام و دوام کششی برابر با 585 مگا پاسکال و نسبت پواسون 29، دیگر مشخصات فولادهای ck45 را شامل می شوند.

ویژگی های فولاد CK45

مهم ترین موارد کاربرد و استفاده

فولاد CK45 به علت برخورداری از ویژگی های متمایز و خواص مکانیکی و شیمیایی، در بسیاری از حوزه های تولیدی و صنایع کوچک و بزرگ، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده در صنایع خودروسازی و برای تولید و ساخت خودروهای سنگین و سبک، به انضمام استفاده گسترده در صنایع حوزه نفت و پتروشیمی را می توان از عمده ترین موارد کاربرد استیل از نوع ck45 دانست.

علاوه بر این، فولادهای آلیاژی ck45 برای تهیه و تولید بسیاری از وسایل و قطعات، کاربرد گسترده ای دارند. از این محصول برای طراحی و ساخت قطعاتی نظیر چرخنده کوچک، اکسل، بوش، شفت، میله های اتصال دهنده و میلنگ، استفاده می شود.

لازم به ذکر است که فولاد سی کی 45 برای ساخت ابزار آلاتی مانند چاقوی دندانه دار و آهنی، پیچ، چکش، ابزارهای دستی، میخ و انبر دست نیز بسیار کاربرد دارد. مضاف بر این، تهیه و ساخت مته های مخصوص حفاری، غلتک های صنعتی و محور پمپ ها، از دیگر موارد کاربرد و استفاده از این محصول به حساب می آید.

برای ساخت و تولید فولاد CK45 ابتدا آن را در کوره های مخصوص آلیاژ سازی مذاب و سپس به آهن مذاب شده عناصری مانند منگنز و کربن اضافه می شود. سپس محصول نهایی در شکل و فرم متنوع و به روش ریخته گری تولید و به مصرف کننده و خریداران ارائه می گردد.

ناگفته نماند که قیمت فولاد ck45 به علت استفاده از میزان و درصد متوسط کربن، مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد. درصد کربن استفاده شده در آلیاژهای فولادی، بازه قیمت محصول را متغیر و متفاوت می کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع فولاد ck

 

https://ahanhyper.com//?p=6031

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *