امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران

فولاد از مقاطع پرکاربردی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. همچنین در انواع مختلف توسط برندهای بسیای تولید و عرضه می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

فولاد آلیاژی است که از عناصری چون آهن و کربن تشکیل شده است. این محصول استحکام کششی بالایی داشته و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردهای این محصول می توان به استفاده در ساخت ماشین آلات، خودروسازی، سلاح های نظامی و ابزارها اشاره کرد.

بهتر است بدانید که سالانه بیش از ۱.۶ میلیارد تن فولاد در جهان تولید می شود که ۵۵ میلیون تن آن در ایران تولید می شود. صنعت فولاد یکی از صنایع پرکاربرد است و روزانه با آن سر و کار داریم به طوری که بخش زیادی از تجهیزاتی که روزانه از آن استفاده می کنیم از فولاد تولید می شوند. این صنعت به عنوان صنعت مادر می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی کشورها به شمار می آید.

فولاد و نقش آن در اقتصاد

فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران

بهتر است بدانید فولاد از دو جهت در اقتصاد تاثیر دارد که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

اشتغال زایی: فولاد و نقش آن در اقتصاد به لحاظ اشتغال زایی بسیار مهم است. اشتغال زایی بخشی از صنعت فولاد در کشور است. برای اینکه یک مقطع فولادی تولید شود از همان ابتدای کار نیاز به نیروی انسانی دارد. با این کار می توان برای تعداد زیادی از افراد شغل ایجاد کرد.

برای تولید یک مقطع فولادی شامل مراحلی چون استخراج فولاد از معدن، فرآیند تولید و ریخته گری فولاد خام، نورد فولاد و فروش محصولات فولادی می باشد. برای هر کدام از این مراحل به تعدادی نیروی کارآزموده نیاز است. این صنعت توانسته به صورت و مستقیم و غیر مستقیم شغل های زیادی را ایجاد کند‌.

حضور در بازارهای جهانی: صادرات فولاد و نقش آن در اقتصاد از مزایای زیادی در اقتصاد کشور دارد. برای آنکه در بازار جهانی ماندگار شوید نیاز است محصولات را مطابق با استاندارد و با کیفیت بالا تولید کرد. علی رغم این موارد باید تلاش شود قیمت محصول مقرون به صرفه باشد.

از منافع صادرات فولاد می توان ب منبع تامین ارز خارجی اشاره کرد. این کار بر اقتصاد کشور تاثیر مثبتی دارد. فولاد در ایران به دو روش سنتی احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی استفاده می شود. این محصولات به بازار رونق بخشیده و با اختصاص بخشی از بازار جهانی به خود توانسته وضعیت اقتصادی کشور را رونق بخشد.

تغییرات سال های اخیر قیمت فولاد: قیمت فولاد و محصولاتی که از آن ساخته می شوند به علت افزایش جمعیت کره زمین در سال های اخیر افزایش یافته است. هر چه جمعیت بیشتر شود نیاز به غذا و مسکن نیز افزایش می یابد. در نتیجه کارخانجات برای تامین نیاز مردم باید فولاد بیشتری تولید کنند. از آنجا که میزات تقاضای فولاد بالا می رود این امر باعث افزایش قیمت فولاد می شود. از این رو قیمت فولاد و نقش آن در اقتصاد نیز حائز اهمیت می باشد.

نقش فولاد در اقتصاد ایران

فرآیند تولید فولاد

اول در کوره مقداری آهن قراضه ریخته و با قوی الکتریکی آن را ذوب می کنند؛ سپس مقداری آهن اسفنجی در کوره می ریزند. در عملیات ذوب کوره قوس الکتریکی خواص قراضه اثر مهمی دارد. اگر قراضه انتخاب شده درست نباشد؛ منجر به شکستن الکترودها یا سرریز شدن فولاد ذوب شده و یا حتی افنجار می شود. برای بهینه سازی عملیات کوره از انواع قراضه در آن استفاده می شود.

به جز مواد اولیه مواد دیگری چون سرباره زا، روان ساز یا موادی برای آلیاژ کردن یا تصحیح ترکیب نهایی مواد مذاب مورد نیاز است. مهمترین کمک ذوب آهک است که برای تشکیل سرباره و اثر گذاشتن بر واکنش شیمیایی در مراحل مختلف به کوره اضافه می شود. عناصر آلیاژی که بیشتر آن ها فلزی هستند برای رسیدن به ترکیب دلخواه به به ذوب اضافه می شوند‌. فروآلیاژها قسمت زیادی از عناصر آلیاژی هستند.

فرآیند تولید فولاد

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی در انواع و ابعاد مختلف می باشد. برخی از این محصولات فولادی می توان به میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید جهت سفارش این محصولات اقدام نمائید. برای اینکه انتخاب بهتری را با توجه به کاربرد مد نظر خود داشته باشید؛ با کارشناسان در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فولاد چیست؟

فولاد آلیاژی است که از عناصری چون آهن و کربن تشکیل شده است و استحکام بالایی دارد.

فولاد از چه جهت در اقتصاد ایران موثر است؟

تاثیر فولاد در اقتصاد

از نظر اشتغال زایی، صادرات و قیمت سال های اخیر است.

مواد اصلی که در کوره ریخته می شود کدامند؟

آهن قراضه و آهن اسفنجی

https://ahanhyper.com//?p=72096

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *