امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد سمانتاسیون‌ و بررسی انواع آن

فولادها انواع مختلفی دارند که بسته به آلیاژ استفاده شده در آن از خواص ویژه ای برخوردار هستند. یکی از انواع این مقاطع فولاد سمانتاسیون است که است که دارای انواع متفاوتی است. در این مبحث می خواهیم به بررسی فولاد سمانتاسیون‌ و بررسی انواع آن بپردازیم. شما مخاطبین گرامی می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این مقطع فولادی ما را همراهی کنید.

فولاد سمانتاسیون‌ یا سمانته فولاد ساده کربنی است که دارای کربن کمی بوده ولی می توان به روش کربن دهی میزان کربن را افزایش داد. بدین صورت ساختار سطح آن بعد از اینکه سرد شد؛ به سرعت از دمای آستنیته به زمینه ی مارتنزیتی پرکربن که سختی بالایی دارد، می رسد.

فولاد سمانتاسیون‌

انواع فولاد سمانتاسیون‌

فولاد سمانتاسیون انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی هایی دارند. در زیر به توضیح انواع این فولاد می پردازیم:

فولاد ۱.۷۱۳۱

بهتر است بدانید این فولاد درصد کربن کمی دارد و بعد از انجام فرآیند سخت کاری سختی بالایی به دست نمی آید.‌ در صورتی که سطح این مقطع با عملیات کربن دهی پر کربن شود؛ سختی سطح آت افزایش می یابد. حداکثر میزان کربن این نوع فولاد ۳ درصد بوده و حداکثر نفوذ کربن در این فولاد ۲ میلی متر زیر سطح است.

این فولاد مغزی نرم، چقرمه و مقاوم به سایش بالا داشته و در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. از کاربردهای این مقطع پروفیلی می توان به استفاده در ساخت چرخ های دنده دار کوچک، اجزای فرمان، سنبه ها و میل مرغک ها اشاره کرد.

فولاد ۱.۵۹۲۰ و ۱.۵۹۱۹

یکی دیگر از فولاد سمانتاسیون‌ فولاد ۱.۵۹۱۹ و ۱.۵۹۲۰ است که به دلیل داشتن عناصر نیکل و کروم مقاومت بالایی در برابر اصطکاک و فشار دارد. برای ساخت گژن پین میل فرمان و چرخ دنده پیستون از این محصول استفاده می شود‌.

فولاد ۷۱۴۷

برای ساخت قطعاتی که باید سطح آن ها مقاوم و سخت بوده ولی مغز آن نرم و انعطاف پذیر باشد از این نوع مقاطع استفاده می شود. از جمله کاربردهای این فولاد می توان استفاده در ساخت میل فرمان، کرانویل و چرخ دنده را نام برد.

فولاد ۵۷۱۴

این محصول در برابر حرارت مقاوم بوده و مقاومت خوبی در برابر لهیدگی، بارهای شدید و سایش دارد. این مقطه دارای عناصری چون کربن، نیکل، کروم، سیلیسیم و منگنز است. اصلی ترین عنصر این فولاد نیکل در مقدار بالا است که باعث مقاومت آن در برابر حرارت و سختی شده است.

فولاد ۱.۵۷۳۲

مقدار نیکل این فولاد کم بوده و دارای سختکاری سطحی می باشد. برای ساخت قطعاتی مانند وسایل یدکی هواپیما و ماشین و پلوس از این محصول استفاده می شود.

فولاد ۵۷۵۲

این فولاد سمانتاسیون‌ نیکل بالایی دارد؛ که باعث چقرمگی آن شده است. این محصول دارای خاصیت سختی پذیری و ضربه گیری بسیار خوبی می باشد. برای ساخت محور، شافت و چرخ دنده های گیربکس که آبکاری نمی خواهند از این فولاد استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این مقطع می توان به استفاده خام آن در صنایع پلاستیک برای قالب سازی اشاره کرد.

انواع فولاد سمانتاسیون

روش های عملیات حرارتی برای سخت کردن سطح فولاد سمانتاسیون

عملیات حرارتی به سه روش انجام شده و سطح فولاد سمانتاسیون‌ را سخت می کند. در زیر به این روش ها اشاره می کنیم:

روش اول: روش اول عملیات حرارتی باعث تغییر ترکیب شیمیایی در سطح فولاد شده و یا اینکه باعث نفوذ یک عنصر به داخل قطعه می شود‌.

روش دوم: این روش موضعی بوده و بدون اینکه ترکیب شیمیایی سطح تغییر کند انجام می شود. از جمله این عملیات ها می توان به سخت کردن شعله ای و القایی اشاره کرد.

روش سوم: این روش به صورت سطحی بوده و شامل سخت کردن پلاسمایی، لیزری و پرتو الکرونی است.

عملیات سمانتاسیون

عملیات سمانتاسیون زیرمجموعه عملیات حرارتی بوده و برای افزایش سختی به کار برده می شود. همچنین این عملیات سبب افزایش استحکام و مقاومت در برابر سایش شده و خواص درونی آن را بهبود می بخشد.‌ این فرآیند در زمان و دمای مختلف و معمولا در حمام نمک های سیانوری اجرا می شود.

درصد کم کربن در این فولاد باعث می شود به سرعت سرد شده و در سطح آن میکروساختار سخت تشکیل نشود. در نهایت به سطح این فولاد کربن داده و کربن سطحی آن را افزایش می دهند تا مقاومت آن بیشتر شود. به طور کلی می توان گفت وقتی فولاد به سرعت سرد شود؛ از ناحیه آستنیتی می بینید که مارتنیت تشکیل شده و در لایه سطحی آن سختی پر کربنی ایجاد می شود.

عملیات سمانتاسیون

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

همانطور که متوجه شدید فولاد انواع مختلفی دارد؛ هر یک از آن در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. ورق ابعادی، انواع پروفیل، سپری و .. از جمله این مقاطع فولادی به شمار می روند. این مقاطع در ساخت و ساز بیشترین کاربرد را به همراه دارند. برای خرید این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فولاد سمانتاسیون کدامند؟

فولاد ۱.۷۱۳۱، ۱.۵۹۱۹، ۱.۵۹۲۰، ۷۱۴۷، ۵۷۱۴، ۱.۵۷۳۲ و ۵۷۲۵

فولاد سمانته ۷۴۱۷ چه ویژگی دارد؟

این فولاد انعطاف پذیر بوده و مقاومت خوبی دارد.

روش سوم عملیات حرارتی برای سخت کردن سطح فولاد سمانتاسیون چگونه است؟

عملیات حرارتی برای سخت کردن سطح فولاد

این روش سطحی بوده و شامل سخت کردن لیزری، پلاسمایی و پرتو الکترونی است.

https://ahanhyper.com//?p=72076

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *