امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد خشکه هوایی چیست

فولاد مقطعی است که به طور کلی به دو دسته فولاد سازه و فولاد ابزار تقسیم می شود که فولاد ابزار یکی از مقاطع پرکاربرد است. فولاد ابزار خود به چند دسته تقسیم‌ می شود که فولاد خشکه هوایی یکی از آن ها می باشد. در این مبحث می خواهیم به بررسی فولاد خشکه هوایی چیست؟ بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فولاد ابزار تا انتها ما را همراهی کنید.

تاریخچه فولاد خشکه هوایی

فولاد خشکه هوایی یا تندبر برای اولین بار توسط یک فلز کار انگلیسی در سال ۱۸۶۸ تولید شد‌. این مقطع حاوی عناصری چون تنگستن، منگنز و کربن می باشد. برای افزایش سختی این مقاطع عنصر کبالت را به آن اضافه می کنند و بدین صورت سختی آن بین ۶۰ الی ۷۰ راکول است. بر روی این نوع فولاد عملیات هایی چون تنش تسلیم و فرجینگ انجام می شود که تنش تسلیم آن برای کاهش اعوجاج در طول عملیات حرارتی است.

فولاد خشکه هوایی

انواع فولاد خشکه هوایی

موسسه آهن و فولاد آمریکا فولاد خشکه هوایی را به دو دسته اصلی تقسیم می کند که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

فولاد خشکه هوایی T

عنصر اصلی این نوع فولاد تنگستن است که مقدار آن ۱۸ درصد می باشد. این مقاطع در کابردهای زیادی استفاده شده و از مزیت های زیادی نیز برخوردار هستند. این دسته از فولاد دارای گریدهای مختلفی است که هر کدام‌ برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

گرید :T1 کاربرد این گرید در قلاویزها، دستگاه های سوراخکاری مارپیچ و دستگاه های رزوه کاری است.

گرید :T4 کاربرد این گرید در دستگاه های شکل دهی ابزار، دستگاه برش عظیم و چدن خاکستری است.

گرید :T5 این گرید از فولاد تنگستن در پانچ ها و تیغه های چرخشی استفاده می شود.

گرید :T15 برای ساخت ابزار برش، ابزارهای در معرض تنش و دستگاه حدیده کاری از این نوع فولاد ابزار استفاده می شود.

فولاد خشکه هوایی M

عنصر اصلی این فولاد ابزار مولیبدن بوده و مقدار آن برابر با ۱۸ درصد است. مقاومت این مقاطع کم بوده و از نظر قیمت نیز ارزان و مقرون به صرفه هستند. برای مصارفی که نیاز به مقاومت زیادی نیست می توان از این فولاد استفاده کرد. این نوع فولاد خشکه هوایی در چندین گرید موجود است که به شرح زیر است:

گرید :M2 ان گرید فولاد در ساخت چاقوها، مته های حلزونی و مارپیچ، دستگاه رزوه زنی و دستگاه حدیده کاری مورد استفاده می باشد.

گرید :M3 از این گرید فولاد در ابزار برش، ابزار فرز و برقو زدن استفاده می شود.

گرید :M4 این گرید در ساخت قلاویز و ابزارهای فرز به کار برده می شود.

گرید :M35 از کاربردهای این گرید می توان به استفاده در دریل ها، ابزار برش و ابزارهایی که در معرض تنش مکانیکی هستند اشاره کرد.

گرید :M42 از کاربردهای این گرید فولاد خشکه هوایی می توان استفاده در ساخت ابزار برش، برقو و دستگاه های حدیده کاری اشاره کرد.

انواع فولاد خشکه هوایی

مزایای فولاد خشکه هوایی

بهتر است بدانید فولاد خشکه هوایی مزایای متعددی دارد که شامل موارد زیر می شود:

سرعت برش این مقاطع بالا بوده و در برابر شکستگی مقاومت بالایی دارند. قیمت این محصول پایین بوده و زمانی که نمی خواهید هزینه بالایی صرف کنید انتخاب خوبی است. همچنین این مقاطع قابل استفاده در دمای بالای ۶۰۰ درجه سانتی گراد می باشند. از مزایای دیگر این فولاد ابزار می توان به مقاومت آن در برابر سایش اشاره کرد.‌

کاربرد فولاد خشکه هوایی

لازم است بدانید فولاد خشکه هوایی در موارد زیادی استفاده می شود که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

مهمترین کاربرد این‌ مقطع در ساخت ابزارهای برش چون دستگاه فرز، دریل، تیغه اره، تیغ برش و … است. همچنین در عملیات های حدیده و پانچ نیز از این فولاد ابزار استفاده می شود. استفاده در ساخت ابزارهای دستی ظریف یکی دیگر از کاربردهای این مقطع است.‌

این مقطع به دلیل مقاومت خوبی که در برابر سایش دارد گزینه مناسبی برای عملیات های کم سرعت است. در ساخت چاقوهای جیبی، سوهان، چاقوی آشپزخانه و اسکنه نیز از این مقطع استفاده می کنند. این مقاطع در ساخت ابزارهای خان کشی و قلم تراش ها نیز به کار برده می شود. استفاده در ابزارهای خراطی و قالب سازی از دیگر کاربردهای این فولاد ابزار است.

کاربرد فولاد خشکه هوایی

نکات ضروری در انتخاب فولاد خشکه هوایی

برای آنکه فولاد خشکه هوایی مناسبی انتخاب کنید؛ نیاز است که نکاتی را مورد توجه قرار داد که عبارتند از:

فولادهای مولیبدن گرید M1، M2 و M3 و فولاد تنگستن T1 از جمله پرکاربردترین فولاد خشکه هوایی است. این مقاطع در برش بهترین عملکرد و سختی بالایی دارند ولی باز هم مقاومت آن در برابر ساییدگی از فولاد ابزارهای دیگر پایین تر است. با اضافه کردن وانادیوم این مقاطع می توان مقاومت آن در برابر سایش را افزایش داده و باعث بهبود سختی داغ آن شد. فولاد خشکه دارای مقدار متوسطی از عنصر وانادیوم است که برای برش های ظریف و سختی که بر روی مواد اولیه انجام می شوند مناسب است.

فولادی که ۵ درصد وانادیوم دارد برای برش فلزات سخت، ماشینکاری آلومینیوم و فولاد ضد زنگ عملکرد بهتری را ارائه می دهد. همچنین فولاد هایی که بر پایه کبالت هستند؛ شکننده تر بوده ولی در ماشینکاری مواد فلس دار و سخت خوب عمل می کنند.

خرید مقاطع فولادی

ورق گالوانیزه، لوله درز دار، لوله فولادی، ورق استیل و … از جمله مقاطع فولادی است که بیشترین کاربرد را به همراه دارد. تمامی محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فولاد خشکه هوایی را نام ببرید؟

فولاد خشکه هوایی T که حاوی تنگستن بوده و فولاد خشکه هوایی M که حاوی مولیبدن است.

مهم ترین کربرد فولاد خشکه هوایی را بیان کنید؟

استفاده در ساخت ابزارهای برش چون تیغه اره، تیغ برش، دریل و دستگاه فرز

اضافه کردن عنصر وانادیوم به فولاد خشکه هوایی چه مزایایی دارد؟

افزایش مقاومت فولاد خشک هوایی

سبب افزایش مقاومت آن در برابر سایش شده و عملکرد سختی داغ را بهبود می بخشد.

https://ahanhyper.com//?p=72069

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *