امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود

فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ مبحثی است که قصد داریم در این مطلب از وبسایت آهن هایپر به آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید فولاد آلیاژی از آهن و کربن می باشد که در کاربردهای بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز می باشد. به گونه ای است که بدون فولاد امکان ساختمان سازی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. اما توجه داشته باشید که این فولاد از لحاظ مختلف تقسیم بندی می شود که یکی از معیارهای دسته بندی آن جوش پذیری فولاد می باشد.

با توجه به سوال فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ باید ذکر کنیم که فولاد معمولاً از نظر میزان کربن به سه دسته تقسیم بندی می شود. با توجه به میزان کربن موجود در آن می توان ذکر کرد که آیا می توان فولاد جوشکاری کرد یا خیر؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟

فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟

در ادامه مبحث فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ باید ذکر کنیم به طور کلی این نوع فولاد به سه دسته تقسیم بندی خواهد شد که می ‌توان به فولادهای کم کربن و پرکربن و فولاد کربن متوسط اشاره کرد. به طور کلی فولاد هایی که از میزان کربن کمی برخوردار هستند دارای خاصیت جوش پذیری مناسبی می باشند. می‌توان گفت توسط کربن می توان مشخص کرد که آیا امکان جوشکاری بر روی فولاد وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به شرح هر یک از انواع فولاد می پردازیم.

فولاد کم کربن

در ادامه مبحث فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ باید ذکر کنیم که یکی از دسته های آن فولاد کم کربن می باشد. در نظر داشته باشید که فولاد کم کربن به نسبت از کربن کمتری برخوردار می باشد که حدود ۰.۳۰ درصد کربن در این فولاد وجود دارد. همچنین نسبت به فولادهای پرکربن از هزینه تولید پایین تری برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که علاوه بر انعطاف پذیری بیشتر امکان دارد کارایی این فولاد برای کاربردهای خاص بهبود پیدا کند.

بهتر است بدانید که فولاد کم کربن از استحکام و سختی کم، انعطاف پذیری و سفتی خوبی برخوردار می باشد. همچنین دارای شکل پذیری خوبی نیز می باشد. بهتر است بدانید شکل دهی این فولاد را توسط روش‌های همچین خمش و برش، پرس می توان انجام داد. توجه داشته باشید که فولاد کم کربن با توجه به اینکه از مقدار کمی کربن برخوردار است؛ دارای سختی کم و ماشینکاری ضعیفی می باشد.

عملکرد جوش فولاد معمولاً به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. موثر ترین و تاثیرگذارترین عنصر در جوشکاری کربن می باشد. یعنی مقدار کربن فولاد جوش پذیری آن را مشخص خواهد کرد. در نظر داشته باشید برخی از عناصر دیگر نیز در فولاد اضافه کرده که برای جوشکاری مناسب نیستند اما تاثیر آن ها بسیار کمتر از کربن می باشد.

در پاسخ به سوال فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ می توان گفت به طور کلی جوشکاری فولاد کم کردن خوب می باشد. به گونه‌ای که نیازی به فرایندهای خاصی ندارد. جوشکاری با الکترود های قلیایی در مواقعی که در دمای پایین صفحات ضخیم نیاز است؛ انجام خواهد شد. زمانی که محتویات کربن و گوگرد فولاد کم کربن بیش از حد باشد؛ توسط میله های جوشکاری کم هیدروژن با کیفیت بالا پیش گرمایش و پس گرمایش و … باید به طور منطقی انتخاب شود. در اینجا باید نسبت گرمایش کاهش پیدا کند تا از ترک های حرارتی جلوگیری شود.

جوش پذیری فولاد

فولاد کربن متوسط

در ادامه مبحث فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ باید ذکر کنیم یکی از انواع این فولادها فولاد کربن متوسط می باشد که دارای حدود 0.30 الی 0.60 درصد کربن می باشد. توجه داشته باشید که این فولاد کربنی از عملکرد پردازشی، حرارتی و برش خوبی برخوردار است.

اما تا حدودی جوشکاری آن ضعیف است؛ که قبل از جوشکاری حتما نیاز به پیش گرمایش دارد. در نظر داشته باشید که استحکام و سختی آن بالاتر از فولاد کم کربن می باشد و همچنین از انعطاف پذیری و سختی کمتری برخوردار می با‌شد. مواد نور درصد را به صورت مستقیم بدون عملیات حرارتی می توان استفاده کرد؛ همچنین پس از آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد با کربن متوسط در حین جوشکاری تمایل به ترک دارد. هرچه مقدار کربن بیشتر باشد؛ تمایل به سخت شدن نیز بیشتر خواهد بود. ترک سرد اول جوش پذیری آن بالاتر خواهد بود. بهتر است بدانید که با افزایش مقدار کربن فلز پایه و کربن فلز جوش بر این اساس افزایش پیدا خواهد کرد.

توجه داشته باشید که گوگرد اثر نامطلوب برای فولاد است که همراه با آن ایجاد ترک داغ در جوش موثر می باشد. بنابراین در جوشکاری فولاد کربن متوسط باید از الکترودهای قلیایی مقاوم در برابر ترک بهره مند شوید. پیش گرمایش و پس گرمایش را جهت کاهش تمایل ایجاد ترک حتما انجام دهید.

جوش پذیری فولاد کربن متوسط

فولاد پر کربن

در ادامه مبحث فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟ باید ذکر کنیم یکی از انواع فولاد پرکربن می باشد. این نوع فولاد دارای بیش از ۰.۶۰ خواهد بود. بهتر است بدانید با توجه به اینکه در این فولاد از کربن بسیار استفاده شده است؛ قوی تر و سخت تر می باشد. اما نسبت به فولادهای کم کربن از انعطاف پذیری کمتری برخوردار می باشد. توجه به این نکته مهم است که تمامی انواع فولاد کربنی از کربن و آهن تشکیل شده است؛ اما عناصر دیگری به آن اضافه می شود.

به طور کلی می‌توان گفت فولاد پرکربن عملکرد جوشکاری ضعیفی دارد. معمولا چکش، میله ها و … از فولاد پر کربن ساخته شده است. زمانی که فولاد پرکربن جوشکاری شود؛ به خاطر محتوای کربن بالا این فولادها در حین جوشکاری تنش زیادی ایجاد می شود که باعث می‌شود تا تمایل به سخت شدن و ترک سرد بیشتر شود و بخش جوش مستعد ترک های داغ است.

در نظر داشته باشید که فولاد پرکربن در زمان جوشکاری بیش از فولاد کم کربن در معرض ترک های داغ می باشد. بنابراین این نوع فولاد کمترین جوش پذیری را به همراه دارد. در نتیجه می توان ذکر کرد که در سازه های جوشکاری عمومی استفاده نخواهد شد و تنها برای جوشکاری تعمیری یا روکش ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، میلگرد ظفر بناب، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق ابعادی و دیگر مقاطع فولادی می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید این مقاطع فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره‌مند شود. در هر مرحله که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست از طریقراه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

فروشگاه آهن هایپر

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فولاد از نظر جوش پذیری به چند دسته تقسیم میشود؟

فولاد کم کربن، فولاد پر کربن، فولاد کربن متوسط

کدام نوع فولاد از نظر جوشکاری عملکرد خوبی دارد؟

فولاد کم کربن با توجه به اینکه دارای کربن کمی می باشد؛ دارای کارکرد عملکرد جوشکاری خوب است.

آیا بر روی فولاد پر کربن می توان عملیات جوشکاری انجام داد؟

جوشکاری فولاد پرکربن

در سازه های جوشکاری عمومی از فولاد استفاده نمی شود؛ بلکه تنها برای جوشکاری تعمیری یا روکش ریخته‌گری مورد استفاده قرار می گیرد.

https://ahanhyper.com//?p=72055

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *