امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی

فلزها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبحث  ۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی بپردازیم. از شما همراهان‌ گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

آشنایی با فلز

در ابتدای مبحث ۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی لازم است ابتدا با فلز آشنا شوید. فلز به دسته ای از مواد غیرشفاف، انعطاف پذیر و گداخت پذیر که رسانایی گرمایی و الکتریکی خوبی دارند گفته می شود. فلز یک عنصر ارزشمند است که در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. به طور کلی فلزات مواد معدنی هستند که در زیر سطح زمین و به طور طبیعی تشکیل می شوند.

فلزات به مرور زمان احتمال دارد زنگ زده و خورده شوند. معولاً زنگ زدگی به صورت پوسته های قهوه ای و نارنجی است که بر روی سطح فولادی قابل دید است. وقتی که مولکول های آهن در فلز به اکسیژن آب واکنش نشان دهند اکسید آهن تولید شده و زنگ زدگی ایجاد می شود. فلزات گاهی امکان دارد به اسیدها و مواد شیمیایی خشن صنعتی نیز واکنش نشان دهند. اگر جلوی خوردگی گرفته نشود تکه های زنگ به شکسته شدن ادامه داده و فلز در معرض خوردگی بیشتر قرار می گیرد تا زمانی که متلاشی شود.

۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی

۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی

فلزاتی هستند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می باشند. این فلزات در ۴ دسته قرار می گیرند که در ادامه هر یک را به طور مختصر بررسی می کنیم:

فولاد ضد زنگ

با توجه به مبحث ۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی باید ذکر شود یکی از این فلزات فولاد ضد زنگ است. فولادهای ضد زنگ مثل 304 و 316 ترکیبی از عناصر هستند و بیشتر آن ها مقداری آهن دارند که به راحتی اکسید شده و زنگ می زنند. بسیاری از آلیاژهای فولاد ضد زنگ درصد بالایی کروم دارند که واکنش پذیر تر از آهن است.

کروم در زمان کوتاهی و به سرعت اکسید شده و یک لایه محافظ از اکسید کروم بر روی سطح فلز تشکیل می دهد. این لایه اکسیدی مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و از رسیدن اکسیژن به فولادی زیری نیز جلوگیری می کند. عناصری چون مولیبدن و نیکل موجود در آلیاژ مقاومت آن در برابر خوردگی را افزایش می دهند.

فلز آلومینیوم

آلومینیوم سبک بوده و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد؛ به همین دلیل در قطعات خودروها، دوچرخه و هواپیماها از این فلز استفاده می شود. این آلیاژ ها بدون آهن بوده و زنگ نمی زنند ولی اکسید می شوند. زمانی که این آلیاژ در معرض آب قرار بگیرد به سرعت بر روی سطح آن لایه ای از اکسید آلومینیوم تشکیل می شود. این لایه در برابر خوردگی کاملا مقاوم بوده و از فلزی زیری محافظت می کند.

مس، برنز و برنج

با توجه به مبحث ۴ نوع فلز مقاوم‌ در برابر خوردگی و زنگ زدگی باید ذکر شود یکی دیگر از فلزات مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی مس، برنز و برنج هستند. این فلزها یا آهن ندارند و یا مقدار کمی آهن دارند بنابراین زنگ نمی زنند ولی به اکسیژن می توانند واکنش نشان دهند.

با گذشت زمان مس اکسید شده و یک پتیه سبز ایجاد می کند که باعث مقاومت بیشتر فلز در برابر خوردگی می شود. برنز مخلوطی از مس و قلع است که مقدار کمی از عناصر دیگر نیز دارد. برنز نسبت به مس مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. برنج آلیاژی است متشکل از مس، روی و عناصر دیگر که در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.

فولاد گالوانیزه

بهتر است بدانید این آلیاژ زنگ می زند ولی زمان زیادی طول می کشد. این فولاد کربنی است که توسط یک لایه نازک از روی گالوانیزه یا پوشش داده شده است. روی از رسیدن اکسیژن و آب به فولاد جلوگیری می کند و از آن در برابر خوردگی محافظت می کند. اگر چنان چه پوشش روی خراشیده شود به وسیله حفاظت کاتدی و با تشکیل یک پوشش محافظ اکسید روی از نواحی فولاد زیری محافظت می کند. روی در زمان رطوبت به اکسیژن واکنش زیادی نشان می دهد و این پوشش وظیفه جلوگیری از اکسید شدن بیشتر آهن فولاد را دارد.

فولاد گالوانیزه

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع فلزات مقاوم و محصولات فولادی می باشد. میلگرد، تیرآهن، ناودانی، ورق استیل و … توسط این مجموعه عرضه می شود. این مقاطع در انواع و ابعاد مختلف موجود می باشد که هر یک در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. شما خریداران عزیز جهت خرید این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فلز چیست؟

فلز مواد معدنی است که در زیر سطح زمین به طور طبیعی تشکیل شده و انعطاف پذیر، غیرشفاف و گداخت پذیر هستند.

۴ نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی کدامند؟

فولاد ضد زنگ، فلز آلومینیوم، مس، برنج و کروم، فولاد گالوانیزه

فلز آلومینیوم را به طور خلاصه شرح دهید؟

فلز آلومینیوم

این فلز سبک بوده و در برابر خوردگی مقاوم است. این آلیاژ بدون آهن بوده و زنگ نمی زند ولی اکسید می شود.

 

https://ahanhyper.com//?p=70551

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *