امروز : دوشنبه 29 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی

سالهای ابتدایی فلزات در ساخت و ساز کاربرد چندانی نداشتند و تمامی سازه ها توسط خشت، سنگ یا کاه گل انجام می شدند. در دنیای مدرن امروزه در ساختمان سازی استفاده از فلزات بسیار ضروری و لازم می‌باشد که بدون وجود فلزات سازه ای بنا نخواهد شد.

شاید برای شما مخاطبین گرامی سوال پیش آید که در ساختمان سازی از چه فلزاتی استفاده می شود؟ به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبسایت آهن هایپر به بررسی فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دلیل استفاده از فلزات در ساختمان سازی

اگر شما عزیزان نیز به ساختمان های بلند اطراف خود نگاه کنید؛ بدون شک متوجه خواهید شد که مصالح ساختمانی مختلفی در آن استفاده شده اند. بهتر است بدانید فلزات معمولاً در انواع مختلف موجود می باشد که هر یک از این موارد از خواص ویژه ای برخوردار بوده و البته در برخی موارد امکان دارد خواص مشترکی با یکدیگر داشته باشد. یکی از ویژگی های بسیار مهم فلزات هدایت گرمایی فوق‌العاده آن می باشد.

یون ها و الکترون های آن ها به راحتی پیدا خواهد کرد و باعث به نوسان انداختن ذرات مجاور خواهد شد. مقاومت بالا، شکل پذیری قابلیتی است که فلزات را به متریال ایده آل جهت کاربرد های مختلف تبدیل می کند. نکته بسیار مهم که باید یادآور شویم که معمولاً به صورت خالص قابل استفاده می باشند اما از ترکیب آلیاژ آن ها در موارد مختلفی می توانید بهره مند شوید.

فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی

معرفی انواع مختلف فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی

فولاد

فولاد یکی از فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد. از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به این مورد اشاره کرد که فولاد دارای قابلیت ۱۰۰% قابل بازیافت می باشد. به همین خاطر بهترین گزینه سازگار با محیط زیست برای ساخت و ساز به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که در بسیاری از پروژه های ساختمانی همچون خانه های فلزی، ساختمان های آموزشی، آسمان خراش ها، بیمارستان ها، صفحات عرشه، ساختمان های تجاری و .. از فولاد بسیار استفاده می شود.

آلومینیوم

آلومینیوم یکی از انواع فلزات بسیار گرانبها می باشد که از ارزش بالایی برخوردار است و به صورت خالص در طبیعت پیدا می شود. با توجه به خصوصیات فیزیکی آلومینیوم ماده ای بسیار مناسب برای پروژه های ساختمانی به شمار می رود. عدد اتمی این فلز ۱۳ می باشد. شایان ذکر است که درجات آلومینیوم هر یک از کاربرد های مختلفی برخوردار بوده و در صنایع متفاوتی استفاده خواهد شد.

دوام بالای آلومینیوم مهمترین ویژگی آن به شمار می‌رود. البته بهتر است بدانید که این فلز سبک بوده و عملکردی عالی به همراه دارد. در ساخت خانه، تلفن های همراه، سیستم های کامپیوتری و در درها، قاب پنجره ها، پوشش سقف، پل ها و … این فلز بیشترین کاربرد را به همراه دارد.

آلومینیوم

تیتانیوم

از دیگر فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی می توان به تیتانیوم اشاره کرد که جزو فلزات سبک و بسیار بادوام می باشد.مهم ترین ویژگی تیتانیوم یعنی مقاومت در برابر خوردگی بیشتر و سیستم های سرمایشی و گرمایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که این فلز در لوله ها، سقف و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مس

مس از جمله قدیمی ترین فلزات شناخته شده می باشد که در ساختمان سازی کاربرد های بسیاری به همراه دارد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که قدمت استفاده از این فلز به 5100 سال قبل از میلاد بر می‌گردد. با توجه به مهم ترین ویژگی آن یعنی رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، دوام، انعطاف پذیری و خواص ضد باکتریایی این فلز مناسب ترین گزینه برای پروژه های ساختمانی به شمار می رود. در صنعت ساخت و ساز معمولاً جهت سیم کشی برق، سیستم های گرمایشی، ساخت لوله و … از این فلز بسیار استفاده می شود.

برنج

از فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی می توان به برنج اشاره کرد. این فلز از نظر ظاهری دارای رنگ طلایی می باشد؛ اما در رنگ‌های سفید و نقره ای نیز مشاهده خواهد شد.اگر مقدار کمتری از روی در یک محیط وجود داشته باشد؛ رنگ آن بیشتر از رنگ طلایی به نظر خواهد رسید.

در صورتی که اگر مقدار روی موجود در فلز مس بیشتر باشد؛ معمولا نقره‌ای رنگ به نظر می رسد. فلز برنج، برنز و مس بسیار به هم شبیه هستند و کاربردهای خاصی بوده و در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برنج فلزی می باشد که در دکوراسیون، دستگیره‌های در برنجی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد نرم

فولاد نرم به فولاد می گویند که دارای مقدار کمی کربن باشد. کربن یافت شده در فولاد به طور معمول دارای محتوای 0.30 تا 2 درصد می باشد. با توجه به اینکه فولاد از کربن کمتری برخوردار است؛ نسبت به فولاد های دیگر قابل پردازش بوده و قابلیت جوش پذیری خوبی دارد. در مبلمان و دکوراسیون و ساخت و ساز بیشترین استفاده را دارد که امروزه توانسته از فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار برود.

فولاد نرم

مزایای سازه های فلزی

حال که با فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی آشنا شدید؛ لازم است بدانید که سازه های فلزی از مزایا بسیاری برخوردار می باشد. به گونه ای که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است. از مهمترین ویژگی ها و مزایای سازه های فلزی می توان به مقاومت بالای فولاد اشاره کرد. اما از وزن کمتری در متر مربع زیربنا برخوردار می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که ساختمان های اسکلت فلزی دارای دوام بالایی بوده و در برابر نیروهای خارجی همچون زلزله، باد و طوفان بسیار مقاوم می باشند.

در صورتی که شما از سازه های فولادی به خوبی نگهداری کنید تا سال های سال دوام دارند. شایان ذکر است که ساختمان های فولادی بسیار انعطاف‌پذیر بوده یعنی بدون هیچ تغییراتی در خصوصیات آن می توانید به هر شکلی قالب بندی نمایید. به طور کلی می‌توان ذکر است که ستون های فولادی معمولاً فضای کمتری را اشغال خواهند کرد و از لحاظ بسیاری از موارد همچون مسائل معماری و کمتر شدن فضای مرده بسیار مناسب تر می باشند.

مزایای سازه های فلزی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه اکثر سازه ها فولادی می باشند. محصولات فولادی که بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی به همراه دارد؛ می توان به میلگرد، تیرآهن، ورق های فولادی، قوطی پروفیل، نبشی، ناودانی ورق استیل و … اشاره کرد. هر یک از این محصولات در انواع و ابعاد مختلفی موجود بوده که در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات فولادی می توانید با اطمینان خاطر از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

در صورتی که اطلاعات لازم درباره محصولات و نداشته باشید؛ برای انتخاب بهتر پیشنهاد می کنیم با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. تمامی محصولاتی که این مجموعه عرضه می شود توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فلزات پرکاربرد در ساختمان سازی کدامند؟

مس آلومینیوم تیتانیوم فولاد نرم برنج فولاد و غیره

فلز تیتانیوم در کدام قسمت ساختمان استفاده می شود؟

فلز تیتانیوم با توجه به سبک و بادوام بودن آن در لوله ها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل استفاده از فلز مس در ساختمان سازی چیست؟

فلر مس

فلز مس به خاطر مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی، دوام، انعطاف پذیری، مقاومت و خواص ضد باکتریایی گزینه مناسبی برای پروژه های ساختمانی تبدیل شده است.

https://ahanhyper.com//?p=72032

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *