امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرآیند تولید لوله داربست

فرایند تولید لوله داربست بسیار مشابه فرآیند تولید انواع لوله های دیگر مانند لوله های درز مستقیم می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که مقاطع فولادی در مرحله آخر تولید معمولاً تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند که به خاطر آن تفاوت باعث شده است تا کاربرد لوله داربست با لوله های دیگر متفاوت باشد.

 در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم در مورد فرآیند تولید لوله داربست صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فرآیند تولید لوله داربست فرایند چندان پیچیده و سخت نمی باشد. یکی از انواع لوله های درز مستقیم می باشد که برای بستن داربست مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید داربست سازه فلزی موقت می باشد که به دلایل مختلف مثل ساخت و تعمیر و ارتفاعات و حفاظت از آن استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید لوله های داربستی معمولاً در قطرهای مختلف تولید و ساخته می‌شوند. پر استفاده ترین لوله برای بستن داربست قطر ۲.۱۱ اینچی یا همان ۵ سانتی متر می باشد که معمولاً به آن لوله نمره ۵ می‌گویند.

توسط لوله داربست می‌توانید داربست‌های به شکل های مثلثی چکشی ستاره و چکشی کاسه‌ای و …  ببندید.

فرآیند تولید لوله داربست

فرآیند تولید لوله داربست مثل تولید لوله درز مستقیم می باشد. تنها تفاوتی دارند این است که این لوله ها سیالی جریان ندارد و بر روی لوله معمولا آزمایش‌های هیدرواستاتیکی انجام نمی‌دهند. لوله داربست بر اساس ضخامت و وزن های متفاوتی دارند که می توان ضخامت ۲ و ۲.۵ و ۳ میلیمتری آن را جزو ضخامت های متداول را به ترتیب به عنوان لوله سبک، معمولی و سنگین می گویند.

 

فرآیند تولید لوله داربست

 

مواد اولیه تولید لوله داربست

برای فرآیند تولید لوله داربست به طور کلی از ورق سیاه ۳۷ ST استفاده می شود. البته در برخی موارد از ورق گالوانیزه نیز استفاده می‌شود.

آماده سازی

یکی از مراحل فرآیند تولید لوله داربست؛ آماده سازی می باشد که معمولاً ورق سیاه دارای عرض مشخصی می باشد. در صورتی که عرضه ورق از قطر لوله بیشتر باشد باید ورق برش دهد و قبل از شکل دادن جهت از بین بردن ذرات خوردگی با اسید شسته می شوند و سطح آن پاک می شود.

شکل دهی

دستگاه شکل دهی معمولاً از چندین ردیف غلتک متوالی تشکیل خواهد شد که در هر ردیف معمولا سه غلتک در کنار یکدیگر قرار دارند. غلطک میانی با فشار ورق به سمت پایین خم کرده و باعث می شود تا شکل U ایجاد شود از بیرون به داخل خم شده و شکل o ایجاد خواهد شد.

جوشکاری

یکی دیگر از فرآیند تولید لوله داربست؛ جوشکاری می باشد که معمولاً روش های جوشکاری بسیاری برای اتصال مقاطع وجود دارد. در تولید این محصول برای اتصال نواحی لوله از فرآیند جوشکاری مقاومتی استفاده می‌کند که باعث افزایش استحکام درزها خواهد شد. در این روش فشار و حرارت باعث اتصال خواهد شد. با اعمال فرکانس بالا در اثر عبور جریان الکتریکی فلز به خاطر مقاومت الکتریکی گرم شده و باعث می‌شود تا حالت خمیری به خود بگیرد.

بهتر است بدانید دستگاه جوشکاری الکتریکی معمولاً از سه بخش حرارتی، فشاری و کنترل تشکیل خواهد شد. بخش الکتریکی جریان و حرارت لازم برای جوشکاری و بخش مکانیکی فشار لازم را برای اتصال فراهم خواهد کرد. توجه داشته باشید که الکترود همانند گیره باعث می شود تا دو لبه لوله را گرفته و جریان الکتریکی توسط الکترود ها به آن ها وارد خواهد شد.

این جریان الکتریکی در سطح تماس لبه ‌ها را ذوب کرده و فشار وارد شدن به آن باعث اتصال می‌شود. بخش کنترل زمان جریان و دمای جوش را کنترل خواهد کرد. توجه داشته باشید که استفاده از جوشکاری مقاومتی بنا به دلایلی مثل سرعت بالا، بخارات کم و مقرون به صرفه بودن در فرایند تولید لوله داربست مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فرآیندهای تکمیلی تولید لوله داربستی

 

فرآیندهای تکمیلی تولید لوله داربستی

 پس از جوشکاری لوله های داربست معمولاً لوله‌ها در طول های مختلفی توسط دستگاه برش داده می شود و فرایند تولید لوله داربست با منتقل کردن لوله ها بر روی بستر های خنک کننده به پایان میرسد.

تست مکانیکی

با توجه به اینکه لوله داربست به خاطر نوع استفاده متفاوت تست هیدرو استاتیک و روی آن انجام نخواهد شد، معمولا برای سنجش استحکام این لوله ها پس از تولید تست فشار گرفته خواهد شد.

انواع لوله داربست

برای کاربردهای متنوع و اشکال مختلف می توان از لوله های داربستی استفاده کرد. لوله داربست مثلثی یا اسکافلد و داربست چکشی از جمله انواع آن می باشد.

داربست اسکافلد

به دلیل نحوه اتصال در این نوع از داربست ها شکل مثلث ها می باشد. نوع اتصال مثلثی در پایه پل ها و کفرازبندی دیده خواهد شد. توجه داشته باشید که فریم های لوله داربست از سطح مقطع مربعی یا دایره ای شکل برخوردار می باشند.

 باز و بسته کردن این اتصال ها راحت و آسان می باشد نیاز به آچار کشی نیز ندارد. امکان باربری زیاد و دفع و به دفعات نیز در مورد این لوله ها وجود دارد. از مزایای بسیار مهم این روش می‌توان به هزینه و زمان عملیات سازی کم و … اشاره کرد.

داربست چکشی ستاره

محورهای قائم و مهار های افقی از اجزای تشکیل دهنده این نوع اتصال داربست می باشد. این روش نیز سهولت در باز و بسته کردن و سبک بودن وزن اتصالات را به همراه دارد.

قیمت لوله داربست

در ادامه مبحث فرایند تولید لوله داربست باید ذکر کنیم که عوامل مختلفی وجود دارد که بر قیمت لوله داربست تاثیر گذار می باشد. از جمله این موارد می‌توان به جنس ورق، طول لوله، ضخامت لوله، نوع مصرف، درجه کیفیت و برند و … اشاره کرد. برای استعلام قیمت لوله می توانید با مشاوران آهن هایپر در تماس باشید.

 

قیمت لوله داربست

 

 مجموعه بزرگ آهن هایپر با توجه به سوابق طولانی مدتی که در بازار آهن آلات دارد جهت مشاوره و خرید انواع مقاطع فولادی به شما کمک خواهد کرد. برخی از مصالح فولادی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، پروفیل های ساختمانی و … اشاره کرد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک

https://ahanhyper.com//?p=24985

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *