امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرآیند آلومینایزینگ چیست

فرآیندهای زیادی بر روی فولاد انجام می شوند که هر کدام دلیلی دارد. در این مبحث قصد داریم به بررسی فرآیند آلومینایزینگ بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

آشنایی با فرآیند آلومینایزینگ

سطوح قطعات تنها بخش هایی هستند که با محیط خارجی در ارتباط است و به همین خاطر بیشتر خرابی ها از سطح قطعات شروع شده و باعث خرابی های عمیق می شود. با روش های مختلف می توان ویژگی های سطوح را بهبود داد. یکی از این روش ها فرآیند آلومینایزینگ است. آلومینایزینگ یک فرآیند است که در آن از آلومینیوم برای روکش و پوشش انواع قطعات فلزی، غیر فلزی و پلیمری استفاده می شود. این روش بر روی سطوح فولاد با آلومینیوم یک پوشش ایجاد می کند که باعث بهبود خواص آن می شود.

فرآیند آلومینایزینگ

روش های اجرای فرآیند آلومینایزینگ

بهتر است بدانید فرآیند آلومینایزینگ با روش های مختلفی انجام می شود که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

غوطه وری گرم

این روش از مقرون به صرفه ترین پوشش های آلومینیومی است که برای قطعاتی فولادی چون سیم، ورق، تسمه و… مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بدین صورت است که مقطع فولادی را در مذاب آلومینیوم غوطه ور می شود. قابل ذکر است که قطعاتی که پیچیدگی بالایی دارند را با این روش نمی توان پوشش داد چون احتمال دارد آلومینیوم به خوبی نتواند به همه قسمت های مقطع فولادی برسد؛ در نتیجه پوشش دهی کامل انجام نمی شود.

آبکاری الکتریکی

از دیگر روش های فرآیند آلومینایزینگ می توان به آبکاری الکتریکی اشاره کرد. در این روش قابلیت کنترل نسبی وجود دارد و آلودگی ها و فازهای ناخواسته کمی روی فولاد ایجاد می شود. در این روش روی زیر لایه جریان الکتریکی برای پوشش دهی انجام می شود. این پوشش مقاومت بالایی در برابر خوردگی، ضعیف شدن، پوسته پوسته شدن و اکسیداسیون در دمای بالا دارند.

پاشش حرارتی

یکی از روش های اجرای فرآیند آلومینایزینگ پاشش حرارتی است. در این روش از ترکیب انرژی حرارتی و انرژی جنبشی برای پوشش سطح قطعات استفاده می شود. این روش بدین گونه است که اول آلومینیوم به شکل سیم، پودر یا میله است. ابتدا مواد اولیه را به صورت خمیری یا ذوب درآورده و بعد ذرات ماده پوششی به وسیله هوای خشک یا گاز خنثی چون هلیم، نیتروژن و آرگون با سرعت رر روی سطح قطعه فولادی پرتاب می شود.

سرعت زیاد زمان برخورد ذرات به سطح قطعه باعث ایجاد یک پیوند مکانیکی نسبتا فوری بین ذرات و سطح می شود. با این برخورد ذرات تغییر شکل می دهند و یک ساختار لایه ای تشکیل می دهند. طی انجام این عملیات انجام با سرعت زیاد حدودا ۱۰۶ درجه کلوبن بر ثانیه انجام می گیرد. این روش باعث مقاومت فولاد در برابر سایش و خوردگی می شود. همچنین این روش پوشش دهی برای بهبود خواص قطعه و عایق کادی الکتریکی به کار می رود.

روش های اجرای  آلومینایزینگ

ویژگی های فرآیند آلومینایزینگ

شایان ذکر است فرآیند آلومینایزینگ ویژگی های زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

این فرآیند باعث می شود فولاد در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین با این فرآیند می توان مقاومت در برابر فرآیند اکسیداسیون در دمای بالا را فراهم کرد. از دیگر ویژگی های این فرآیند می توان به مقاومت بالا به رطوبت و آب دریا اشاره کرد. آلومینایزینگ سبک بوده و عملکرد خوبی در برابر گرما دارد. این روش پوشش دهی در مبارزه با سولفیداسیون و کربوریزاسیون موثر می باشد.

کاربرد فولاد آلومینایزینگ شده

بهتر است بدانید فولاد آلومینایزینگ شده کاربردهای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

از این فولاد در صنایع مختلفی چون ساختمان سازی، گرم کننده ها، نیروگاه ها، تاسیسات نفت و گاز و… استفاده می شود. بیشترین کاربرد روش آلومینایزینگ برای پوشش دهی قطعات فولادی است. فولاد ساده کربنی در برابر اکسیداسیون مقاومت پایینی دارد با همین خاطر در فرآیند آلومینایزینگ قرار داده می شود تا در برابر اکسیداسیون مقاوم شود. با استفاده از این فرآیند در توربین های گازی می توان از فولاد محافظت کرد.

این روش در اجاق گاز و ظروف آشپزی نیز مورد استفاده می باشد. از دیگر کاربردهای آلومینایزینگ می توان به محافظت دودکش هاس ژنراتور و دودکش های دیگ بخار اشاره کرد. این پوشش آلومینیومی در مواردی چون حملات گازهای گوگردی نیز مقاوم بوده و برای تجهیزات پتروشیمی و کارخانه های گازی مورد استفاده می باشد.

کاربرد فولاد آلومینایزینگ شده

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. حال که با فولاد آلومینایزینگ آشنا شدید؛ لازم است بدانید که کیفیت این فرآیند از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از محصولات فولادی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به ناودانی، نبشی، پروفیل، تیرآهن و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی از سراسر ایران جهت خرید این محصولات فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره های لازم با کارشناسان فروش مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فرآیند آلومینایزینگ چیست؟

فرآیندی است که از آلومینیوم برای روکش و پوشش انواع قطعات پلیمری، فلزی و غیر فلزی استفاده می شود.

روش های فرآیند آلومینایزینگ کدامند؟

غوطه وری گرم، آبکاری الکتریکی، پاشش حرارتی

ویژگی های فرآیند آلومینایزینگ کدامند؟

مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی، مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا، مقاومت در برابر رطوبت

https://ahanhyper.com//?p=71965

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *