امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فایبرگلاس چیست و در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد ؟

فایبرگلاس از دیگر متریال و مصالح کاربردی و کارآمد برای استفاده در حوزه ساختمان سازی و ساخت و ساز به شمار می آید. این محصول غالبا از متریالی مانند پشم و شیشه و مواد نفتی ساخته و پرداخته می گردد.

به عبارت دیگر، فایبر گلاس، نوعی کامپوزیت ساخته شده از الیاف شیشه ای و مواد و متریال پلیمری می باشد. خاطر نشان نمود که کامپوزیت ها از دو بخش تقویت کننده و زمینه، تشکیل می گردند.

به طور معمول، بخش های تقویت کننده کامپوزیت از متریال مختلفی مانند آرامید، کربن و شیشه تهیه و تولید می‌شود. تقویت کننده استفاده شده در ساختار فایبر گلاس از جنس شیشه بوده و به شکل و فرم فیبر یا الیاف می‌باشد. همچنین، الیاف بافته شده در زمینه به حالت تاروپود تعبیه می شوند.

از سوی دیگر، بخش ماتریس یا زمینه فایبر گلاس ها از جنس پلیمر ساخته می شوند. استفاده از فیبر و مواد پلیمری در ساختار فایبر گلاس، فرآیند انتقال نیرو به زمینه را تسهیل می کند. مقاومت در برابر عوامل محیطی، عوامل خارجی و فرآیندهای شیمیایی مانند سولفات، خوردگی و اکسیداسیون را می توان از برجسته ترین ویژگی های فیبرها به حساب آورد. علاوه بر این، استفاده از این محصولات در سازه ها و پروژه های مختلف، استحکام و دوام مصالح و مقاطع را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

فایبرگلاس چیست و در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد

مهم ترین مشخصات فایبرگلاس چیست؟

به طور کلی، فایبرگلاس از عایق های حرارتی رایج و متداول به شمار می رود. تعبیه شیشه های عایق حرارت در ساختار این محصول، انتقال حرارت را به حداقل رسانده است. ساختار اصلی فایبر گلاس از ترکیب و تلفیق مواد پلیمری و پشم و شیشه تشکیل می گردد.

استفاده از پشم و شیشه در این محصول با هدف تقویت کنندگی  و مواد پلیمری با عنوان ماده زمینه صورت می گیرد. برخورداری از وزن سبک و مناسب، در کنار استحکام و دوام بسیار بالا، از ویژگی های حائز اهمیت فایبر گلاس به شمار می آید. همچنین، این محصول در برابر اشعه UV و نور آفتاب از دوام و مقاومت مطلوبی بهره می برد.

پایداری و ماندگاری بالا، قیمت مناسب و صرفه اقتصادی و مقاومت خوب در برابر عوامل شیمیایی را می توان از دیگر ویژگی های حائز اهمیت Fiberglass به حساب آورد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فرآیندهای شیمیایی مانند خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی، از عوامل اصلی فرسودگی و افت کیفیت مقاطع فولادی و آهنی محسوب می شوند.

فایبر گلاس به علت سطح کیفی و دوام بالا، در برابر این عوامل مخرب، از مقاومت و استحکام قابل توجهی برخوردار می باشد. ضمنا، سبک بودن فایبر گلاس، این محصول را به جایگزین مناسبی برای محصولات و فرآورده های فولادی و آهنی تبدیل نموده است. محصولات فایبر گلاس یا FRP در شرایط آب و هوای نامساعد و سرد، از ساختمان و سازه به نحو مطلوب حفاظت می کنند.

در برابر نفوذ آب و رطوبت از استحکام فوق العاده ای بهره می برند. برخورداری این محصول از تنوع ابعاد و رنگ، قابلیت استفاده از فایبر گلاس را برای ایجاد جلوه های بصری در سازه، فراهم آورده است. با توجه به کاربردهای وسیع این محصول، می توان اذعان نمود که فایبر گلاس از پوشش های سقفی ارزان و مقرون به صرفه در بازار کشور تلقی می گردد.

موارد کاربرد فایبرگلاس

عمده ترین موارد کاربرد فایبرگلاس در صنعت ساختمان و حوزه ساخت و ساز صورت می گیرد. بدون تردید، مقاومت و استحکام سازه ها و بناها در برابر عوامل خارجی، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از سوی دیگر، مقاومت و استحکام شیمیایی سازه نیز از مولفه های مهم و حائز اهمیت در حوزه ساختمان سازی به شمار می رود.

این شاخص ها و مولفه ها به خوبی در محصولات کامپوزیتی فایبر گلاس نمود برجسته و بارز پیدا کرده است. به همین جهت، در صنعت ساختمان، این محصولات بسیار پرکاربرد و پراستفاده می باشند. همچنین، بهره مندی از ظاهر بصری زیبا و جذاب، موجب استفاده از Fiber Reinforced Polymer در سازه های شهری شده است.

استفاده در پارکینگ مجتمع ها و واحدهای مسکونی، طراحی دکوراسیون فضای داخلی، ساخت عناصر دکوراتیو ساختمان، طراحی و ساخت استخر و جکوزی و سرویس بهداشتی، از دیگر موارد کاربرد این محصول در حوزه ساختمان می باشد.

فایبرگلاس چیست و در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد

سایر موارد کاربرد

موارد کاربرد و استفاده از فایبرگلاس تنها به حوزه ساختمان و ساخت و ساز محدود و محصور نمی شود. از این محصول در صنایع نظامی، ویترین فروشگاه ها و مغازه ها، ساخت ماکت های تبلیغاتی، پوشش بدنه دستگاه ها و تجهیزات صنعتی، ساخت وسایل و تجهیزات مربوط به بازی و شهر بازی، دیواره گلخانه ها، سپر خودروها و صنایع دریایی و هوایی، در مقیاس وسیعی استفاده می گردد.

ناگفته نماند که قیمت فایبرگلاس تحت تاثیر عوامل و پارامترهایی مانند خواص و ویژگی های مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی، فرآیند تولید و ساخت، روش های شکل دهی و فرم دهی و متریال و مواد اولیه به کار رفته در ساختار محصول، مشخص می گردد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده کلیه مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد که معمولاً محصولاتی را عرضه می کند که توسط برترین و شناخته شده ترین کارخانه های داخلی و خارجی تولید و ساخته شده اند. تمامی این مقاطع با کیفیت بالا و مرغوب می باشند که با اطمینان خاطر می توانید این محصول را سفارش داده و در کاربردهای مدنظر خود از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرآهن چگونه تهیه می شود؟

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال ۱۴۰۱

https://ahanhyper.com//?p=6056

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *