امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

سرمایه لازم برای ساخت گلخانه چقدر است؟

سرمایه لازم برای ساخت گلخانه چقدر است؟

گلخانه‌ها یکی از روش‌های نوین برای تولید محصولات مختلف کشاورزی هستند که می‌توانند میزان بازدهی را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهند. ازآنجایی‌که هزینه احداث این سازه‌ها کمی زیاد است باید محاسبات دقیقی قبل از آغاز پروژه انجام شود تا در حین اجرا با کسری بودجه مواجه نشوید. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را پیرامون سرمایه لازم ساخت گلخانه و مزیت‌های استفاده از این روش با شما به اشتراک بگذاریم.

گلخانه چیست؟

قبل از بررسی سرمایه لازم ساخت گلخانه، اجازه دهید کمی بیشتر در مورد این سازه مصنوعی صحبت کنیم.  از این فضا برای تولید محصولات کشاورزی و گیاهی در شرایط کنترل شده استفاده می‌شود. مهندسان می‌توانند به‌راحتی میزان رطوبت، دما، نور و سایر عوامل تأثیرگذار بر رشد را کنترل کنند تا کیفیت محصول نهایی افزایش پیدا کند. جالب است بدانید با استفاده از گلخانه‌ها می‌توان در هوای نامساعد یا خارج از فصل کشت و برداشت، تولیدات با کیفیتی را به بازار عرضه کرد.

 

گلخانه چیست؟

 

برآورد هزینه ساخت گلخانه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همه افراد قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار توجه ویژه‌ای به آن می‌کنند سرمایه موردنیاز است. در احداث یک گلخانه پارامترهای مختلفی تأثیرگذار است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید سرمایه لازم ساخت گلخانه را به صورتی تقریبی برآورد کنید.

تهیه زمین

اولین لازمه برای راه‌اندازی یک گلخانه، زمینی است که مناسب کشت محصولات کشاورزی و گیاهان مختلف باشد. شما می‌توانید آن را خریداری کرده یا اجاره کنید؛ ولی به این موضوع توجه داشته باشید که بهتر است زمین موردنظر حداقل 5000 متر باشد تا بتوانید به‌راحتی سازه موردنظر خود را بنا کرده و فعالیتتان را آغاز کنید. شاید بتوان گفت در بخش هزینه ساخت گلخانه، تهیه زمین بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد. مخصوصاً اگر قصد خرید آن را داشته باشید.

دریافت مجوز

یکی از مراحل مهم برای شروع کسب‌وکار، دریافت مجوزهای لازم است. به این نکته توجه داشته باشید که برای احداث گلخانه باید مدارک مرتبط داشته باشید یا در دوره‌هایی که به همین منظور برگزار می‌شود و مورد تأیید اداره جهاد کشاورزی است شرکت کنید. پس بخشی از سرمایه لازم برای ساخت گلخانه را برای این کار در نظر بگیرید. البته هزینه پرداختی در این بخش در مقایسه با سایر بخش‌های گفته شده بسیار ناچیز است.

تهیه ملزومات شروع کار

اگر مجبور به تهیه زمینی شدید که خاک مناسب نداشت باید به میزان موردنیاز، این ماده را خریداری کرده و به محل موردنظر انتقال دهید. البته در حال حاضر روش‌های جایگزینی مثل استفاده از بستر کشت نیز وجود دارد که هزینه آن کمی بیشتر است. در کنار این مورد باید بذر و کود مناسب نیز تهیه کنید تا گیاهان شما به‌خوبی رشد کنند. به شما توصیه می‌کنیم از یک متخصص برای محاسبه دقیق نیازهای خود استفاده کنید؛ زیرا موارد گفته شده در این قسمت در هزینه ساخت گلخانه تأثیر چشمگیری دارند.

 

سرمایه لازم ساخت گلخانه

 

طراحی و راه‌اندازی سیستم آبیاری

محصولات کشاورزی و گیاهان برای رشد، نیاز به آبیاری منظم و دقیق دارند. شما می‌توانید بخشی از سرمایه لازم ساخت گلخانه را به طراحی یک سیستم آبیاری دستی یا هوشمند اختصاص دهید. به این نکته توجه داشته باشید در روش هوشمند باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید؛ اما استفاده از آن مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهره‌وری بهتر از منابع آب
  • کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی
  • کنترل دقیق محیط رشد
  • کاهش وابستگی به نیروی انسانی

طراحی و ساخت سازه

سازه‌های گلخانه‌ها بسیار ساده هستند و شما می‌توانید با استفاده از مصالح مختلفی مثل چوب و تیرآهن اقدام به احداث آن ها کنید. سپس باید برای محافظت از گیاهان در برابر نور بیش از حد خورشید و عوامل مختلف آب و هوایی، روی بخش های مختلف سازه را با پارتیشن های شفاف بپوشانید. برای این منظور باید پروفیل های ساختمانی را تهیه کرده تا به عنوان قاب از بخش های شفاف مورد نظر شما پشتیبانی کنند تا بتوانید آن ها را در محل مشخص شده نصب کنید.

سیستم کنترل محیط

محصولات کشاورزی و گیاهان مختلف برای رشد نیاز به محیطی مناسب دارند. در گلخانه برای ایجاد چنین فضایی از سیستم‌های کنترل محیطی استفاده می‌شود که شما باید بخشی از سرمایه لازم ساخت گلخانه را به آن‌ها اختصاص دهید. بخشی از تجهیزات موردنیاز شما در این بخش عبارت هستند از:

  • چراغ‌های رشد
  • دماسنج
  • حسگرهای محیطی

 

سیستم کنترل محیط گلخانه

 

چرا باید سرمایه لازم ساخت گلخانه را تهیه کرد؟

پس از اینکه هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی یک گلخانه را بررسی کردیم شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که چرا باید این میزان بودجه را به ساخت چنین کسب‌وکاری اختصاص دهیم؟ در ادامه قصد داریم مزیت‌های آن را بررسی کنیم. با مطالعه این بخش می‌توانید پاسخ مناسبی برای سؤالی که در ذهنتان ایجاد شده پیدا کنید.

مصرف آب کم

یکی از مشکلات بزرگ در کشور ایران کمبود منابع آبی است. به این نکته توجه داشته باشید که در گلخانه‌ها به دلیل استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری مقدار آب کمتری مصرف می‌شود. با پرداخت هزینه ساخت گلخانه شما می‌توانید به صنعت کشاورزی کمک شایانی کرده و منابع آب را برای آیندگان ذخیره کنید.

امکان کشت در تمام سال

ازآنجایی‌که شما می‌توانید شرایط آب‌وهوایی گلخانه را مطابق نیاز خودتنظیم کنید در تمام فصول سال امکان کشت محصول وجود دارد. جالب است بدانید کیفیت محصولات تولید شده در این محیط بسیار بیشتر از فضای باز است؛ زیرا عوامل آب‌وهوایی تأثیر منفی روی آن‌ها نمی‌گذارد.

تولید محصولات باکیفیت

آفات گیاهی و بیماری‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید محصولات در فضای باز است. ازآنجایی‌که محیط گلخانه کاملاً ایزوله شده است. گیاهان موجود دچار بیماری نمی‌شوند و شما مجبور به استفاده از آفت‌کش‌ها برای کنترل آن‌ها نیستید. در نتیجه محصولات تولید شده باکیفیت‌تر هستند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به محدودیت‌های منابع موجود می‌توان گفت گلخانه‌ها آینده کشاورزی روی کره زمین هستند. شما می‌توانید در این محیط‌ها تمام محصولات کشاورزی موردنیاز خود را با بالاترین کیفیت و در تمام فصول سال تولید کنید. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم عوامل تأثیرگذار در میزان سرمایه لازم ساخت گلخانه را بررسی کرده تا اگر قصد راه‌اندازی این کسب‌وکار را دارید بتوانید به‌راحتی هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70173

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *