امروز : دوشنبه 29 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

هر آنچه باید درباره سبک سازی نمای ساختمان بدانید!

هر آنچه باید درباره سبک سازی نمای ساختمان بدانید!

نمای ساختمان هم از نظر ظاهری و هم استحکام سازه اهمیت زیادی دارد. به طور کلی، نمای سازه باید با توجه به شرایط محیطی، آب و هوا، میزان آلودگی و غیره ساخته شود و علاوه بر ظاهر زیبا، از مقاومت کافی نیز برخوردار باشد. گاهی به دلیل استفاده از مصالح سنتی در نمای سازه، وزن کلی ساختمان افزایش می یابد و این مسئله می تواند به ساختمان و محیط زیست آسیب بزند. بنابراین باید برای طراحی و ساخت نما از مصالح ساختمانی سبک، زیبا و مقاوم استفاده نمود. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره سبک سازی نمای ساختمان بدانید.

سبک سازی نمای ساختمان چیست؟

سبک سازی نمای ساختمان یکی از روش های کاهش وزن کلی ساختمان به شمار می رود. در واقع، استفاده از آجر، سیمان، سنگ و غیره در نمای ساختمان های قدیمی منجر به بالا رفتن وزن کلی بنا می شود. بنابراین املاک سازان با استفاده از مصالح ساختمانی سبک باعث کاهش وزن ساختمان خواهند شد.

سبک سازی ساختمان راهی برای کاهش خسارات و هزینه های سرسام آور ناشی از تعمیرات و همچنین پایداری سازه در برابر بلایای طبیعی به شمار می رود. یکی از دغدغه معماران و مهندسین ساختمانی برای سبک سازی نمای ساختمان، ایجاد ظاهری زیبا و البته مقاوم می باشد. امروزه می توان با کمک انواع مصالح ساختمانی سبک، چنین نمایی را خلق کرد و وزن کلی سازه را کاهش داد.

در واقع، سبک سازی نمای ساختمان می تواند میزان فرسودگی بنا در اثر گذشت زمان را کاهش دهد. اما اگر از متریال سنتی در ساخت نما استفاده شود، وزن ساختمان افزایش می یابد. در نتیجه مقاومت و پایداری سازه در برابر شرایط محیطی کاهش پیدا می کند و خسارت مالی و جانی در هنگام زلزله، باد و طوفان و غیره به ساکنین وارد خواهد کرد.

 

سبک سازی نمای ساختمان چیست؟

 

روش های سبک سازی نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به دو روش خشک و تر تقسیم می شود. در اجرای نمای خشک معمولا به جای ملات و دوغاب از متریالی مانند چسب، پیچ، مهره و غیره استفاده می شود. به همین دلیل وزن نمای خشک نسبت به نمای تر کم تر است و منجر به کاهش وزن سازه می شود.

علاوه بر این، می توان به منظور سبک سازی نما از مصالح ساختمانی سبک نظیر نما فوم ها استفاده نمود. همچنین به منظور اجرای نمای شیشه ای، استفاده از نمای اسپایدر و کرتین وال نیز به سبک سازی نمای سازه کمک شایانی می کند. یکی دیگر از راه های سبک سازی نمای ساختمان، اجرای نمای کامپوزیت است.

به طور کلی، نمای ساختمان چوبی، نمای pvc، نمای کامپوزیت، نمای اتیکس، نمای مونولیت، نمای بایرامیکس، نمای بتنی سبک، نمای پلیمری، بهترین روش ها برای سبک سازی ساختمان و نمای آن می باشند.

شما می توانید با استفاده از این مصالح ساختمانی سبک به جای متریال سنتی، وزن کلی سازه را کاهش دهید.

 

روش های سبک سازی نمای ساختمان

 

مصالح ساختمانی سبک برای ساخت نما

همانطور که گفتیم، سبک سازی نمای ساختمان به کمک مصالح ساختمانی سبک انجام می شود. در ادامه به معرفی برخی از این متریال که به منظور کاهش وزن نمای بنا استفاده می شوند، می پردازیم:

چوب ترمو

چوب ترمو یکی از انواع چوب است که برای سبک سازی نمای ساختمان به کار می رود. این چوب از مقاومت و استحکام بالا و همچنین وزن سبکی برخوردار است. علاوه بر این، استفاده از چوب ترمو در نمای ساختمان به زیبایی شهر و ایجاد فضای دلنشین نیز کمک می کند. این نوع چوب معمولا برای ساخت نما، کفپوش، اجرای روف گاردن، استخر و سونا و غیره می شود. ویژگی های چوب ترمو عبارتند از:

  • مقاومت در برابر زلزله، تغییرات دما، رطوبت، پوسیدگی و نفوذ حشرات، رشد کپک، قارچ و غیره
  • وزن بسیار سبک نسبت به سایر مصالح ساختمانی
  • عایق صوتی و حرارتی
  • تنوع در رنگ و ابعاد

شیشه

شیشه یکی از مصالح ساختمانی سبک به شمار می رود که استفاده از آن نه تنها در سبک سازی ساختمان تاثیر می گذارد، بلکه ظاهری بی نظیر به بنا می بخشد. البته به کار بردن شیشه در حجم و ابعاد بالا نیز می تواند باعث سنگین شدن وزن ساختمان شود. نمای شیشه ای می تواند باعث عبور نور و گرمای زیاد در ساختمان شود. این مسئله در زمستان یک مزیت به شمار می رود.

بنابراین می توان به منظور کاهش بار مرده ساختمان، ایجاد نمای بی نظیر و شیک، سرعت بخشیدن به پروژه و غیره از شیشه در نمای ساختمان استفاده نمود. اما متاسفانه این متریال از مقاومت حرارتی کمی برخوردار است و گاهی می تواند برای ساکنین مشکل ساز شود.

کامپوزیت آلومینیوم

متریال کامپوزیت معمولا از ترکیب دو یا چند ماده بدست می آید و از مقاومت بالایی برخوردار است. کامپوزیت آلومینیوم یکی از سبک ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که می تواند به سبک سازی نمای ساختمان کمک کند. از مزایای کامپوزیت آلومینیوم می توان به وزن سبک، مونتاژ آسان و نیاز به تعمیر و نگهداری کم آن اشاره کرد. اما استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی با معایبی نظیر انعطاف پذیری کم نیز همراه است.

 

مصالح ساختمانی سبک برای ساخت نما

 

جمع بندی

سبک سازی نمای ساختمان یکی از مهم ترین روش ها برای کاهش وزن کلی سازه به شمار می رود. شما می توانید به منظور کاهش وزن نمای سازه از مصالح ساختمانی سبک استفاده کنید. اما باید بدانید که انتخاب مصالح برای ساخت نما به موارد متعددی از جمله شرایط محیطی، آب و هوا، میزان آلودگی و غیره بستگی دارد. چوب ترمو، شیشه و کامپوزیت آلومینیوم از سبک ترین متریال به شمار می روند که در سبک سازی نمای ساختمان کاربرد موثری دارند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70166

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *