امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

همه چیز درباره سبک سازی ساختمان!

همه چیز درباره سبک سازی ساختمان!

در گذشته معمولا از مصالح ساختمانی نظیر آجر، سنگ و غیره برای ساخت و ساز استفاده می شد. این مصالح ساختمانی قدیمی از مزایای زیادی مانند مقاومت در برابر گرما و سرما برخوردار بودند. اما در برابر شرایط محیطی مانند طوفان، سیل، زلزله و غیره کارایی لازم را نداشتند. به همین دلیل با گذشت زمان، مبحث سبک سازی ساختمان و ایده هایی برای رفع این نواقص مطرح شد. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره سبک سازی ساختمان بدانید.

سبک سازی ساختمان چیست؟

سبک سازی ساختمان که با هدف مقاوم سازی انجام می شود، به معنای کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیک های نوین می باشد. به طور کلی، سبک سازی یک روش کاربردی برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادث طبیعی به شمار می رود. این فرایند که معمولا برای ساختمان های قدیمی به کار می رود، تکنیک های مختلفی دارد.

از اهمیت سبک سازی ساختمان می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. علاوه بر آن، این کار می توان از بروز خطرات احتمالی در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله جلوگیری کند.

 

سبک سازی ساختمان چیست؟

 

روش های سبک سازی ساختمان

همانطور که گفتیم، مقاوم سازی ساختمان به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی انجام می شود.

استفاده از مصالح سبک، اجرای روش های نوین و همچنین رعایت استانداردهای مربوطه باید با مشاوره کارشناسان و استادکاران فنی صورت گیرد. املاک سازان می توانند هندسه ساختمان را تغییر دهند و یا با کاهش بار گرانشی و ثقلی به سبک سازی ساختمان کمک کنند. در ادامه به توضیح روش های سبک سازی ساختمان می پردازیم:

طراحی پلان معماری با مصالح ساختمانی اندک

در روش اول می توان از پلانی با کم ترین میزان مصالح ساختمانی و ستون استفاده نمود. در واقع مهندسان معماری می توانند به کمک روش های نوین و نرم افزارهای پیشرفته، ساختمانی با کم ترین میزان مصالح و ستون ها را طراحی کنند. در این روش از دیوارهای پیش ساخته سبک  مثل دی پنل، دیوار سبک هبلکس، دیوار سبک درای وال و دیوار سبک ساندویچ پنل استفاده می شود که نیاز به مصالح ساختمانی اندکی دارند. در نتیجه وزن کل سازه کاهش می یابد. از مزایای دیوارهای پیش ساخته سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصالح ساختمانی
  • آسیب کم تر به محیط زیست
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت بالا
  • کاهش وزن سازه
  • کاهش هزینه های ساخت و ساز
  • افزایش سرعت اجرای پروژه

استفاده از مصالح ساختمانی سبک

و اما روش دوم که یکی از رایج ترین روش های سبک سازی ساختمان به شمار می رود، بکار بردن مصالح ساختمانی سبک وزن می باشد. امروزه با پیشرفت علم، مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، کاشی، مصالح نمای سازه، اسکلت بنا و غیره با وزن سبک تری تولید می شوند. بنابراین می توان با استفاده از این مصالح ساختمانی تا حد زیادی باعث کاهش وزن کلی ساختمان شد.

 

استفاده از مصالح ساختمانی سبک

 

سبک سازی اسکلت ساختمان

یکی از روش های سبک سازی ساختمان، سبک کردن اسکلت سازه است. در این روش می توان از اسکلت های فلزی، فولادی یا بتنی استفاده نمود و در عین حال وزن کل سازه را کاهش داد.

در واقع اسکلت های فلزی سبک مانند ال اس اف (LSF)، نه تنها باعث سبک سازی ساختمان می شود بلکه هزینه های اجرای پروژه را نیز کاهش داده و باعث افزایش سرعت پروژه نیز خواهد شد.

اسکلت های فولادی سبک  نیز برای انواع سبک معماری و طراحی داخلی مناسب هستند و از انعطاف پذیری بالا در ساخت انواع سازه برخوردار می باشند. از مزایای اسکلت فولادی سبک می توان به کاهش هزینه های بازسازی، افزایش سرعت اجرای پروژه، طراحی انواع سازه اشاره کرد. البته سبک سازی با اسکلت فولادی سبک معایبی نظیر افزایش هزینه ها نسبت به مصالح سنتی، محدودیت در ابعاد دهانه، نیاز به نیروی کار متخصص و محدودیت برای ساخت دیگر طبقات نیز دارد.

اما اگر تصمیم به استفاده از اسکلت بتنی داشته باشید، می توانید برای سبک سازی ساختمان از بتن سبک بهره مند شوید. بتن سبک نه تنها از مقاومت بالایی برخوردار است، بلکه تا حد زیادی به کاهش وزن سازه کمک می کند. این متریال مقرون به صرفه، سرعت نصب را نیز افزایش می دهد و با هر نقشه ساختمانی سازگار است. از معایب استفاده از بتن سبک برای کاهش وزن سازه می توان به مقاومت فشاری کم و نیاز به جذب آب زیاد اشاره کرد. انواع بتن سبک عبارتند از:

  • بتن اسفنجی: بتن اسفنجی که با نام بتن متخلخل یا بتن کفی نیز شناخته می شود، دارای حفره هایی در سطح خود می باشد. همین حفره ها باعث ایجاد تخلخل در آن می شوند.
  • بتن پلیمری: در این نوع بتن سبک به جای آب از رزین استفاده شده است. در ضمن به جای دانه های شن و ماسه، دارای الیاف پلیمری می باشد. از ویژگی های این نوع بتن سبک و آب گریز می توان به عایق بودن در برابر رطوبت، حرارت و صدا اشاره کرد.
  • بتن سبک دانه: در این نوع بتن سبک به جای شن و ماسه از ذرات سبک با استحکام بالا استفاده می شود.
  • بتن بدون ریز دانه: بتن بدون ریزدانه به بتنی گفته می شود که حاوی ماسه نیست و فقط از آب، سیمان و شن تشکیل شده است. در نتیجه بتن سبک تر خواهد بود و تخلخل بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد.

سبک سازی ساختمان با کاهش وزن نما

می توان با کاهش وزن نمای ساختمان نیز به فرایند سبک سازی کمک شایانی نمود. از آنجایی که مصالح ساختمانی سنتی مانند سنگ، سیمان، آجر و غیره باعث افزایش وزن ساختمان می شوند، می توان از مصالحی کم وزن برای نما و دکوراسیون داخلی استفاده نمود. دیوارهای خارجی فومی و یا به کار بردن فوم به جای سقف کاذب، کنفی، گچبری و تزئینات و غیره نیز می تواند در سبک سازی بنا موثر واقع شود.

 

روش های سبک سازی ساختمان

 

مصالح جدید در سبک سازی ساختمان

در هر یک از روش های سبک سازی ساختمان، به کار بردن مصالح سبک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه استفاده از مصالح ساختمانی سبک برای ساخت و ساز بسیار رواج یافته و به وفور تولید می شوند.

از رایج ترین انواع مصالح سبک می توان به آجر های سبک ( گازی، هبلکس، لیکا، لیپر و غیره)، بتن های سبک ( پلیمری، ریزدانه، سبک دانه، اسفنجی)، ورق های فولادی گالوانیزه، بلوک سیمانی سبک و غیره اشاره کرد.

در ادامه به توضیح برخی از معروف ترین مصالح جدید برای سبک سازی ساختمان می پردازیم:

چوب شفاف

چوب شفاف یکی از مصالح ساختمانی سبک به شمار می رود که از چوب، شیشه و اپوکسی رزین تهیه شده است. این متریال که ویژگی های چوب و شیشه را دارد، معمولا در نمای ساختمان به کار می رود. از ویژگی های چوب شفاف می توان به وزن سبک آن نسبت به چوب و شیشه و مقاومت بالای آن اشاره کرد.

بلوک سیمانی سبک

یکی از روش های مقرون به صرفه برای سبک سازی ساختمان، استفاده از بلوک سیمانی سبک است. از ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بالا در برابر گرما و صدا اشاره کرد. این متریال جدید به دلیل مقرون به صرفه بودن، ایمنی بالا و مقاومت مناسبی که دارد، جایگزین مناسبی برای بلوک سیمانی سنگین به شمار می رود.

باید بدانید که به منظور مقاوم سازی این متریال، از میله های فولادی استفاده می شود. از آنجایی که در برای سیل، زلزله و ارتعاش نیز مقاوم است، می توان از آن برای ساخت سقف و دیوارها استفاده نمود.

بتن نساجی

بتن نساجی یا کربن یکی دیگر از مصالح جدید برای سبک سازی ساختمان به شمار می رود. از آنجایی که این متریال ترکیبی از الیاف بتن، کامپوزیت و کربن است، وزن سبک تری نسبت به بتن معمولی دارد. از این رو، در مقایسه با بتن معمولی توانایی تحمل وزنی معادل 6 برابر را دارد. از مزایای بتن نساجی یا کربن می توان به عمر طولانی آن اشاره کرد.

بتن خود ترمیم کننده

بتن خود ترمیم کننده که ترکیبی از بتن معمولی و کپسول باکتری و آب است، یکی از بهترین گزینه های سبک سازی ساختمان به شمار می رود. در واقع این نوع بتن به دلیل تولید آهک توسط باکتری، دچار ترک خوردگی نمی شود و همین مسئله باعث افزایش دوام و طول عمر سازه می گردد. از این بتن سبک معمولا در ساخت تونل ها و پل ها استفاده می شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70165

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *