امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ساختمان سازی صنعتی چیست؟

ساختمان سازی صنعتی چیست؟

در صنعتی سازی ساختمان از قطعات پیش ساخته برای ساخت و ساز به صورت انبوه استفاده می شود. از آنجایی که این روش می تواند باعث صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی و هزینه ها شود، امروزه از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار است. با ما همراه باشید تا با مفهوم ساختمان سازی صنعتی، ضرورت صنعتی سازی و سطوح آن آشنا شوید.

مفهوم ساختمان سازی صنعتی چیست؟

ساختمان صنعتی به ساختمانی گفته می شود که به منظور اجرای عملیات صنعتی طراحی شده باشد و شرایط و تجهیزات لازم برای کارگران در آن فراهم شود. در واقع صنعتی سازی ساختمان یک نوع فناوری است که در آن المان های ساختمانی در محیطی کنترل شده ساخته می شود و بعد از انتقال به محل پروژه، با نیاز به کم ترین عملیات کارگاهی به یکدیگر مونتاژ می گردند.

در روش صنعتی سازی ساختمان اغلب از قطعات آماده ای مثل فوم یونولیت، یونولیت سقفی، پنل های پیش ساخته، تیرها و ستون های فلزی و بتنی، شبکه های فلزی و غیره استفاده می شود. تمامی قطعات ابتدا در کارخانه تولید و تست می شوند و سپس به محل پروژه منتقل می گردند.

از جمله مزایای صنعتی سازی ساختمان نسبت به ساختمان سازی سنتی می توان به استحکام و طول عمر بیشتر سازه، افزایش سرعت پروژه، سبک سازی ساختمان، سازگاری با محیط زیست، مدیریت انرژی در ساختمان، کاهش هزینه های ساخت و ساز و غیره اشاره کرد.

 

ضرورت صنعتی سازی ساختمان

 

ضرورت صنعتی سازی ساختمان

ساختمان سازی به روش صنعتی برای اولین بار، پس از جنگ جهانی دوم رخ داد! چرا که در آن زمان ویرانی ها به حدی بود که امکان ساخت و ساز وجود نداشت. در نتیجه کشورهای صنعتی تصمیم به تولید مسکن به روش صنعتی گرفتند. این روش باعث سرعت بخشیدن به فرایند ساختمان سازی می شد و طول عمر سازه ها را نیز افزایش می داد.

اما ضرورت صنعتی سازی ساختمان در ایران چیست؟ امروزه در ایران به دلیل کمبود مسکن و افزایش تقاضا، نیاز به ساخت و ساز به شیوه صنعتی شدیدا احساس می شود. چرا که صنعتی سازی ساختمان یکی از اصلی ترین روش ها برای ایجاد تحول در ساخت و ساز به شمار می رود. این روش باعث افزایش طول عمر مفید سازه، پیشگیری از اتلاف سرمایه، استفاده از حداکثر فضای مفید ساختمان، افزایش ظرفیت تولید و غیره می شود.

ساختمان سازی به شیوه سنتی چه معایبی به همراه دارد؟ باید بدانید که در این روش باید ساخت و ساز به صورت مرحله به مرحله (آماده سازی، ساخت پی، اجرای ستون، اجرای سقف، دیوار چینی و نازک کاری) انجام شود. در برخی موارد این مراحل سریالی باعث کند شدن اجرای پروژه و افزایش هزینه های اجرایی خواهد شد. بنابراین به دلیل میزان تقاضای زیاد برای مسکن، مقابله با مشکل کمبود منابع، کاهش هزینه ها و افزایش عمر سازه باید ساختمان سازی به شیوه صنعتی اجرا شود.

 

سطوح مختلف صنعتی سازی ساختمان

 

سطوح مختلف صنعتی سازی ساختمان

همانطور که گفتیم، ساختمان سازی باعث افزایش سرعت اجرای پروژه، کاهش هزینه ساخت و ساز، کیفیت بیشتر سازه و غیره می شود. این کار با تقسیم یک سازه بزرگ به المان های کوچک مدولار و مونتاژ این قطعات در کارگاه ساختمانی صورت می گیرد. به مرور زمان و با افزایش محبوبیت صنعتی سازی ساختمان در کشورهای مختلف، سطوح مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شد. سطوح مختلف صنعتی سازی ساختمان عبارتند از:

تولید قطعات پیش ساخته

قطعات پیش ساخته معمولا برای سازه های بتنی و فلزی تولید می شوند و سپس در سایت پروژه به یکدیگر مونتاژ می گردند. در برخی موارد برای تولید قطعات غیر سازه ای هم از این روش استفاده می شود. تولید قطعات پیش ساخته می تواند منجر به افزایش سرعت اجرای پروژه و افزایش کیفیت مصالح ساختمانی شود. این روش اولین بار برای بازسازی ساختمان های تخریب شده، بعد از جنگ جهانی دوم بکار گرفته شد.

مکانیزاسیون

مکانیزاسیون یکی دیگر از سطوح صنعتی سازی ساختمان به شمار می رود که در آن ماشین آلات زیر دست انسان کار می کنند. در واقع استفاده از ماشین آلات صنعتی برای سرعت بخشیدن به کارهای دستی را مکانیزاسیون می نامند. املاک سازان می توانند به منظور تولید انبوه مصالح ساختمانی از روش مکانیزه استفاده کنند. با این روش مصالح از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

اتوماسیون

یکی از سطوح صنعتی سازی ساختمان، تولید انبوه مصالح ساختمانی توسط ماشین آلات صنعتی است که در آن ماشین آلات در کنار انسان کار می کنند. در حقیقت اتوماسیون به معنای جایگزین کردن نیروی کار انسانی با ماشین آلات صنعتی می باشد. در این روش انسان هیچ دخالتی در تولید مصالح ندارد و برای برنامه ریزی ساخت و مونتاژ قطعات پیش ساخته از یک سری برنامه های رایانه ای استفاده می شود.

فناوری رباتیک

امروزه استفاده از علوم رباتیک در صنعت ساخت و ساز افزایش یافته است. در این سطح از صنعتی سازی ساختمان از هوش ماشینی به منظور برنامه ریزی و اجرای امور استفاده می شود. ماشین آلات در فناوری رباتیک، بدون حضور و دخالت انسان کار می کنند.

تولیدات مداوم صنعتی

زمانی که از ایده های ساخت و ساز به صورت لایه لایه استفاده می شود، تولید مداوم صنعتی صورت می گیرد. در واقع ساخت دیوار چین در گذشته و یا چاپ سه بعدی در دنیای امروز را می توان همان ساخت و ساز به صورت لایه به لایه قلمداد نمود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70157

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *