امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

ریل راه آهن، مشخصات، آنالیز و انواع ریل راه آهن

ریل قطار از اجزای مهم در حمل و نقل با قطار است که در صورت وجود مشکل در آن خسارات زیادی به بار می آید.‌ طراحان ریل راه آهن باید درباره انواع آن، ساخت و … اطلاعات لازم را داشته باشند‌. در این مبحث قصد داریم به بررسی ریل راه آهن، مشخصات، آنالیز و انواع ریل راه آهن بپردازیم. اگر می خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ توصیه می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سالانه مسافران زیادی و کالاهای مختلفی از طریق مسیر ریلی کشور جا به جا می شوند که این امر نشان دهنده اهمیت راه آهن است. قطار از جمله مواردی است که سرعت بالایی در جا به جایی داشته و معمولا روشی ایمن به شمار می رود. در ساخت این مسیر از استانداردهایی مثل  R، S، QS، UIC و A استفاده می شود.‌

ریل راه آهن یکی از مقاطع فولادی نورد شده است که به صورت دو خط موازی در کنار هم قرار داشته و توسط پیچ و مهره بر روی یک شاسی ثابت قرار گرفته است. این ریل باید به طوری ساخته شود که نیروی خارجی وارد شده را در سراسر خود تقسیم کند. وظیفه این ریل تحمل وسیله نقلیه و هدایت درست آن است و در صورت عملکرد نادرست آن به بعضی نقاط فشار بیشتری وارد شده و باعث شکست و منحرف شدن قطار از مسیر خود می شود.‌

برای آنکه نیروی وارده به طور برابر تقسیم شود؛ باید از بست و پابند برای اتصال ریل راه آهن استفاده کرد. به دلیل کاهش اصطکاک بین وسیله نقلیه می توان گفت این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. با این کار می توان اصطکاک بین وسیله و ریل راه آهن را کاهش داد و از شکستن ریل جلوگیری کرد. بنابراین نتیجه می گیریم ریل بر اثر نیروی قطار شکسته نمی شود و از نظر فنی این کار بسیار مهم است.

ریل راه آهن

مشخصات ریل راه آهن

برای ساخت ریل راه آهن مشخصات فنی چون میزان خوردگی و سایش، تنش های دینامیکی، کاربرد و دیگر نیروهای موجود را باید در نظر گرفت. فرآیند تولید باید به دقت انجام شده و عملیات متاولوژی ثانویه در کوره پاتیلی و گاز زدایی درست انجام شود. این مقاطع باید استانداردهای فنی لازم‌ و مورد قبول را رعایت کرده و از نظر شیمیایی، عیوب ظاهری سطوح شمش، ابعاد و تست های دیگر مورد بررسی قرار گیرد.‌ در ساخت این مقاطع از فولادهای ck55 و ck45 استفاده می شود؛ چون مقاومت زیادی در برابر سایش و اصطکاک دارند‌.

انواع ریل راه آهن

بهتر است بدانید ریل راه آهن به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شود:

ریل معدنی: یکی از انواع ریل راه آهن‌ نوع معدنی آن است که در حمل و نقل و صنایع معدنی پر کاربرد است.‌ این راه آهن طبق استاندارد ساخته شده و به ریل R معروف می باشد.

ریل چرثقیلی: یکی از ریل های پر مصرف در صنعت همین نوع ریل است. اغلب در ساخت این ریل از استاندارد A استفاده می شود ولی استانداردهای دیگری چون QU، CR، KP و MRS را نیز می توان استفاده کرد.

ریل واگنی: این ریل راه آهن خود به دو دسته ساده و زنجیری تقسیم می شود.‌

انواع ریل راه آهن

آنالیز آلیاژ ریل راه آهن

در ریل راه آهن از فولاد با آلیاژ ck55 و ck45 استفاده می شود که در برابر سایش و اصطکاک مقاومت بالایی داشته به همین دلیل قطار را به خوبی بر روی ریل نگه می دارد. این فولاد ۰.۴۵ درصد کربن و ۲.۵ درصد سیلیسیم و ۰.۶۵ درصد منگنز دارد که هر کدام سبب خواصی در ریل می شوند‌. هر ریل با توجه به کاربردی که دارد باید استانداردهایی داشته باشد؛ تا بتواند به درستی عملکرد خود را انجام دهد.

 

فرآیند ساخت ریل راه آهن

ساخت انواع ریل راه آهن به دلیل پیچیدگی که دارد؛ باید توسط مهندسین با تجربه انجام شود. این مقطع به چهار روش تصفیه فولاد و دمیدن اکسیژن، توماس، کوره الکتریکی و کوره باز تولید می شود. مراحل ساخت این مقطع به شرح زیر است:

نیتروژن ذوب: معمولا میزان نیتروژن ذوب در ریل راه آهن نباید از ۹۰ ppm بیشتر باشد.

هیدروژن ذوب: هیدروژن باید از ۲.۵ ppm کمتر باشد و به دلیل اهمیت بالایی که دارد در مرحله آخر ریخته گری باید دوباره اندازه گیری شود.

میزان اکسیژن ذوب: بهتر است بدانید میزان اکسیژن ذوب طبق استاندارد ۲۰ ppm است.

سولفور پرینت: برای مقایسه استانداردهای مشخص و با اندازه گرفتن میزان توزیع ترکیبات گوگردی و پراکندگی استفاده می شود.

آزمون سختی: بعد از تولید ریل برای مشخص کردن میزان سختی آن از آزمون سختی استفاده می شود؛ زیرا میزان استحکام و سختی آن اهمیت زیادی دارد.

عمق دکربوره: عمق دکربوره از معیارهای سنجش برای سختی این مقطع فولادی است و بعد از تولید باید انجام شود.

ناخالصی های اکسیدی: مقدار ناخالصی های اکسیدی در ریل مهم بوده و میزان آن باید طبق استاندارد باشد. مقدار این ناخالصی برای حداقل ۹۵ درصد نمونه ها K3>10 و برای حداکثر ۵ درصد نمونه ها k3<20 می باشد.

فرآیند ساخت ریل راه آهن

خرید فولاد مورد نیاز برای ساخت ریل راه آهن

شما مخاطبین گرامی جهت خرید فولاد مورد نیاز برای ساخت ریل راه آهن می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به تیرآهن، سپری، پروفیل، لوله مانیسمان و … اشاره کرد. این محصولات در ابعاد و سایز های مختلف و در تنوع بالایی موجود است. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر داشته باشید؛ می توانید با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باشید. بدون شک در این صورت انتخاب بهتری را تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

ریل راه آهن چیست؟

مقطع فولادی نورد شده است که به صورت دو خط موازی کنار هم بوده و با پیچ و مهره بر روی یک شاسی ثابت شده است.

فولاد استفاده شده در ساخت ریل راه آهن دارای چه عناصری است؟

۰.۶۵ درصد منگنز؟ ۲.۵ درصد سیلیسیم و ۰.۴۵ درصد کربن

سولفور پرینت در فرآیند تولید ریل راه آهن به چه منظور استفاده می شود؟

فرایند تولید ریل آهن

برای مقایسه استانداردهای مشخص و با اندازه گرفتن توزیع ترکیبات گوگردی و پراکندگی استفاده می شود‌.

https://ahanhyper.com//?p=71760

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *