امروز : سه‌شنبه 14 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان

نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان

نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان، موضوع بحث ما است. اجرای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان یکی از روش‌های بسیار معروف و پرطرفدار است. در این روش نمای بیرونی ساختمان ظاهر منحصربه‌فردی می‌گیرد که تاثیرات زیادی در افزایش زیبایی بصری دکوراسیون بیرونی ساختمان می‌‌گذارد.

یک نکته مهم برای اجرای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان استفاده از متریال‌های درجه یک و بهره‌گیری از روش‌های اصولی است. به همین جهت می‌توان گفت اجرای رنگ نمای ساختمان نیازمند تجربه و دقت فراوان دارد.

 

 نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان و مراحل مختلف آن

رنگ‌آمیزی ساختمان، به ویژه نمای آن همواره نیازمند تخصص و تجربه بالایی است. رنگ نمای ساختمان باید با دقت و کیفیت بالا انجام شود. چرا که همواره در معرض دید بوده و هرگونه اشتباه تاثیر منفی بر روی نمای کلی و زیبایی ساختمان خواهد داشت. علاوه‌ بر این اجرای صحیح رنگ نما باعث بالا رفتن سطح استقامت ساختمان در برابر شرایط محیطی مختلف مانند بارش برف و باران، باد، نور خورشید و غیره خواهد شد. در ادامه نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان را بر اساس مراحل مختلف مورد شرح و بررسی قرار می‌دهیم.

 

اجرای رنگ نمای ساختمان

 

بازدید اولیه نمای ساختمان

در اولین قدم نمای ساختمان باید توسط متخصصان در این زمینه به دقت مورد بررسی قرار گیرد. استادکار‌ها و نقاشان ساختمان با توجه به برخورداری از تخصص و تجربه لازم پیشنهادات مناسبی را در خصوص انتخاب رنگ و نحوه اعمال آن به شما ارائه خواهند داد. در این بررسی‌ها، به مواردی مانند جنس نما، عمر، نیاز آن به زیرکاری و غیره توجه می‌شود. به طور کلی چگونگی اجرای رنگ نمای ساختمان همانند نحوه اجرای نمای کامپوزیت ساختمان بسیار مهم است.

انجام زیر کاری قبل از رنگ‌آمیزی نمای

با توجه به اینکه اغلب ساختمان‌ها در طول زمان دچار آلودگی و فرسایش ناشی از شرایط جوی مختلف می‌شوند قبل از اجرای رنگ نمای ساختمان نیاز به زیرکاری خواهند داشت. زیرکاری در واقع همان بتونه‌کاری و تمیزکاری است که جهت از بین بردن نواقص به وجود آمده در سطوح انجام می‌شود.

در صورت عدم توجه به این مرحله وجود هرگونه نقصان و کثیفی بر روی نمای ساختمان باعث می‌شود تا رنگ چندان چسبندگی نداشته و نتیجه کار  نامطلوب گردد. قبل از اینکه تصمیم خود را برای اجرای رنگ بر روی نمای ساختمان قطعی کنید می‌توانید به اجرای نانو نمای ساختمان نیز فکر کنید.

انتخاب رنگ مناسب

در سومین مرحله از نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان نوبت به انتخاب رنگ مناسب می‌رسد. با توجه به اینکه رنگ‌های مخصوص نمای ساختمان متنوع بوده و از کیفیت‌های متفاوتی برخوردار هستند ضروری است که انتخاب رنگ با دقت بالایی انجام شود.

از پرکاربردترین رنگ‌های نمای ساختمان می‌توان به رنگ‌های سیلیکون، اکرلیک، روغنی، و رنگ آلکیدی اشاره کرد. برای اینکه بیشتر با مشخصات و ویژگی این رنگ‌ها آشنا شوید در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

انتخاب رنگ مناسب

 

رنگ سیلیکون

رنگ‌های سیلیکونی با توجه به سطح پوشش‌دهی بسیار مناسبی که دارند در مقابل تابش نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار هستند. رنگ سیلیکونی با محیط زیست کاملاً سازگار بوده و با توجه به خشک شدن سریع، نحوه اجرای آن نیز بسیار آسان است. سایر ویژگی‌های این رنگ عبارتند از:

  • قابلیت تنفس
  • آب‌گریزی نسبتاً بالا
  • مقاوم در مقابل جذب هرگونه آلودگی و گرد و غبار
  • جلوه جذاب و زیبا

رنگ‌ اکریلیک

رنگ اکریلیک نیز از رنگ‌های ایده‌ال برای نمای ساختمان به شمار می‌آید. این رنگ نیز به دلیل سازگاری بالا با محیط زیست و امکان شستشو از محبوبیت بالایی برخوردار است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این رنگ که باعث شده در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد اشاره می‌کنیم:

  • درخشندگی بالا
  • استحکام و دوام بالا در مقابل نور خورشید
  • قابلیت خشک‌شوندگی بسیار سریع
  • عدم جذب آلودگی و گرد و خاک
  • انعطاف‌پذیری مناسب
  • امکان اجرا روی سطوح مختلف

رنگ‌ آلکیدی

همان‌طور که اشاره شد نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان ارتباط مستقیمی‌ با انتخاب رنگ مناسب برای آن دارد. بر همین اساس ضروری است که در انتخاب رنگ دقت لازم صورت گیرد. رنگ آلکیدی از رنگ‌های مناسب برای اجرا بر روی سطوح فلزی است. این رنگ از ترکیب اسید چرب و استر گلیسرین تهیه شده و باعث استحکام سازه‌های فلزی در برابر تخریب و خوردگی می‌گردد.

رنگ‌ روغنی

از دیگر رنگ‌های پرتقاضا و محبوب برای رنگ نمای ساختمان می‌توان به رنگ روغنی اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ عبارتند از:

  • مقاوم و مستحکم در برابر شرایط جوی مختلف
  • امکان اجرا بر روی کلیه سطوح از جمله سطوح سیمانی، فلزی و آجری
  • امکان شستشو دارد.
  • جلوه بسیار زیبا و درخشنده

شیوه اجرای اصولی رنگ‌کاری نما ساختمان

برای جلوگیری از ورود هرگونه گردوخاک درون فضای داخلی خانه قبل از رنگ‌کاری نمای ساختمان باید از درزگیر برای پنجره‌ها استفاده کرد. همچنین در مرحله آخر که رنگ‌آمیزی است باید با شناخت دقیق ابزار رنگ‌کاری، بهترین عملکرد را در اجرای رنگ نمای ساختمان داشت. ابزار موردنیاز جهت اجرای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان پیستوله، قلمو و غلتک است. نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان به‌صورت اصولی به این صورت است که ابتدا از قلمو مناسب استفاده کنید.

 

شیوه اجرای اصولی رنگ‌کاری نما ساختمان

 

با استفاده از قلمو می‌توانید عملکرد بهتری در رنگ‌آمیزی داشته باشید. در رنگ‌کردن نما باید دقت کنید لایه آخر نما بیرونی ساختمان باید پوشش خوبی داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در این مرحله از قلمو بجای غلتک استفاده کنید. البته بعضی از افراد به دلیل داشتن تجربه زیاد از پیستوله استفاده می‌کنند و سرعت عمل خود را در رنگ‌آمیزی نمای ساختمان افزایش می‌دهند. اگر شما مهارت کافی برای بکارگیری غلتک و پیستوله ندارید، حتما برای داشتن نما تمیز و یکدست از قلمو استفاده کنید.

نحوه استفاده از قلمو برای رنگ‌آمیزی نما ساختمان

در رنگ‌آمیزی نما ساختمان باید دقت‌کنید بهترین روش این است که قلمو را از بالا به سمت پایین بکشید. دراین‌صورت در رنگ‌آمیزی هنگامی که رنگ به سمت پایین می‌آید دیوارهای رنگ شده را خراب نمی‌کند و نیازی نیست مجدد از قلمو برای برداشتن رنگ‌های اضافه استفاده کنید.

رنگ‌هایی که برای نما ساختمان استفاده می‌شوند در برابر شرایط جوی ماندگاری بالایی دارند، یعنی در برابر نور خورشید، باران، سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. به‌طورکلی رنگ نمای ساختمان یک عایق رطوبتی مناسب است و نقش بی‌نظیری در زیبایی ساختمان دارد.

 

نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان با پرایمر

پرایمر که قبل از مرحله رنگ‌آمیزی برروی نما استفاده می‌شود، تمام منافذ سطوح مختلف نما ساختمان را پر می‌کند. این متریال مانع از کاهش چسبندگی رنگ در نما شده و تاثیرات زیادی در زیبایی و کیفیت نتیجه کار دارد. همچنین پرایمر از پوسته‌پوسته‌شدن رنگ نما در طول مدت جلوگیری می‌کند و مقاومت رنگ را در برابر گرما، سرما و باران افزایش می‌دهد.

اگر نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان را بدانید، متوجه می‌شوید که برای استفاده از پرایمر کمی به آن آب اضافه می‌کنند و سپس با استفاده از یک قلمو یا در صورت نیاز بکارگیری غلتک پرایمر را به سطوح مختلف نما ساختمان می‌زنند. پرایمر در بازه زمانی دو تا سه ساعت بر روی نما خشک می‌شود و می‌توان در ادامه، مراحل رنگ‌آمیزی نما را شروع کرد.

 

نکات مهم در رنگ‌آمیزی نمای ساختمان

البته دقت کنید جهت انجام رنگ‌آمیزی نمای ساختمان باید مهارت و تخصص داشته باشید‌؛ زیرا اگر بدون مهارت بخواهید نمای ساختمان را رنگ‌آمیزی کنید، ممکن است نتیجه کار دلخواهتان نباشد یا بعد از مدتی رنگ نمای ساختمان کیفیت خود را از دست بدهد. در بعضی از مواقع نمای ساختمان دارای برآمدگی یا تورفتگی است که با استفاده از بتونه ضدآب این قسمت ها را تراشیده و فرورفتگی را پر می‌کنند. این بتونه ها علاوه بر اینکه نما ساختمان را صاف و یک‌دست می‌کنند، نقش منحصربه‌فردی در افزایش کیفیت کار و ماندگاری رنگ نما دارند.

قبل از رنگ‌کاری نمای ساختمان باید رنگ را به‌اندازه مناسب رقیق‌کنید. دراین‌صورت بعداز رنگ‌کاری رد قلمو برروی رنگ نمی‌ماند و نتیجه کار تمیز می‌شود. البته‌ استفاده از رنگ و قلمو مناسب هم تاثیرات زیادی در نتیجه کار دارد. اگر رنگ غلظت مناسبی داشته باشد به شما این امکان را می‌دهد تا فرصت کافی برای رنگ کاری داشته باشید؛ زیرا رنگی که غلظت مناسبی دارد دیر خشک می‌شود.

 

رنگ‌آمیزی نمای ساختمان

 

نتیجه گیری

بعد از مدت چند سال که نمای ساختمان قدیمی شد نیاز به رنگ‌آمیزی جدید است. نمای ساختمان در زیبایی دکوراسیون بیرونی تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید به این بخش از خانه توجه زیادی شود. در مراحل رنگ‌آمیزی نمای بیرونی ساختمان از رنگ، پرایمر، قلمو، غلتک و ابزارآلات دیگر استفاده می‌شود. مرحله زیر‌سازی که شامل سمباده‌کشی، بتونه‌کاری و استفاده از پرایمر است مهم ترین مرحله رنگ‌کاری نما ساختمان به حساب می‌آید.

ناگفته نماند که امور دیگری نیز بر روی ساختمان‌ها انجام می‌شود که به زیبایی و بالا بردن سطح استقامت در آن‌ها کمک می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • اجرای نورپردازی نما ساختمان
  • اجرای نمای شیشه ای ساختمان
  • اجرای آجر نمای ساختمان

شما می‌توانید با بررسی هر یک از عملیات فوق در نهایت با توجه به قدمت ساختمان و بودجه خود بهترین روش زیباسازی و بازسازی را برای نما انتخاب و اعمال کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70326

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *