امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی

سوال دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی ممکن است در ذهن تعداد زیادی از افراد ایجاد شود. به یک عضو سازه ای که امروزه در ساختمان ها وجود دارد دال بتنی گفته می شود. یک ساختمان بتن آرمه درجا به طور معمول از طریق متصل شدن ستون ها و کف های بتنی آرمه به صورت یکپارچه به وجود آمده است.

ساخت کف های ساختمان نیز از گروه اتصال دال ها و تیرآهن ها انجام می گیرد. در حقیقت باید گفته شود که دال ها به عنوان سیستم های سازه ای افقی یا یک چیزی مجاور آن به شمار می آیند که میزان ضخامت آنها در مقایسه با دو جهت طول و عرض خیلی کم است و از آنها برای منتقل کردن بار در یک یا دو طرف استفاده می شود. در ادامه به سوال دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی به صورت کلی تر پاسخ می دهیم.

کاربرد دال بتنی در ساختمان سازی

در بخش قبلی به سوال دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی خیلی مختصر پاسخ دادیم. دال های بتنی آرمه جزء اعضای بسیار مهم و اساسی بتن آرمه محسوب می شوند. دال ها با توجه به وضعیت هندسی تکیه گاه ها و بارگذاری منتقل کردن بار را تنها در یک یا دو طرف انجام می دهند.

البته دال های بتن آرمه می توانند به شکلی ترکیبی با تیرآهن یا بدون آن حتی استفاده شوند؛ و در ساختمان ها نه تنها بارهای قائم را تحمل می کنند بلکه در بسیاری از موارد وظیفه دارند تا یک کف صلب را به وجود آورند و همچنین نیروهای جانبی را میان اعضای بار جانبی پخش نمایند.

در مبحث دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی باید گفت که اتصالات دال ها به ستون ها به عنوان نقاط ضعف آنها به شمار می آید و به خصوص دال هایی که در آنها تیرآهن به کار نمی رود.

 

کاربرد دال بتنی در ساختمان سازی

انواع دال های بتنی آرمه از نظر باربری

یکی دیگر از مواردی که باید در مطلب دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی بررسی شود انواع دال های بتنی آرمه می باشد. دال های بتنی آرمه را از لحاظ باربری می توان در دو گروه دال های یک طرفه و دال های دو طرفه قرار داد. هنگامی که دال فقط در یک جهت تکیه گاه دارد و یا اندازه طول دهانه ای که بزرگ تر بوده دو برابر بیشتر از طول دهانه کوچکتر است به آن دال یک طرفه گفته می شود و شبیه تیرآهنی خیلی عریض عمل می کند.

در زمان باربری فرم این دال ها اغلب به شکل انحنا در یک طرف دگرگون می شود. در مواردی به جز موارد مذکور، سیستم دال دو طرفه است. وقتی بار به شکل دو طرفه منتقل می شود میزان لنگر در یک طرف ویژه کم می گردد و در نهایت یک عضو باریک تر با اندازه آرماتور کمتر طراحی خواهد شد.

انواع دال های بتنی از نظر وجود تیر

در این بخش مطلب دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی باید گفت که دال ها نه تنها از نظر باربری بلکه از جهت از نظر داشتن یا نداشتن تیرآهن نیز دسته بندی می شوند. دال های با تیرآهن یا دال های تیرستونی به عنوان بهترین سیستم ها جهت پوشش دهانه های بزرگ به شمار می رود.

این دال ها در برابر بارهای جانبی مقاومت بالایی دارند. در برابر چنین دال هایی، دال های تخت هستند که بدون تیرآهن می باشند و دال به شکل مستقیم به ستون وصل می گردد. در دال های بتن آرمه، امکان استفاده از سیستم های پیش تنیدگی هم وجود دارد. با تاندون هایی که پیش و پس از بتن ریزی در دال گذاشته می شوند نیروهای درون صفحه ای اضافه را به بتن دال وارد کرده و کشش ایجاد شده در بتن را کاهش می دهد.

ویژگی های دال بتنی

در موضوع دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی بهتر است با ویژگی های این عضو سازه ای نیز آشنا شوید. در پاسخ به سوال دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی باید گفت که دال برای پروژه های کوچک و بزرگ مقرون به صرفه می باشد. علاوه براین نیازی نیست که برای جا به جایی و انتقال قطعات از جرثقیل یا ماشین های سنگین استفاده شود.

دال های بتنی را می توان با شکل های متنوع به اجرا درآورد و در مقابل بارهای دینامیک مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. هزینه تعمیر و نگهداری دال های بتنی پایین است و مورد استفاده قرار دادن آن برای اجرای سقف و کف ساختمان امکان پذیر می باشد. سرعت اجرای دال ها بالا است و کیفیت بتن را به بهترین شکل ممکن کنترل خواهند کرد.

 

ویژگی های دال بتنی

سخن پایانی

 یک ساختمان بتن آرمه درجا به طور معمول از طریق متصل شدن ستون ها و کف های بتنی آرمه به یکدیگر به وجود آمده است. دال بتنی به عنوان یک عضو سازه ای به شمار می آید که در ساختمان های امروزی به کار گرفته می شود و این عضو یکی از بخش های بسیار مهم بتن آرمه می باشد. دال ها بار را فقط در یک یا دو طرف منتقل می کنند.

دال یک طرفه و دال دو طرفه انواع دال های بتن آرمه از لحاظ باربری هستند. گرچه بسیاری از افرادی که در ساختمان سازی فعالیت دارند می دانند که دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی شامل چه مواردی می شود. اما برخی افراد با دال های بتنی آشنایی زیادی ندارد. بنابراین در این مطلب تلاش کردیم تا به سوال دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی به طور جامع پاسخ دهیم.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

دال یک طرفه و دوطرفه چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=13868

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *