امروز : پنج‌شنبه 25 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود

پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود

خوردگی فولاد ضد زنگ ؛ در این مبحث قصد داریم به بررسی پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود؛ بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

آشنایی با فولاد ضد زنگ

در ابتدای مبحث پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود لازم است ابتدا با فولاد ضد زنگ آشنا شوید. فولاد ضد زنگ آلیاژی است که از آهن، نیکل و کروم تشکیل شده است. بر روی سطح این فولادها یک لایه غیر فعال وجود دارد که از تماس آن با محیط جلوگیری کرده و باعث مقاومت بالای آن می شود.‌

این فولاد در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوتی موجود است. اگر میزان کروم در فولاد را بالا ببرید؛ مقاومت آن افزایش می یابد. همچنین اضافه کردن کروم سبب افزایش مقاومت به خوردگی در این فولادها می شود. بزرگترین تولید کننده محصولات فولاد ضد زنگ در جهان چین است. شرکت‌های پوسکو، اوتوکومپو، آسرینوکس، اپیرام، بائواستیل و جیندال استیل از اصلی ترین شرکت های تولیدی در زمینه فولاد ضد زنگ هستند.

 

پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود

 

عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

یک قطعه به دلایل مختلفی امکان دارد؛ زنگ بزند. در زیر به پنچ عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود؛ اشاره شده است:

وجود کلریدهای قوی: بسیاری از فولادهای ضد زنگ زمانی که در محیط های پر از کلرید مثل نمک قرار بگیرند؛ خوردگی حفره ای شدید در آن ها اتفاق می افتد. مثلا وقتی فولاد ضد زنگ در کاربردهای دریایی استفاده شود؛ پس از تماس با آب دریا به دلیل اینکه نمک زیادی دارد حفره هایی در آن ایجاد می شود.

خوردگی دو فلزی، گالوانیکی ناشی از جوشکاری آلیاژهای فولاد ضد زنگ غیر مشابه: یکی دیگر از پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود خوردگی دو فلزی، گالوانیکی ناشی از جوشکاری آلیاژهای فولاد ضد زنگ غیر مشابه است. گاهی امکان دارد به اشتباه دو فلز غیر مشابه به هم جوش داده شوند و این فلزها دارای خواص متفاوتی هستند بنابراین امکان دارد جریان الکتریکی از یک ماده به ماده دیگری منتقل شود.

در نتیجه فلز الکترون های جدید را راحت قبول کرده و به آند تبدیل می شود و شروع به خوردگی با سرعت بالا می کند. لازم به ذکر است عواملی چون نوع فولاد، نوع پر کننده جوش، دما و رطوبت محیط و سطح فلزاتی که با هم در تماس هستند بر سرعت خوردگی اثر گذار هستند. برای جلوگیری از خوردگی دو فلز باید از اتصال دو فلز دائمی غیر مشابه خودداری شود. راه دیگر جلوگیری از خوردگی این است که یک پوشش به فلزات اضافه شود تا از جریان الکترون ها از کاتد به آند جلوگیری کند.

عوامل محیطی محاسبه نشده: با توجه به مبحث پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود باید ذکر شود عوامل محیطی محاسبه نشده یکی دیگر از این عوامل می باشد. امکان دارد در زمان طراحی عوامل محیطی چون نمک و رطوبت در هوا از قلم افتاده باشد. توجه به عوامل محیطی بسیار مهم است و حتما باید آم را در انتخاب فولاد ضد زنگ در نظر گرفت. با انجام این کار می توان مقاومت به خوردگی را افزایش داد.

اعمال دمای بسیار زیاد در فولاد ضد زنگ: فولادهای ضد زنگ معمولا نقطه ذوب بالایی در حدود بیش از ۱۲۰۰ درجه فارنهایت دارند. این دمای بالا باعث می شود آلیاژ فولاد ضد زنگ محافظت خود را در برابر خوردگی از دست دهد.

پیوند آهن یا فولاد ساده بر روی فولادهای ضد زنگ: یکی دیگر از پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود پیوند آهن یا فولاد ساده بر روی فولاد ضد زنگ است. در برخی مواقع امکان دارد ذرات از یک قطعه به قطعه دیگر منتقل شوند که این ذرات کار لایه محافظ فولاد ضد زنگ را مختل می کند. در نتیجه مقاومت فولاد در برابر خوردگی از بین رفته و شروع به خوردگی می کند.

گاهی امکان دارد تجهیزاتی که برای یک ماده استفاده می شود بدون‌ اینکه تمیز شود برای دسته دیگری استفاده شود بنابراین پیوند فولاد یا بقایای آهن بر روی قطع کار ایجاد می شود. برای جلوگیری از پیوند فولاد با آهن باید هنگام تغییر مواد تجهیزات را تمیز کرده و آماده کرد. تجهیزاتی چون برس فولادی نباید به طور مشترک بین فلزات استفاده شود.

کاربرد فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این فولاد به شکل سیم، لوله، ورق و صفحه ساخته می شود و در وسایلی چون کارد و چنگال، یخچال، گاز و دگیر لوازم خانگی کاربرد دارد. از کاربردهای دیگر این مقطع فولادی می توان به استفاده در تجهیزات صنعتی و مخازن مواد شیمیایی و محصولات غذایی اشاره کرد. همچنین در ساخت انواع تانکرها و کرخانجات کاغذ سازی نیز از این فولاد استفاده می شود.

 

پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی از جمله فولاد ضد زنگ می باشد. برخی دیگر از این محصولات می توان به پروفیل، ورق استیل، میلگرد و .. اشاره کرد.

این محصولات در انواع و ابعاد مختلف موجود می باشد. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت سفارش انواع محصولات فولادی از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. جهت دریافت مشاوره و اطلاعات لازم با کارشناسان فروش مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فولاد ضد زنگ چیست؟

آلیاژی است که از نیکل، کروم و آهن تشکیل شده است و بر روی سطح آن یک لایه غیر فعال وجود دارد که از خوردگی آن جلوگیری می کند.

پنج عاملی که باعث خوردگی فولاد ضد زنگ می شوند را ذکر کنید؟

وجود کلریدهای قوی، آلیاژهای فولاد ضد زنگ غیر مشابه، عوامل محیطی محاسبه نشده، اعمال دمای بسیار زیاد در فولاد ضد زنگ،‌ پیوند آهن یا فولاو ساده بر روی فولادهای ضد زنگ

کاربرد فولاد ضد زنگ کدامند؟

استفاده در ساخت لوازم خانگی، استفاده در تجهیزات مخازن مواد شیمیایی، ساخت انواع تانکر و کارخانجات کاغذ سازی

https://ahanhyper.com//?p=71145

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *