امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

راهنمایی خرید لوله برای مصارف ساختمانی

در ساخت یک ساختمان مصالح و محصولات زیادی استفاده می شوند که لوله یکی از آن ها می باشد. این محصول در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام برای کاربردی استفاده می شوند. در این مبحث می خواهیم به بررسی راهنمایی خرید لوله برای مصارف ساختمانی بپردازیم. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

در ابتدای مبحث خرید لوله برای مصارف ساختمانی بهتر است بدانید لوله چیست؟ لوله ها یکی از مقاطع استوانه ای شکل توخالی هستند که در ساختمان سازی به اشکال مختلفی استفاده می شوند. در صورتی که ساخت و سازی را شروع کرده اید باید با انواع لوله ها آشنا باشید تا بتوانید به درستی آن ها را انتخاب کرده و استفاده کنید.

خرید لوله برای مصارف ساختمانی

آشنایی با اصطلاحات

در زمینه شناسایی لوله ها اصطلاحاتی وجود دارند که بهتر است با آن ها آشنا شوید. در زیر این موارد اشاره کرده ایم:

سایز لوله

در زمان خرید لوله برای مصارف ساختمانی باید سایز لوله را بررسی کنید. به قطر خارجی لوله سایز لوله گفته می شود که در اصطلاح به آن پشت به پشت نیز می گویند. سایز لوله را بر حسب میلی متر و یا اینچ اندازه گیری می کنند که به اختصار O.D گفته می شود.

قطر داخلی

به بیشترین فاصله بین دیواره های لوله از داخل قطر داخلی می گویند. این فضا برای عبور سیالاتی چون آب یا گاز بوده و در این زمینه استفاده می شود.

ضخامت

ضخامت ورقی که برای ساخت لوله استفاده شده همان ضخامت لوله است که به گوشت لوله نیز معروف است.

آشنایی با اصطلاحات

شاخه

شاخه طول مشخصی از لوله است که لوله های سایز پایین در شاخه های ۶ متری تولید شده و لوله های جدار چاه و تبرسانی نیز در طول ۱۲ متر تولید می شوند.

بندیل

بندیل از جمله مواردی است که در خرید لوله برای مصارف ساختمانی باید به آن توجه داشته باشید. لوله هایی که سایز آن تا ۲ اینچ است را بعد از تولید در دسته های ۱۲ تایی یا ۳۰ تایی بسته بندی می کنند. به هر کدام از این بسته ها بندیل می گویند که معمولا لوله های سایز پایین به صورت بندیل به فروش می رسند.

لوله تست شده

زمانی که لوله ای تولید می شود، آن را تست می کنند؛ که برای این کار دو سر لوله را بسته و درون لوله گاز پر فشار را برای مدتی تزریق می کنند. اگر در زمان مشخصی فشار گاز پایین نیامد یعنی لوله از نظر نشتی یا ترک خوردگی سالم بوده و مشکلی ندارد. بدین صورت می توان از این محصول برای مصارف حساس و پرفشار استفاده کرد. تست در دو نوع آب و گاز روی لوله انجام می شود که در مدت زمان و فشار گاز تزریقی با هم تفاوت دارند.

لوله صنعتی

این مقاطع بعد از تولید مورد تست قرار نمی گیرند؛ زیرا برای عبور سیال استفاده نمی شوند. از این لوله ها برای حفاظ یا داربست ساختمان استفاده می کنند و نیازی به گواهینامه تست ندارند.

کونیک

در ادامه مبحث راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی بهتر است بدانید سر لوله هایی که دارای ضخامتی بین ۲ الی ۲۲ میل هستند را به صورت ۳۰ درجه مورب برش می دهند که به این کار کونیک می گویند.

راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی

معرفی انواع لوله برای مصارف ساختمانی

لوله فولادی براساس نوع جوشی که در آن به کار برده می شود؛ به چند نوع تقسیم می شود که شامل موارد زیر می شود:

لوله درز مستقیم: یکی از لوله هایی که برای مصارف ساختمانی استفاده می شوند لوله درز مستقیم است که درز جوش این لوله در امتداد طول لوله و به صورت مستقیم است. برای تولید این لوله ورق را باز کرده و تحت فشار غلتک های مخصوص قرار گرفته و به صورت لوله در می آیند. سپس دو سر لوله را به صورت ممتد به هم جوش می دهند.

لوله اسپیرال: این لوله دارای خط جوش مارپیچی بوده و هزینه تولید آن پایین است. این محصول استحکام و مقاومت بالایی در برابر شکست و ترک داشته و در موارد زیادی استفاده می شود.

لوله بدون درز یا مانیسمان: در تولید این محصول بیلت فولادی را تا درجه خاصی حرارت داده و با گلوله ای فولادی حفره ای در آن ایجاد می کنند.

لوله درز مخفی: یکی دیگر از لوله ها برای مصارف ساختمانی لوله درز مخفی است. درز جوشکاری این لوله ها با پلیسه های جوشکاری تراشیده شده و با بقیه لوله هم سطح شده است. این کار برای این انجام می شود که سیالی که از داخل آن عبور می کند بتواند با گرمازدایی و اصطکاک کمی از آن خارج شود.

انواع لوله فولادی

انواع لوله براساس کاربرد

لوله ها براساس موارد استفاده آن به انواع مختلفی تقسیم‌ می شوند که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

لوله گاز: از این محصول برای انتقال سیالات گازی استفاده می شود که به دو صورت توکار و روکار مورد استفاده هستند. معمولا برای لوله های گازی روکار از لوله سیاه تست شده استفاده شده و برای توکار از لوله های فولادی استفاده می شود.

لوله گالوانیزه: یکی دیگر از انواع لوله برای مصارف ساختمانی لوله گالوانیزه است که اغلب از آن برای آبرسانی در ساختمان ها استفاده می کنند. این لوله به دو صورت تهیه می شود که یکی از روش های تولید آن با ورق گالوانیزه بوده و دومی لوله سیاه تست شده را گالوانیزه می کنند. این محصول مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارد.

لوله آبرسانی: این نوع لوله ها در سایز ۴ الی ۲۴ اینچ ساخته شده و برای آبرسانی بین شهری از آن استفاده می کنند.

لوله جدار چاه: این مقطع در داخل چاه استفاده می شود تا از ریزش و تخریب آن جلوگیری کند. این محصول معمولا دارای ضخامت ۵ الی ۶ میلی متر بوده و در سایز ۱۲ و ۱۴ اینچ موجود است.

لوله شمع کوبی: به عنوان یکی دیگر از لوله هایی که برای مصارف ساختمانی استفاده می شود می توان لوله شمع کوبی را نام برد. از این لوله برای سازه ها و یا اسکله هایی که در محل های دریایی هستند؛ استفاده می شود. در روش استفاده از آن باید لوله ها را در زمین کوبیده و سازه را روی آن ساخت.

انواع لوله براساس کاربرد

مهمترین استانداردهای لوله

با توجه به مبحث راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی باید ذکر شود برای انواع لوله و با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند استانداردهای زیادی توسط سازمان ها و انستیتوها ایجاد شده است. به صورتی که اگر لوله مورد نظر خود را در اینترنت سرچ کرده و یا به بازار مراجعه کنید با این استانداردها مواجه می شوید. در ابتدای هر استانداردی نام موسسات تدوین گر و علامت اختصاری آن ها وجود دارد که بدین صورت می توانید درباره آن محصول اطلاعات کاملی را به دست آورید. در زیر چند نمونه از استاندارد لوله را برایتان ذکر می کنیم:

استاندارد گاز ایران IGS، استاندارد نفت ایران IPS، لوله‌ی کربن استیل بدون درز استاندارد ASTM A53 و ASME SA 335، برای لوله های انتقال آب AWWA C200، برای انتقال مایعات و گاز ها با فشار حداکثری ۲۵ از DIN 2440 استفاده می شود.

خرید لوله برای مصارف ساختمانی

خرید لوله برای مصارف ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید سعی کنید از فروشگاه های معتبری همچون آهن هایپر برای تهیه آن اقدام کنید. لوله مانیسمان، لوله بدون درز، لوله گالوانیزه، لوله جدار چاه و … از جمله انواع این لوله ها می باشد. به صورت اینترنتی جهت خرید انواع لوله برای مصارف ساختمانی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

قطر داخلی لوله چیست؟

به بیشترین فاصله بین دیواره های لوله از داخل قطر داخلی می گویند.

انواع لوله فولادی براساس جوش کدامند؟

لوله درز مستقیم، اسپیرال، مانیسمان و درز مخفی

انواع لوله براساس کاربرد را ذکر کنید؟

دسته بندی لوله براساس کاربرد

لوله گاز، گالوانیزه، آبرسانی، جدار چاه و شمع کوبی

https://ahanhyper.com//?p=71729

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *