امروز : سه‌شنبه 30 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

همه چیز درباره خرسک و شلاکه آهن

همه چیز درباره خرسک و شلاکه آهن

خرسک و شلاکه آهن از مواد متفاوتی تشکیل شده که هر کدام سبب ویژگی هایی در آن می شوند. از جمله این مواد می توان به خرسک و شلاکه اشاره کرد. در این مبحث قصد داریم به بررسی همه چیز درباره خرسک و شلاکه آهن بپرداریم. چنانچه می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خرسک و شلاکه آهن

آهن یکی از مصالح پرکاربردی است که در ساختمان سازی به طور گسترده ای از آن استفاده می شود. در ساخت آهن مواد گوناگونی به کار برده می شود که خرسک و شلاکه از جمله آن ها می باشند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند. به طور ساده تر می توان بیان کرد خرسک و شلاکه از مواد اولیه تشکیل آهن هستند. برای تولید هر فاز سنگ های معدنی را ذوب می کنند که این مواد مذاب در کوره به دو صورت شکل می گیرند.

در حالت اول در سطح بالای مواد مذاب ناخالصی شکل گرفته و در حالت دوم در سطح پایین مواد مذاب فلز خالص شکل می گیرد. ناخالصی ها ترکیبی از اکسیدها و سیلیکات فلزی هستند که چون سبک می باشند؛ در سطح بالای مواد مذاب قرار می گیرند که به آن سرباره می گویند.

در کوره های بلند پس از حرارت دیدن مواد به اندازه کافی اول سرباره را از قسمت بالا خارج کرده و بعد از آن از کانال پایینی فلز ذوب شده را خارج می کنند. بعد از آنکه سرباره ها از کوره خارج شدند؛ در مخازن خاص در استخرهای آب خنک می شوند که به این مواد سرد شده خرسک و شلاکه می گویند.

 

همه چیز درباره خرسک و شلاکه آهن

 

ویژگی های خرسک و شلاکه آهن

خرسک و شلاکه آهن دو ماده ای هستند که از ویژگی های زیادی برخوردار می باشند که به شرح زیر است:

این مواد قابلیت برگشت پذیری دوباره به خط تولید فلزات را دارند. همچنین این مواد با هر شرایط آب و هوایی منطبق شده به سرعت با محیط جور می شوند. از ویژگی های دیگر این مواد می توان به کیفیت بالا و کاربردهای متنوع آن اشاره کرد.

کاربرد خرسک و شلاکه آهن

خرسک و شلاکه آهن در کوره های تولید فلزات به عنوان قراضه ضایعات مورد استفاده قرار می گیرند. از این مواد می توان در تولید میلگرد استفاده کرد که مهم ترین کاربرد آن نیز می باشد. از کاربردهای دیگر این مواد می توان به استفاده در تولید سیمان پرتلند اشاره کرد که از این سیمان در بتن مسلح استفاده شده و مقاومت ساختمان را افزایش می دهد.

همچنین از این مواد در کشاورزی و روکش برای آسفالت نیز استفاده می شود. از این مواد در جوشکاری نیز استفاده شده و زمانی که می خواهند دو میلگرد را به هم جوش دهند؛ از آن استفاده می کنند. از دیگر موارد کاربرد خرسک و شلاکه آهن می توان به استفاده در ساخت ماشین آلات اشاره کرد.

فرآیند تولید خرسک و شلاکه آهن

در فرآیند تولید خرسک و شلاکه آهن وقتی سرباره در چاله ریخته می شود؛ می توان خرسک و شلاکه را به روش های مختلفی از هم جدا کرد. خرسک را می توان به وسیله دستگاه هیلتی تولید کرد؛ به صورتی که این دستگاه با نوک مته خود خرسک ها را جدا می کند. شلاکه ها قطعات ریزی هستند که به نوک مته نگرفته و بدین گونه این دو مواد از هم جدا می شوند. خرسک به دو صورت ورقه ای و کلوخه ای تولید شده و در سه کیفیت زیر عرضه می شود:

خرسک بال میل شده: این قطعات در دستگاهی مثل آسیاب ریزتر می شوند.

خرسک چکش خورده: این خرسک همان دستگاه پیکور می باشد.

خرسک تمیز نشده: این دسته در قطعات بزرگتری بوده و برای فرآوری کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • شلاکه نیز در سه کیفیت زیر عرضه می شود:

شلاکه بال میل شده: درجه خلوص در این روش ۱۰۰ درصد بوده و برای آنکه درجه خالصی بیشتر شود اغلب از آن استفاده می کنند.

شلاکه تمیز شده: شلاکه های این روش قیمت ارزان تری نسبت به محصولات دیگر دارند.

شلاکه چکش خورده: این محصولات در صنایع فولادی بیشترین استفاده را دارند.

 

همه چیز درباره خرسک و شلاکه آهن

 

عوامل موثر در قیمت خرسک و شلاکه آهن

خرسک و شلاکه آهن به دلایلی قیمت های مختلفی دارند که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

درجه خلوص: این دو مواد از ناخالصی تولید شده و در کارخانه های مختلف این ناخالصی با هم فرق دارد. این تفاوت به دلیل مواد داخل کوره و زمان تخلیه و نوع سرد شدن آن می باشد. هر چقدر میزان این ناخالصی کمتر باشد قیمت این مواد بالاتر می باشد. برای آنکه این‌ ناخالصی ها کمتر شوند خرسک و شلاکه به وسیله ماشین آلات متفاوت تمیز می شوند.

درصد پرتی: یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت خرسک و شلاکه آهن درصد پرتی آن در کوره های ذوب است. هر چقدر درصد کربن کمتر باشد میزان پرتی مواد کمتر خواهد بود.

کوره خریدار: اندازه کوره خریدار باعث خرد شدن متفاوت این مواد می شود که در قیمت نهایی آن موثر است.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

میلگرد، پروفیل، سپری و … از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی می باشند؛ که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات در انواع مختلف موجود می باشند.

شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این مقاطع فولادی می توانید به صورت اینترنتی از سراسر ایران از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. برای انتخاب بهتر می توانید با کارشناسان فروش مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

خرسک و شلاکه آهن چیست؟

خرسک و شلاکه آهن از مواد تشکیل دهنده آهن هستند که از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشند.

کاربرد خرسک و شلاکه آهن را بیان کنید؟

استفاده به عنوان قراضه ضایعات در کوره تولید فلزات، استفاده در تولید سیمان پرتلند، استفاده در جوشکاری و ...

https://ahanhyper.com//?p=70432

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *