امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش جوشکاری آهن آلات

افرادی که به تازگی وارد حرفه جوشکاری شده اند؛ نمی توانند به راحتی جوشکاری را انجام دهند. در این حرفه باید اطلاعات کاملی در ارتباط با الکتریسیته، متالوژی، اطلاع از حالت های مختلف مواد و اکسیداسیون داشته باشد تا عملیات جوش به درستی انجام شود. در غیر این صورت احتمال خرابی یا شکست جوش وجود دارد و تمامی زحمات شما به هدر می رود.

در این مقاله از سری مقالات تخصصی آهن هایپر قصد داریم به آموزش جوشکاری آهن آلات بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در این باره در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. ما را تا پایان این نوشتار همراهی کنید تا اصول و برخی از ترفندهای این حرفه را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.

جوشکاری آهن آلات

اطلاعاتی در ارتباط با جوشکاری

جوشکاری آهن آلات فرآیندی است که در آن دو فلزهمگن یا غیر همگن به صورت موضعی و دائمی با استفاده از فلزات مصرفی یا بدون آن و با ذوب و جوش کردن به هم دیگر متصل می شوند. توجه داشته باشید که عملیات جوشکاری بسیار دقیق و پیچیده است، زیرا در اغلب موارد جوشکاری اجزای حیاتی سازه را به هم متصل می کند.

در صورت انجام نادرست عمل، جداسازی اعضای آهنی و شکستن سازه وجود دارد. جوشکاری برای بسیاری از کاربردها، نه تنها برای اتصال دو جسم آهنی، بلکه برای تعمیر قطعات از دست رفته یا شکسته سازه استفاده می شود. امر جوشکاری توسط یک جوشکار حرفه ای انجام می شود؛ زیرا فقط یک جوشکار با تجربه اصول اولیه جوشکاری آهن را به درستی می داند. جوشکاری نیز به روش های مختلف و در مراحل مختلف انجام می شود.

انواع روش های جوشکاری آهن آلات

به طور کلی فرآیند جوشکاری آهن آلات به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

  1. جوشکاری فیوژن ( ذوبی)
  2. جوش حالت جامد

روش های جوشکاری آهن آلات

فرآیند جوشکاری فیوژن (ذوبی)

جوشکاری ذوبی به فرآیندی اطلاق می شود که از طریق آن فلزات پایه از طریق ذوب شدن به یکدیگر متصل می شوند. به عبارت دیگر اتصال با ذوب شدن لبه یا سطح قطعات و ایجاد هم جوشی موضعی امکان پذیر است. این گروه از فرآیندها نه تنها برای اتصال فلزات بلکه برای پلاستیک و سرامیک نیز استفاده می شود و در برخی مواقع به آن جوشکاری مخلوط نیز می گویند. این نوع از جوشکاری آهن آلات دارای مزایای بسیاری است؛ می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • می توان از از این نوع جوشکاری در موقعیت ها و برای قطعات مختلف استفاده کرد.
  • امکان استفاده از اکثر فرآیندهای این گروه در محل پروژه.
  • می توان از اکثر فرآیندهای این گروه برای اتصال قطعات ضخیم با استفاده از پخ و جوش چند لایه استفاده کرد.

فرآیند جوشکاری حالت جامد

فرآیند جوشکاری آهن آلات در حالت جامد شامل فرآیند چسباندن فلزات پایه با حرارت دادن آنها به سطح خمیری یا با وسایل دیگر مانند فشار است. منبع انرژی در این گروه از فرآیندها می تواند الکتریکی، شیمیایی یا مکانیکی تامین می شود.  این نوع از جوش کاری نیز همانند نمونه قبلی مزایای مخصوص به خود را دارد که عبارتند از:

  • عدم ذوب شدن فلز پایه در این گروه از فرآیندها، سبب کم شدن تغییرات ساختاری نامناسب به ویژه در ناحیه تحت تاثیر گرما می شود.
  • ذوب نشدن فلز پایه در این گروه از فرآیندها، نیاز به حفاظت از حوضچه مذاب دارد و در نتیجه از بروز اشکال در محیط مورد نظر می کاهد.
  • به دلیل مقرون به صرفه بودن این روش برای تولید تعداد زیادی مجموعه جوشی مناسب است.
  • این گروه از فرآیندها به صورت خودکار با استفاده از اپراتور دستگاه جوش هستند. این باعث می شود که کیفیت جوش بالا رفته و از اشتباهات جلوگیری کند.

فرآیند جوشکاری حالت جامد

انتخاب بهترین فلز برای جوشکاری

برای آن که بتوانید جوشکاری آهن آلات را به خوبی انجام دهید؛ باید شناخت کافی از فلزات داشته باشید. همان طور که می دانید برخی از فلزها را نمی توان به راحتی جوش زد. بهترین فلزات برای جوشکاری به شرح زیر هستند:

فولاد نرم با کربن کم

فولاد نرم از برترین فلزات برای جوشکاری هستند و افرادی که مبتدی هستند؛ نیز می توانند با آن کار کنند. به دلیل قابلیت جوش پذیری بالایی که دارند؛ در بسیاری از سازه های پرکاربرد از آن استفاده می کنند.

آلومینیوم

افرادی که قصد دارند آلومینیوم را جوش بزنند؛ باید مهارت بالایی داشته و اطلاعات کاملی در ارتباط با گریدهای آن داشته باشند.

فولاد ضد زنگ

این نوع از فلز در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند و برای آن که بتوانید در این زمینه موفق شوید؛ بهتر است از نوع آلیاژ و گرید آن شناخت کافی داشته باشید.

اطلاعات و نکات لازم در رابطه با جوشکاری آهن آلات

  • آهن باید در زمان جوش و قبل از عملیات جوش گرم یا خنک شود. هرگز کار خود را با رنج دمایی 65-260 آغاز نکنید؛ بهترین دما برای شروع کار 649-260 است.
  • قسمت هایی که در نزدیکی محل جوش هستند؛ را با دمای پایین ترین جوش کنید.
  • هرگونه آهنی برای جوش باید در یک محدوده دمایی خاصی قرار بگیرد.
  • بهتر است برای گرفتن درزها در آهن، از تکه های آهن استفاده نمایید و آن را در محل درز، جوش بزنید.

مراحل انجام جوشکاری آهن آلات

جوشکاری آهن آلات در طی مراحل مختلفی انجام می شود. این مراحل عبارتند از:

  • آماده کردن دستگاه جوش (اینورتر)
  • آماده کردن محل مورد نظر برای جوشکاری
  • رعایت نکات ایمنی قبل کار
  • آماده به کار کردن الکترود
  • و در نهایت انجام عملیات جوشکاری

مراحل جوشکاری آهن آلات

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر در زمینه عرضه و فروش محصولات و مقاطع فولادی فعالیت دارد. تیرآهن، میلگرد، ناودانی، ورق استیل، ورق گالوانیزه و … از جمله محصولات پرفروش توسط این مجموعه می باشد. شما خریداران عزیز از سراسر ایران جهت سفارش این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

بهترین فلزات برای جوشکاری کدامند؟

فولاد کم کربن، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ

انواع روش های جوشکاری آهن آلات کدامند؟

جوشکاری فیوژن ( ذوبی) ، جوش حالت جامد

مراحل انجام جوشکاری آهن آلات کدامند؟

آماده کردن دستگاه جوش (اینورتر)، آماده کردن محل مورد نظر برای جوشکاری، رعایت نکات ایمنی قبل کار ، آماده به کار کردن الکترود، در نهایت انجام عملیات جوشکاری

https://ahanhyper.com//?p=70891

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *