امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آهن، فولاد و چدن؛ هر کدام چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت آهن، فولاد و چدن

موادهای مختلفی وجود دارند که با هم تفاوت هایی داشته و هر کدام برای کاربردی استفاده می شوند. برخی از این مواد می توان به آهن، فولاد، چدن اشاره کرد. در این مبحث قصد داریم به بررسی آهن، فولاد و چدن؛ هر کدام چه تفاوت هایی با هم دارند؟ بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

آهن، فولاد و چدن سه ماده پر کاربرد هستند که تفاوت هایی با هم دارند. چدن و فولاد آلیاژهایی بر پایه آهن هستند که تفاوت آن ها فقط در مقدار کربن مورد استفاده در هر کدام است. چدن ها همه کاره، غیر قابل تخریب و مقرون به صرفه هستند. در ادامه تفاوت آهن، فولاد و چدن را با هم بررسی می کنیم.

 

معرفی آهن، فولاد و چدن

 

معرفی آهن

آهن فلزی است که در گروه ۸ جدودل تناوبی قرار دارد و عدد اتمی آن ۲۶ می باشد. ایزوتوپ طبیعی آهن ۴ بوده و اصلی ترین عنصر سازنده هسته بیرونی و درونی زمین است. آهن تازه سطحی صاف و نقره ای درخشان مایل به خاکستری دارد.

معرفی چدن

با توجه به مبحث تفاوت آهن، فولاد و چدن باید ذکر شود چدن آلیاژی است که از آن و کربن تشکیل شده است‌ و کربن آن از فولاد بیشتر است. چدن ها معمولا ۲ تا ۳.۵ درصد کربن دارند. همچنین چدن دارای ۱ تا ۳ درصد وزن عنصر سیلیسیم می باشد. این عناصر بر کیعیت و رنگ چدن موثر می باشد. کربن موجود در چدن سبب می شود که از فولاد شکننده تر باشد. چدن رسانای ضعیفی داشته و می تواند گرما را برای مدت طولانی حفظ کند. چدن ها انواع مختلفی دارند که شامل چدن خاکستری، چدن سفید،‌ چدن سخت و چدن نرم می شوند.

 

آهن، فولاد و چدن

 

معرفی فولاد

با توجه به مبحث تفاوت آهن، فولاد و چدن باید بدانید که فولاد آلیاژ آهنی است که از آهن و کربن تشکیل شده است. میزان کربن فولاد از ۲ درصد کمتر است. فولادها براساس میزان کربن انواع مختلفی دارند که شامل فولاد نرم، فولاد متوسط، فولاد سخت می شود. فولادها مقاومت و قابلیت شکل پذیری بالایی دارند.

فولاد از مهم ترین مصالح ساختمانی است که ویژگی های زیادی دارد. از جمله ویژگی های دیگر فولاد می توان به مقاومت مکانیکی و انبساط حرارتی آن اشاره کرد. بهتر است بدانید که خواص مکانیکی فولاد را با عملیات مختلف گرم و سرد تحت شرایط مختلف می توان تغییر داد.

آشنایی با تفاوت آهن، فولاد و چدن

مهمترین تفاوت فولاد، آهن و چدن، میزان کربن به کار رفته در آن‌ها است. علاوه بر این براساس فاکتورهای دیگری می توان پی به تفاوت آهن، فولاد و چدن برد. در زیر به بررسی مواردی که تفاوت این سه ماده را نشان می دهد می پردازیم:

مشاهده سطح دو فلز

به راحتی از روی ظاهر می توان آهن، فولاد و چدن را تشخیص داد. سطح چدن مات، کدر و رنگی است ولی سطح فلز آهن رنگ خاکستری تیره و براق است.

رنگ فلز ذوب شده

از موارد دیگر که تفاوت آهن، فولاد و چدن را نشان می دهد رنگ فلز ذوب شده این مواد است. فولاد و چدن وقتی ذوب شوند تغییر رنگ می دهند. چدن بعد از ذوب به رنگ قرمز در می آید ولی آهن بعد ذوب شدن به رنگ سفید می شود.

تست براده

چدن یک فلز ترد است و براده آن شکننده و ترد می باشد. اگر براده ناپیوسته باشد فلز چدن بوده و اگر براده پیوسته باشد فلز آهن است. برای انجام تست براده نیازی به دستگاه فرز یا تراش نیست و با یک قلم تیز می توان این آزمایش را انجام داد. وقتی یک لایه نازک از روی فلز برداشته شود اگه لایه به شکل نوار برداشته شود فلز آهن است ولی اگر براده ها بسیار ریز برداشته شوند یعنی فلز چدن است.

آلیاژ به کار رفته

از دیگر موارد نشان دهنده تفاوت آهن، فولاد و چدن آلیاژ به کار رفته در این مواد است. فولاد باید دارای حداقل ۵۰ درصد آهن و یک یا چند عنصر دیگر از جمله تینانیوم، نیکل، کروم، منگنز و آلومینیوم باشد.

 

تفاوت آهن، فولاد و چدن

 

نقطه ذوب

بهتر است بدانید نقطه ذوب چدن از نقطه ذوب آهن پایین تر است.

آسیب پذیری

شایان ذکر است چدن نسبت به آهن در مقابل خوردگی مقاومت کمی داشته و آسیب پذیرتر است. چدن نسبت به فولاد و آهن خمش ناپذیرتر و خشک می باشد.

هزینه

شایان ذکر است که چدن هزینه پایینی نسبت به فولاد دارد.

شکستگی

از دیگر تفاوت آهن، فولاد و چدن می توان به شکستگی اشاره کرد. چدن به راحتی شکسته شده و در محل ناخالصی ها ترک می خورد ولی فولاد قابل انعطاف بوده و به راحتی شکسته نمی شود.

 

تفاوت آهن، فولاد و چدن

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی به صورت اینترنتی می باشد. انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی، سپری و … پرمصرف ترین محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70633

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *