امروز : سه‌شنبه 14 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اجرای برق هوشمند ساختمان

نحوه اجرای برق هوشمند ساختمان

در سال‌‌های اخیر عبارت سیستم هوشمند برق ساختمان را بارها و بارها شنیده‌‌ایم. اجرای برق هوشمند ساختمان این اجازه را به ما می‌دهد تا از مزایای بسیار مناسب چنین روش‌هایی بهره‌مند شویم. سیستم‌های هوشمند جزو جدید‌ترین دستاورد‌های تکنولوژی محسوب می‌شوند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به عنوان یک ساختار فوق‌العاده کاربردی یاد کرد.

در این سیستم‌ها هوشمند‌سازی بخش‌های مختلف حرف اول را می‌زند و به همین دلیل عمده تمرکز در زمان نصب آن‌ها به همین موضوع معطوف است. چنانچه سیستم‌های هوشمندسازی به شکل مناسبی اجرا شوند، می‌توان انتظار داشت که نتیجه نهایی دقیقاً همان چیزی باشد که کاربران به دنبال آن هستند.

 به چه نوع سیستم برقی، سیستم برق هوشمند می‌گویند؟

در ابتدای کار لازم است که با ماهیت کلی سیستم هوشمند برق ساختمان بیشتر آشنا شویم. به طور کلی، در سیستم‌های هوشمند برق ساختمان به منظور وصل کردن ابزارهای مختلف برقی، تنها از یک کابل انتقال داده کمک می‌گیریم. کابل مذکور موجب ایجاد ارتباطات مختلف بین ابزارهای مدنظر می‌شود و به ما اجازه می‌دهد تا دستورات دلخواه خود را در هر زمان و هر مکانی بر روی کل سیستم اعمال کنیم.

 

 به چه نوع سیستم برقی، سیستم برق هوشمند می‌گویند؟

 

در گذشته که امکان استفاده از چنین سیستم‌هایی وجود نداشت، تنها راه چاره بهره‌گیری از سیستم‌های سنتی برق بود. این سیستم‌ها اگرچه نیازهای ابتدایی کاربران را به طور کامل جواب می‌دادند، اما ویژگی هوشمند بودن در آن‌ها دیده نمی‌شد. همین امر به مرور زمان منجر به ایجاد سیستم‌های برق هوشمند ساختمان گشت. شاید بپرسید که اصلی‌ترین نقطه تمایز بین این سیستم‌ها و سیستم‌های سنتی دقیقاً چه مورد خاصی محسوب می‌‌شود؟

در پاسخ به این پرسش رایج باید بیان کنیم که هر دو سیستم مذکور در زمینه جداسازی مدار فرمان از مدار قدرت با همدیگر متفاوت هستند. چنین تفاوت خاصی در رابطه با اجرای برق هوشمند ساختمان شاید در نگاه اول جزئی به نظر برسد، اما نباید فراموش کرد که همین تفاوت به ظاهر ساده موجب تغییر بخش‌های مختلفی از سیستم مدنظر می‌شود.

به عنوان مثال، در زمان نصب کردن سیستم برق هوشمند ساختمان کلیدها به طور مستقیم در بخش مربوط به مدار قدرت جایی ندارند و بیشتر دستورات موردنیاز کاربران به کمک سایر ابزارهای هوشمند صورت می‌گیرند. این در حالی است که در مواردی به غیر از اجرای برق هوشمند، شاهد استفاده از کلید‌ها آن هم به تعداد بسیار بالا هستیم.

 

مهم‌ترین مزیت‌های مربوط به اجرای برق هوشمند ساختمان شامل چه مواردی است؟

قطعاً وجود مزایای مختلف موجب شد تا کلیه کاربران به جای دنبال کردن سیستم‌های قدیمی به سمت بهره‌گیری از سیستم‌های جدید برق ساختمان بروند. یکی از مهم‌ترین مزایای موجود در این زمینه که باید از آن یاد کنیم، کاهش میزان مصرف انرژی محسوب می‌شود. خانه‌های دارای سیستم برق هوشمند مصرف برق پایین‌تری نسبت به خانه‌های دارای سیستم سنتی هستند و این امر به صورت جداگانه منجر به کاهش هزینه‌های شما نیز می‌شود.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند برق خانه، روشنایی بخش‌های مختلف منزل خود را به طور کامل در دست بگیرید. در واقع این امکان برای کلیه کاربران به وجود می‌آید که هر بخش از منزل را به یک روش خاص روشن نگه دارند. علاوه بر موارد مذکور، اجرای چنین سیستم‌هایی منجر به آن می‌شود که بتوانیم تنها با داشتن یک ابزارها هوشمند خاص همچون تلفن‌های همراه، سیستم‌های صوتی، پرده‌ها و سایر موارد را تحت کنترل خود در بیاوریم. این امر یک نکته مهم در زمینه اجرای برق هوشمند ساختمان است.

 

سیستم‌های سنتی به طور کامل با این سیستم‌ها متفاوت هستند.

 

در سیستم‌های هوشمند از چه ابزار خاصی استفاده می‌شود؟

وقتی که صحبت از تمایزات مختلف بین سیستم‌های سنتی و سیستم‌های هوشمند برق ساختمان می‌کنیم، قاعدتاً می‌توان خیلی سریع به این امر پی برد که ابزارهای مورد استفاده در هر یک از این موارد نیز با هم متفاوت است. در سیستم‌های هوشمند برق ساختمان از ابزارهایی نوین بهره گرفته می‌شود که دارای کارکردهای خاص خود هستند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم‌های موسوم به سیستم رشته‌ای
  • کابل‌های برق که توانایی دریافت و ارسال داده را دارند.
  • کابل‌هایی که با نام کابل کت ۶ یا کت ۵ شناخته می‌شوند. (کت ۶ جدیدتری مدل از این کابل‌ها است).
  • کابل‌های ار جی ۵۹
  • کابل‌های اچ دی ام آی (این کابل مخصوص ارسال و دریافت تصاویر گوناگون است و در سیستم‌های صوتی و تصویری به کار می‌رود).
  • کابل‌های RS232

البته ذکر این نکته اهمیت دارد که اجزای مذکور تنها بخشی از مهم‌ترین تجهیزات به کار رفته در سیستم‌های برق هوشمند ساختمان به هستند. در واقع ممکن است علاوه بر این موارد، از تجهیزات دیگری مانند کابل‌های مختص به ارسال صوت دیجیتال نیز کمک گرفته شود.

روش اجرای این سیستم‌ها به چه شکل است؟

اجرای یک سیستم برق ساختمان به شکل هوشمند تنها وابسته به بهره‌گیری از تجهیزات جدید نیست. این امر مستلزم داشتن آگاهی‌ و تجربه بسیار بالا در حوزه ابزارهای الکتریکی است و به همین دلیل نمی‌توان‌ آن‌ها را به هر تیم عادی سپرد.

به منظور اجرای برق هوشمند ساختمان تنها باید به سراغ افرادی بروید که هم تجربه بالایی در این زمینه دارند و هم می‌توانند روند اجرای سیستم‌های مذکور را در مدت زمان کوتاهی به پایان برسانند.

 

روش اجرای این سیستم‌ها به چه شکل است؟

 

سخن پایانی اجرای برق هوشمند ساختمان

امروزه بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند برق ساختمان به شکل بی‌نظیری افزایش یافته است. دلیل اصلی این امر را می‌توان مربوط به مزایای متعددی دانست که در این سیستم‌های می‌توان به آن‌ها دست یافت. مواردی از جمله کاهش هزینه‌های کلی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امکان تنظیم دقیق میزان روشنایی و… از جمله این مزایا به شمار می‌روند.

برخلاف تصور اکثر مردم، اجرای سیستم‌های هوشمند نه تنها پیچیده نیست، بلکه در پاره‌ای از موارد خیلی راحت‌تر از سیستم‌های سنتی صورت می‌گیرد. استفاده از جدیدترین ابزارهای موجود توسط متخصصان به منظور تسریع روند اجرای سیستم مدنظر، عامل اصلی این موضوع است.

به جهت دریافت کلیه مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید حتماً برای نصب کردن سیستم برق هوشمند ساختمان خود از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید. این افراد با کلیه جنبه‌های مربوط به نصب چنین سیستم‌هایی آشنایی کاملی دارند و می‌توانند روند نصب را بیش از پیش تسریع کنند. به یاد داشته باشید که اجرای مناسب یک سیستم هوشمند ساختمان، نتایج شگفت‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

 

https://ahanhyper.com//?p=70319

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *