امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

برای تهیه فولاد از چه فلزی استفاده می شود؟

برای تهیه فولاد از چه فلزی استفاده می شود؟

فولاد از جمله رایج ترین فلزات در جهان مدرن می باشد که بیشترین کاربرد را دارد. همچنین دومین کالای تولید شده در جهان به شمار می‌رود که در سال حدود ۷۵۰ میلیون تن تولید می شود. به طور کلی می‌توان گفت که فولاد دارای قابلیت بازیافت بوده و جهت تولید نیز نیاز به انرژی کمتری دارد.

با توجه به تلاش های صنعت فولاد مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن کمتر از مقداری می‌باشد که در سال ۱۹۶۰ وجود داشت. به همین خاطر فولاد با محیط زیست سازگار بوده و پایدار می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی سوال برای تولید فولاد آهن را با چه عنصری مخلوط میکنند? بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد

در ادامه مبحث برای تولید فولاد آهن را با چه عنصری مخلوط میکنند? لازم است که با فولاد آشنا شوید. فولاد به ‌طور کلی آلیاژی از آهن می باشد که دارای حدود 0.002 تا ۲.۱ درصد کربن می باشد. خواص فولاد توسط تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و … قابل کنترل می باشد.

بهتر است بدانید که استفاده از فولاد به خاطر استحکام کششی نهایی زیاد و همچنین قیمت نسبتا پایین آن در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این صنایع می‌توان به ساختمان سازی، سازه های زیر ساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین آلات و تجهیزات و سلاح های نظامی و … اشاره کرد.

توجه داشته باشید که امروزه جهت تولید فولاد از روش های مختلفی همچون فولاد سازی به روش اکسیژن قلیایی، کوره بلند، قوس الکتریکی و … اشاره کرد. علاوه بر کاهش قیمت‌ها به روش اکسیژن قلیایی باعث افزایش خلوص فولاد تولیدی نیز می شود. فولاد از جمله بیشترین مواد تولید شده توسط انسان می باشد که در سال حدود ۱.۶ میلیارد تن فولاد در سراسر جهان تولید و عرضه می شود.

 

فولاد چیست؟

 

فلز مورد استفاده در ساخت آهن

در ادامه مبحث برای تولید فولاد آهن را با چه عنصری مخلوط میکنند? باید بدانید که برای تهیه فولاد اولین فلز مورد استفاده آهن باشد. آهن در سطح پوسته زمین بسیار به فراوانی موجود بوده و به همین خاطر بیشترین کاربرد را به همراه دارد. به طور کلی می‌توان گفت فولاد از آهن و کربن تشکیل می شود. تنها حدود 0.2 تا 2 درصد از کربن استفاده می شود و درصد دیگر تنها آهن می باشد که توسط روش های مختلفی می توان جهت ساخت فولاد استفاده کرد.

به طور کلی می‌توان گفت جهت ساخت فولاد از دو روش آماده می توان استفاده کرد. روش اول آن استفاده از آهن اسفنجی و کوره های قوس الکتریکی می باشد. معمولاً برای ذوب آهن اسفنجی و آلیاژ سازی استفاده از آهن خام و سوزاندن کربن اضافی آن بهتر می باشد. در طی فرایند میزان کربن آهن خام از بازه ی 0.6 تا ۱.۵ درصد وزنی کاهش پیدا می‌کند. البته در نظر داشته باشید که امکان دارد عناصر دیگری اضافه شود که باعث می شود تا خواص فولاد از جمله خواص سختی، انعطاف پذیریف شکل پذیری، شکنندگی و … ایجاد شود.

 

فلز مورد استفاده در ساخت آهن

 

برای تهیه فولاد زنگ نزن از چه عناصری استفاده می شود؟

حال که با سوال برای تولید فولاد آهن را با چه عنصری مخلوط میکنند? آشنا شدید. بهتر است بدانید یکی از انواع فولاد های پرکاربرد می توان به فولاد ضد زنگ یا فولاد زنگ نزن اشاره کرد. لازم است بدانید که برای تهیه فولاد زنگ نزن از چه عناصری استفاده می شود؟ نیز آشنا شوید. همان‌طور که می‌دانید فولاد مستعد زنگ زدگی و خوردگی می باشد؛ به همین خاطر امروزه تمامی افراد و صنایع به دنبال راه حلی می باشند که سعی کنند تا از فولاد در برابر زنگ زدگی محافظ کنند و به این صورت خسارات زیادی را نداشته باشد.

فولاد زنگ نزن نیز همچون دیگر انواع فولاد ها فلزی آهنی می باشد که پایه آلیاژی آن را آهن و کربن تشکیل خواهد داد. علاوه بر آهن و کربن می توان گفت عناصر دیگر نیز در ترکیب شیمیایی آن وجود دارند که تغییر بسیار اندک مقدار آن ها تاثیر بسیار خاصی در خواص نهایی محصول ایجاد خواهد کرد. مهمترین عناصر می توان به کروم و نیکل اشاره کرد. توجه داشته باشید که در ساخت تمامی گرید های آهن زنگ نزن معمولا حدود ۱۲ الی ۲۰ درصد کروم مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین حضور نیکل در ترکیب استیل به ویژه انواع آستنیتی باعث می شود تا استحکام و چقرمگی آن افزایش پیدا کند. در صورتی که حضور نیکل بیش از ۵ درصد شود؛ در برابر خوردگی نیز از مقاومت بالایی برخوردار خواهد شد. عناصر دیگری همچون مولیبدن و منگنز، مس، نیتروژن، تیتانیوم و … در گریدهای مختلف استیل مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر خواص آن بسیار تاثیر دارد.

به عنوان مثال می توان گفت در گرید ۳۱۶ فولاد زنگ نزن اگه مقدارکمی مولیبدن اضافه شود باعث می شود تا مقاومت در برابر خوردگی در محیط های دریایی و اسیدی افزایش پیدا کند.

 

انواع فولاد زنگ نزن

 

انواع فولاد زنگ نزن

در ادامه مبحث برای تولید فولاد آهن را با چه عنصری مخلوط میکنند? باید بدانید که یکی از انواع فولاد؛ فولاد زنگ نزن می باشد که با توجه به معیارهای مختلفی دسته بندی خواهد شد. یکی از معیارهای نابخشودگی با توجه به ریز ساختار آن ها می باشد که از ترکیب شیمیایی فولاد حاصل می‌شود. می‌توان به مواردی همچون فولاد زنگ نزن آستنیتی، فولاد زنگ نزن فریتی، فولاد زنگ نزن مارتنزیتی، فولاد زنگ نزن دوبلکس و … اشاره کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری نیز وجود دارند که جهت عرضه محصولات فولادی و آهن آلات فعالیت دارد. تهیه این مقاطع فولادی تا حدودی سخت و دشوار می باشد. پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد.

تمامی مقاطع مورد نیاز از جمله انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی، سپری و همچنین پروفیل های ساختمانی، انواع فولاد زنگ نزن و دیگر مواد مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز و همچنین صنایع دیگر را می توانید با اطمینان خاطر از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ سفارش دهید.

بهتر است بدانید مجموعه آهن هایپر جهت رفاه و آسایش شما عزیزان برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید؛ کارشناسان خبره ای دارد که شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را سفارش داده و از آن بهره مند شوید. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که تمامی مقاطع فولادی توسط برترین تولید کنندگان تولید داخلی و خارجی تولید و ساخته شده اند که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70984

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *