امروز : سه‌شنبه 14 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

اهمیت بادبند در ساختمان

اهمیت بادبند در ساختمان

بهتر است بدانید در ساختمان سازی راه های بسیاری جهت تقویت سازه و مقاوم سازی در برابر نیروهای جانبی همچون زلزله استفاده خواهد شد. بادبند یا همان مهاربند نیزاز سیستم های ساختمانی می باشد که جهت تقویت و استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که این سیستم برای جلوگیری از آسیب های نیروهای وارده به ویژه در سازه های بتنی و فولادی کاربرد بسیاری دارد. در نظر داشته باشید که اهمیت بادبند در ساختمان در زمان جلوگیری از فروپاشی ساختمان به خوبی مشخص خواهد شد.

نقش مهم بادبند در ساختمان

بهتر است بدانید که بادبند جهت مقاوم سازی ساختمان در برابر نیروهای جانبی همچون زلزله و باد مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت بادبند در ساختمان برای جلوگیری از تخریب سازه در برابر این نیروها می باشد که باعث کاهش خسارات مالی و جانی خواهد شد. به طور کلی باید ذکر کنیم که بادبندها نیروهای جانبی را دریافت کرده و آن را به قاب بعدی پی قاب ها پخش خواهند کرد که باعث می‌شود تا فشار به ساختمان وارد نشده و مانع فروپاشی آن شود.

برای کشور ما که بر روی کمربند زلزله قرار دارد؛ اهمیت طراحی و اجرای بادبند بسیار بالا می باشد. عملکرد مناسب و اصولی آن ها اهمیت دارد؛ با توجه به اینکه در انواع مختلفی موجود می باشند نصب صحیح و مناسب مهم می باشد. در این سال‌های اخیر زلزله در کشور ما باعث شده است ضرورت تقویت و مقاوم سازی ساختمان های دارای اسکلت فلزی در اولویت قرار بگیرد. در نتیجه ضرورت استفاده از بادبند های فولادی در قاب های بتنی سازه ها بسیار مطرح می باشد. در این میان باید بدانید که میزان عملکرد آن ها معمولاً بر اساس ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان تعیین خواهد شد.

 

انواع بادبند

 

انواع بادبند

با توجه به مفهوم اهمیت بادبند در ساختمان باید ذکر کنیم که باید بند ها در انواع مختلفی موجود می باشد. برای تقویت سازه در برابر نیروهای احتمالی دو نوع بادبند به نام بادبند عمودی و بادبند افقی وجود دارد که هریک از ویژگی‌های خاص خود را دارد.

بادبند قائم: توجه داشته باشید که مهاربند یا بادبندی است که بین ستون ها در صفحه عمودی قرار دارد تا مسیر بار را برای انتقال نیرو های افقی به زمین ایجاد کند. بیشترین ساختمان های فلزی برای ایجاد مقاومت در برابر پیچ خوردگی در مورد یک محور عمودی نیاز به مهار افقی خواهند داشت.

بادبند افقی: بهتر است بدانید که در هر طبقه مسیر برای انتقال بارهای نیروی افقی به بادبند عمود ایجاد خواهد کرد حتی برای ایجاد مقاومت نیاز به بادبند افقی دارد. همچنین امکان دارد در بام نیز احتیاج به بادبند داشته باشید.

بادبند مورب منفرد: به این بادبند معمولاً بادبند خرپای مثلث نیز می گویند که با قرار گرفتن یک عضو به صورت مورب درون قاب از مقاومت بالایی در برابر تنش و نیروهای جانبی برخوردار است.

بادبند ضربدری: با توجه به مبحث اهمیت بادبند در ساختمان باید ذکر کنیم که این نوع بادبند از نظر ظاهری از دو عضو مورب تشکیل شده است که در محل تلاقی تیر و ستون تشکیل یک ضربدر خواهد داد. در نظر داشته باشید که مقاومت مهاربند تنها به مقاومت در برابر تنش نیاز دارد؛ چرا که یک بادبند برای مقاومت در برابر نیروهای افقی در یک قاب بسته به جهت باد عمل می کند. در نظر داشته باشید که کابل های فولادی یا تیرآهن های ناودانی و نبشی اغلب برای مهاربندی مورد استفاده قرار می گیرد.

بادبند v شکل: همانطور که پیداست این نوع بادبند دو عضو مورب می باشد که از دو گوشه بالای یک عضو افقی کشیده شده اند و در میان تیر تحتانی شکل v را ایجاد خواهد کرد. در نظر داشته باشید که بادبند هشتی شکل نیز نوع معکوس این نوع بادبند می باشد. به محض رسیدن هر دو عضو به ظرفیت مقاومت بار وارده از طریق نیروی خمشی تیر افقی به خوبی دفع خواهد شد.

بادبند کا شکل: این نوع بادبند توسط دو عضو مورب در میان ستون به یکدیگر اتصال داده می شود که معمولا تا فضای بیشتری را برای دهانه های ایجاد می کند. در نظر داشته باشید که این نوع بادبند گزینه مناسبی برای مناطق زلزله خیز نمی باشد؛ چرا که پتانسیل خرابی ستون ساده مدل های دیگر تا حدودی بیشتر می باشد.

بادبند برون محور: بهتر است بدانید که این بادبند برای مناطق لرزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که از دو عضو مورب تشکیل شده که به جای اتصال به تیر و ستون، در یک نقطه مرکزی با فاصله نسبت به یکدیگر به تیر بالا اتصال داده خواهد شد. در نظر داشته باشید که فاصله بین این دو عضو انرژی حاصل از فعالیت لرزه را توسط تغییر شکل پلاستیک جذب خواهد کرد.

 

اهمیت وجود بادبند در ساختمان

 

اهمیت وجود بادبند در ساختمان

با توجه به اهمیت بادبند در ساختمان باید ذکر کنیم که سیستم مهاربندی عرضی، بارهای جانبی را از روی هر یک از قاب همه را انتقال داده و پراکنده خواهد کرد. این کار به ظاهر ساده می باشد اما به خوبی می تواند ساختمان را در برابر زلزله پشتیبانی کند که نه تنها تلفات انسانی نداشته باشد؛ بلکه مانع فروپاشی کامل سازه شود. در نظر داشته باشید که همه بادبند در ساختمان های فولادی در کشورهای همچون ایران بسیار مهم و حیاتی می‌باشد که ساز و کار تصمیم گیری در صنعت ساختمان باید نهایت دقت را داشته باشد.

مزایای وجود بادبند در ساختمان

  1. بهتر است بدانید که اهمیت بادبند در ساختمان با توجه به مهار بندی ساختمان ها جابجایی طبقات و همچنین نیروی محوری و خمشی در ستون ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
  2. از جمله مزایای بسیار مهم وجود بادبند در ساختمان کاهش جابجای جانبی می باشد. بادبند ضربدر در این حالت نسبت به بادبند وی شکل بسیار موثر خواهد بود.
  3. قاب های مهار شده با بادبند و نیروهای لرزه ای از ساختمان های بدون مهار بیشتر مقاومت خواهد کرد.
  4. مهاربندی فولادی مقرون به صرفه و آسان برای ساختن خواهد بود. همچنین فضای کمتری را اشغال می کند که از انعطاف پذیری بالایی در طراحی برای پاسخگویی به مقاومت و سختی لازم را دارا می باشد.

مزایای وجود بادبند در ساختمان

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که متوجه شدید برای ساخت بادبند نیاز به محصولات فولادی همچون تیرآهن و … دارد که این محصولات باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. برای این که بتوانید محصولات باکیفیتی را تهیه کنید؛ پیشنهاد ما به شما مراجعه به فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به شناخت جامعه و سابقه درخشانی که دارد؛ همواره در تلاش است محصولات با کیفیتی را روانه بازار کند. با اطمینان خاطر می توانید جهت سفارش محصولات فولادی مورد نیاز از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70574

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *