امروز : جمعه 03 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

اهمیت اجرای سربندی ساختمان در سقف شیب‌دار

اجرای سربندی ساختمان

اجرای سربندی ساختمان یا شاسی‌کشی با پوشش مناسب یکی از نیازهای اساسی سقف‌های شیب‌دار است که با متریال‌های مختلفی اعم از چوب و فلز ساخته می‌شود. عوامل مختلفی اعم از شرایط آب هوایی در انتخاب نوع سقف و پوشش ساختمان نقش دارند. انواع سربندی ساختمان به دلیل تنوع بالا، راحتی نصب و اجرا و همین طور زیبایی و طراحی منحصر به فرد، کاربردهای گسترده‌ای دارند.

در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت سربندی در سقف‌های شیبدار و نحوه اجرای انواع آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

سربندی ساختمان چیست؟

ساختار اصلی و مراحل اجرای سقف شیبدار را چهار عامل مهم اعم از اسکلت اولیه، خرپاسازی و شاسی‌کشی یا سربندی ساختمان تشکیل می‌دهد. سربندی ساختمان معمولا با هدف ایجاد یک شبکه یکپارچه انجام می‌شود تا بستر مناسبی برای اجرای پوشش سقف شیبدار فراهم کند. سقف شیب‌دار از نوع سازه فلزی یا چوبی ساخته شده است که باید بین 30 تا 90 درجه شیب داشته باشد.

این سقف‌های شیب‌دار از لحاظ تعداد شیب به دو نوع ساده و طرح‌دار دسته‌بندی می‌شوند. به طوری که نوع ساده دارای یک تا دو شیب است اما سقف شیب‌دار طرح‌دار به چند ضلعی یا نیم‌دایره بوده و بیش از دو شیب ارد. بنابراین با توجه به سلیقه مشتری، میزان بودجه و شرایط استقرار ساختمان هرگونه طرح قابلیت اجرا دارد.

اهمیت اجرای سربندی ساختمان

در عملیات ساختمان‌سازی با هر نوع ویژگی، متریال‌ها و مصالح گوناگونی می‌توان استفاده کرد. در گذشته برای اجرای سربندی ساختمان، پی‌ریزی، زیرسازی و غیره از گل، خشت و چوب استفاده می‌کردند. اما امروزه با رشد تکنولوژی و توسعه صنعتی، استفاده از متریال‌های ساختمانی نیز پیشرفت کرده است و انواع فلزات، تیرآهن، ورق، میلگرد، پروفیل ساختمانی و سایر ابزارها و مصالح ساختمانی در امر ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این بین، دلیل استفاده از سربندی ساختمان به صورت شیب‌دار در مرحله اول ایجاد زیبایی و نمای جذاب در مقایسه با دیگر سقف‌ها است. از طرفی دیگر سقف‌های شیبدار در مقایسه با سقف‌های مسطح نیاز به مراقبت کمتری دارند. در اجرای این نوع سازه‌های فلزی عوامل طبیعی بسیاری اعم از سرعت و جهت وزش باد، میزان بارش باران، درصد رطوبت، موقعیت جغرافیایی، شدت تابش گرما و سرما در فصول مختلف سال، نوع کاربر و سایر مشخصات فنی ساختمان تاثیر می‌گذارد.

مراحل اجرای سقف شیب‌دار

کاربرد سربندی در ساختمان‌ها با سقف شیب‌دار

سربندی ساختمان اغلب به صورت شیب‌دار روی خرپاهای فلزی يا چوبی قرار می‌گيرد که البته امروزه سازه‌های فلزی به دلیل استحکام، طول عمر و مقاومت بالا بیشترین طرفدار را دارد. در بسیاری از موارد ممكن است اين پوشش‌ها و سربندها روی سقف‌های بتنی شیبدار يا طاق ضربی نيز قرار گيرند.

انواع سربندی ساختمان

از انواع سربندی ساختمان با سقف شیب‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سربندی نامتقارن

سربندی ساختمان روی سقف شیروانی نامتقارن به گونه‌ای است که باید یک طرف سقف بلندتر از طرف دیگر آن باشد. این سازه‌ها برای ساختمان‌های مستقل و کاربری مسکونی مناسب است و هر چه شیب آن بیشتر باشد، نمای ساختمان زیباتر می‌شود.

اجرای سربندی ساختمان در سقف مسطح شیب‌دار

سقف مسطح شیبدار یا سقف‌ گمبریل نوع دیگری از طراحی سقف‌های شیبدار است که دارای دو پانل است. در سربندی این نوع ساختمان‌ها، زاویه شیب سقف بالاتر به صورت پهن طراحی می‌شود و زاویه سقف پایین‌تر نیز تندتر خواهد بود.

سربندی سقف چهار بر

اجرای سربندی ساختمان روی سقف چهار بر یا سقف‌های منسرد، پیچیدگی خاصی دارد. این نوع ساختمان‌ها دارای چهار پانل سقف هستند که پانل‌های پایین‌تر دارای شیب بیشتر و پانل‌های پایین، کم زاویه هستند. اجرای این سقف‌های شیب‌دار با سربندی متفاوت در کشورهای اروپایی بیشتر مرسوم است.

سربندی برای سقف هرمی

همانطور که از اسم آن مشخص است، این سقف به صورت هرمی طراحی می‌شود و دارای چهار پانل است. سربندی این نوع سقف‌ها بسیار ساده و متقارن، روی سازه‌های کوچک قابلیت اجرا دارند. این مدل سقف‌ها از نظر بصری، بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند و از نظر بهروری انرژی نیز بسیار به صرفه خواهند بود.

از آهن یا پروفیل گالوانیزه بهترین متریال سربندی ساختمان

بهترین متریال برای سربندی ساختمان

اجرای سازه‌های سربندی ساختمان در استان‌های شمالی اعم از گیلان و مازندران اغلب از جنس چوب است که از استحکام لازم بهره‌مند نیستند. از طرفی دیگر این سازه‌های چوبی بدون محاسبات دقیق و اصولی انجام می‌شود و به زودی پوسیده شده و از بین می‌روند. به همین دلیل در این مناطق باید از سازه‌هایی که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نفوذ آب دارند، استفاده شود. بنابراین استفاده از آهن یا پروفیل گالوانیزه مرغوب بهترین جایگزین برای سربندی‌های چوبی و فلزی متداول سبک قدیمی است. این نوع متریال سربندی ساختمان از نظر قیمتی ارزان‌تر از سازه‌های چوبی و فلزی هستند و عمر مفید بالاتری نیز دارند.

مزایا و معایب اجرای سربندی ساختمان

استفاده از سربندی ساختمان از جنس آهن در مناطقی از کشور به خصوص شهرهای شمال از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است. صرف‌نظر از محبوبیت این نوع سقف‌های شیب‌دار، مزایای بی‌شمار و کاربردی برای این نوع سقف‌ها وجود دارد که در ادامه این بخش به بررسی مزایا و معایب اجرای سربندی ساختمان می‌پردازیم تا با اطمینان بیشتری نسبت به استفاده از این نوع سقف‌ها اقدام کنید.

مزایا

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی
  • طول عمر مفید و ماندگاری بالا
  • اجرای سریع و آسان
  • مقاومت بالا در برابر محافظت از ساختمان
  • مقرون به صرفه بودن هزینه اجرا
  • افزایش ایمنی سازه ساختمان
  • ایجاد نمای جذاب و زیبا
  • وزن بسیار سبک

معایب

  • مناسب نبودن برای انواع اقلیم جغرافیایی
  • ضرورت توجه به اصول اجرا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه
  • اجرا و نصب تخصصی همراه با محاسبات دقیق

مزایا و معایب اجرای سربندی ساختمان

هزینه اجرای سربندی سقف شیبدار

هزینه سربندی ساختمان‌ها با سقف شیبدار به دلیل تنوع متریال بسیار متغیر است. بسته به نوع سازه و آلیاژی که برای سقف در نظر خواهید گرفت، همچنین متراژ و نوع کاربری و طراحی ساختمان روی هزینه سربندی تاثیر مستقیم می‌گذارد. البته هزینه اجرای این نوع سقف‌ها نسبت به دیگر ساختمان‌ها کمتر است و بستگی مهندس معمار شما دارد.

جمع‌بندی

اجرای سربندی ساختمان با متریال مناسب نقش مهمی در استحکام و مقاومت پوشش سقف شیب‌دار دارد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم که شما را با انواع سربندی و اهمیت اجرای آن آشنا کنیم. امیدواریم محتوای این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=69920

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *