امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

خصوصیات و انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد از مقاطع پرکاربردی است که در صنایع مختلف استفاده شده و در انواع مختلفی موجود است. از جمله فولادها می توان به بلبرینگ و رولبرینگ اشاره کرد. در این مبحث می خواهیم به بررسی خصوصیات و انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ بپردازیم. شما همراهان گرامی می توانید برای آشنایی بیشتر با این فولادها ما را تا انتها همراهی کنید.

آشنایی با فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

در ساخت انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ از فولاد کروم استفاده می شود. این نوع فولاد اگر در معرض خوردگی قرار بگیرد خورد می شود در نتیجه برای پیشگیری از این اتفاق فولاد ضد زنگ درجه ۴۴۰ مناسب است. این فولاد خاصیت مغناطیسی و سختی بالایی داشته و سبب ایجاد مقاومت در برابر خوردگی در این مقاطع می شود.  فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ حدود ۱ درصد کربن دارند که همین باعث سختی آن می شود. این مقاطع اجزای مختلفی دارند که بین تمام آن ها هماهنگی وجود بوده و کیفیت بالای این اجزا در سرد یا گرم شدن حلقه های بلبرینگ مهم است.

آشنایی با فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ از نظر گرید

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ در گریدهای مختلفی موجود هستند که شامل موارد زیر است:

فولاد ۱/۳۵۰۵ با استاندارد :DIN 100 Cr6 این گرید از فولاد بلبرینگ و رولبرینگ دارای خواصی چون سختی و سختی پذیری بالایی بوده و در برابر سایش مقاومت مناسبی دارد. همچنین این گرید از چقرمگی و استحکام خوبی برخوردار است. از این فولاد برای ساخت غلتک های استوانه ای، کروی و مخروطی استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این‌ مقطع می توان به استفاده در ساخت انواع ساچمه، رینگ ها، حلقه های اتصال و صفحاتی که دارای قطر ۳۰ میلی متر هستند اشاره کرد.

فولاد ۱/۳۵۲۰ با استاندارد :DIN 100 CrMn6 این مقطع دارای خواص سختی و سختی پذیری عالی بوده و مقاومت سایشی آن خیلی بالا است. همچنین از خواص دیگر آن می توان به چقرمگی و استحکام خوب اشاره کرد. در ساخت دیسک ها، حلقه های اتصال و صفحاتی که قطر آن ۵۰ میلی متر است؛ از این مقطع استفاده می کنند.

فولاد با استاندارد :DIN 100 CrMo7_3 سختی و سختی پذیری این مقطع بالا بودع و از مقاومت سایشی بسیار عالی برخوردار است. از نظر استحکام و چقرمگی نیز می توان گفت این گرید در سطح خوبی قرار دارد. در صفحاتی که قطر آن ۵۰ میلی متر بوده و ساخت انواع ساچمه از این مورد استفاده می کنند.

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ هر کدام دارای انواعی هستند که در زیر به آن اشاره شده است:

فولاد بلبرینگ

فولاد بلبرینگ در وزن های پایین می تواند بارهای شعاعی و محور را تحمل کند و کاربرد مهم آن انتقال بارهای وارده از کنس خارجی به کنس خارجی می باشد. در صورتی که این فولاد در مرض بارهای سنگین قرار گیرد کم کم تغییر شکل داده و شکسته می شود. این فولاد انواع مختلفی دارد که عبارتند از: بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ کف گرد

فولاد رولبرینگ

این نوع فولاد فقط می تواند بارهای شعاعی را تحمل کند البته می تواند بارهایی که وزن زیادی دارند را جا به جا کند.‌ رولبرینگ از قسمت هایی چون کنس خارجی، استوانه، کنس داخلی، قفسه و کاسد نمد تشکیل شده است. این فولاد انواع مختلفی دارد که شامل رولبرینگ استوانه ای، خود تنظیم، سوزنی، کف گرد، بشکه ای و مخروطی می شود.‌

تفاوت فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ از نظر طراحی هر دو ساده بوده و مشابه هم هستند ولی عنصر غلطان در بلبرینگ ها به شکل ساچمه بوده ولی در رولبرینگ به صورت استوانه است. همچنین میزان مقاومتی که در برابر تحمل بار دارند نیز با هم متفاوت می باشد. به صورتی که بار وارده در فولاد بلبرینگ به صورت محوری بوده و در رولبرینگ به صورت شعاعی است.

ویژگی های فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

بهتر است بدانید فولاد بلبرینگ و رولبرینگ از ویژگی های زیادی برخوردارند که به شرح زیر است:

این مقاطع سختی مناسبی داشته و درجه خلوص ترکیبات شیمیایی آن بالا است. این فولادها دارای خستگی ساکن یا استاتیک بوده و از استحکام زیادی برخوردار هستند. همچنین میزان سختی این مقاطع را می توان بالا برد. چقرمگی و مقاومت این مقاطع خوب بوده و دوام مناسبی از خود نشان می دهند.

آشنایی با خصوصیات فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ باید درصد بالایی از عناصری چون کربن و مولیبدن را داشته باشند؛ تا در برابر سایش و فشار مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در صورتی که سایز این فولادها بزرگتر باشد؛ برای آن که استحکام و مقاومت آن بیشتر شود، باید منگنز و مولیبدن‌ نیز در آن استفاده شود‌. البته به یاد داشته باشید که در این صورت باید میزان عنصر کربن نیز زیاد باشد‌. همچنین خصوصیت سختی پذیری عمقی نیز در این مقاطع مهم است که برای به دست آوردن آن از روش سختی سرتاسری استفاده می شود‌. این مقاطع بعد از انجام عملیات حرارتی می توانند سختی تا ۶۴ راکول را به راحتی تحمل کنند.

کاربرد فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • استفاده در موتورهای خودرو
  • موتورهای الکتریکی
  • ماشین آلات
  • دستگاه های چاپ
  • ابزارهای باغبانی
  • ابزارسازی دقیق
  • تجهیزات تصویربرداری
  • دینام ها

 

علل خرابی بلبرینگ و رولبرینگ

لازم  است بدانید که فولاد بلبرینگ و رولبرینگ به دلایل متعددی خراب می شوند که عبارتند از:

در صورت استفاده از قطعات آلوده و بی کیفیت این مقاطع به سرعت خراب می شوند. همچنین به دلیل وجود گرد و خاک و درزگیری ناکافی خرابی در این مقاطع پدید می آید. از علل دیگر خرابی فولاد بلبرینگ و رولبرینگ می توان به روان سازهای آلوده اشاره کرد. کارکرد در زمان طولانی سبب خوردگی و خرابی این فولادها می شود. زمانی که خورده فلزات مربوط به قطعات دیگر همراه روان ساز منتقل شوند؛ باعث ایجاد خرابی می شود. از دیگر علل خرابی این فولادها می توان به آب بندی نامناسب آن اشاره کرد که سبب خوردگی آن می شود.

تعمیرات و نگهداری فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ برای هر کاربردی که استفاده شوند؛ نیاز به روغن کاری و روان سازی دارند. انجام روغن کاری بین سطوح قطعات یک لایه روغن تشکیل می دهد که راندمان کار را افزایش داده و از فرسودگی قطعات جلوگیری می کند.‌ بنابراین هزینه تعمیر، نگهداری و مصرف انرژی آن تا حد زیادی کاهش می یابد که در غیر این صورت علاوه بر افزایش هزینه ها باعث کاهش راندمان و فرسودگی قطعات می شود.‌ برخی دلایل خرابی این فولادها به دلیل آلودگی روغن در زمان تعویض آن و یا گرفتی سوراخ های روان سازی می باشد.

تعمیرات و نگهداری فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

خرید انواع مقاطع فولادی

امروزه در ساخت و ساز از مقاطع فولادی بسیار استفاده می شود. میلگرد، نبشی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی و … از جمله این مقاطع می باشند. جهت خرید این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر داشته باشید؛ می توانید با کارشناسان مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فولاد بلبرینگ کدامند؟

بلبرینگ شیار عمیق، تماس زاویه ای، کف گرد و خود تنظیم

تفاوت فولاد بلبرینگ و رولبرینگ در چیست؟

این مقاطع از نظر عنصر غلطان و میزان مقاومت با هم تفاوت دارند.

فواید انجام روغن کاری در فولاد بلبرینگ و رولبرینگ را بیان کنید؟

فوایدروغن کاری فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

روغن کاری راندمان را افزایش داده و جلوی فرسودگی قطعات را می گیرد که این سبب کاهش هزینه های انرژی، تعمیر و نگهداری می شود.

 

https://ahanhyper.com//?p=71660

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *