امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن سیمانی

بتن ها مصالح پرکاربردی هستند که در انواع مختلف موجود می باشند و بسته به نوع آن کاربردهای مختلفی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی انواع بتن سیمانی بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در اینباره همراه ما باشید.

در ابتدا باید با بتن سیمانی آشنا شوید. بتن سیمانی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که استفاده های زیادی از آن می شود. این بتن از ترکیبی از شن، ماسه و یا سنگ خرد شده است که توسط خمیر سیمانی (ترکیب آب و سیمان) به هم وصل می شوند. وظیفه خمیر سیمانی پر کردن فضای خالی بین سنگدانه های ریز و درشت و پیوند تمام ذرات در حین فرآیند سخت شدن است. بتن سیمانی از بادوام ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری، جاده، پل، فونداسیون و … کاربرد دارد.

 

انواع بتن سیمانی

 

آشنایی با انواع بتن سیمانی

بتن سیمانی در انواع مختلفی می باشد که به شرح زیر است:

بتن معمولی: رایج ترین نوع بتن سیمانی بتن معمولی است که کاربرد اصلی آن در ساخت پیاده روها و ساختمان هایی است که نیاز به مقاومت کششی بالا ندارند.

بتن سبک: چگالی این بتن پایین تر از ۱۹۲۰ کیلوگرم‌ بر متر مکعب است. رسانایی حرارتی بسیار پایین از ویژگی های این بتن است.

بتن سنگین: چگالی این نوع بتن از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. این نوع بتن اغلب در ساخت نیروگاه های اتمی به کار می رود.

بتن مسلح یا آرمه: این بتن کاربرد زیادی در صنایع ساختمانی سازی مدرن دارد‌. همچنین این بتن در برابر انواع بارها مقاومت خوبی دارد.

بتن پیش ساخته: یکی از انواع بتن سیمانی بتن پیش ساخته است. این بتن به وسیله قالب مخصوص در کارخانه ساخته می شود. سرعت کار و کیفیت این بتن از ویژگی‌های اصلی آن است.

بتن آماده: بهتر است بدانید این بتن در کارخانه آماده می‌شود و توسط تراک میکسر به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

بتن پیش تنیده: این بتن در پروژه‌هایی که مقاومت زیادی نیاز است استفاده می شود. در ساخت پل، روگذر و سازه های سنگین این بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مواد تشکیل دهنده انواع بتن سیمانی

 

مواد تشکیل دهنده انواع بتن سیمانی

خواص بتن به ترکیبات استفاده شده در آن بستگی دارد. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده بتن سیمانی عبارتند از:

سیمان: در انواع بتن سیمانی از سیمان استفاده می شود. سیمان ماده ای است که در صورت ترکیب شدن با آب سفت می شود‌. از بین مواد اصلی تشکیل دهنده بتن فقط سیمان از ترکیبات دیگر تشکیل می شود.

سنگدانه: معمولاً ترکیبی از شن و ماسه با دانه بندی مشخص می باشد که توسط خمیر سیمانی در کنار هم نگه داشته می شود. سنگدانه ها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وزن بتن را شامل می شوند. بهتر است بدانید که کیفیت سنگدانه ها در خواص نهایی بتن اثر گذار می باشد. سنگدانه خوب باید با خمیر سیمانی پیوند محکمی برقرار کند. همچنین سنگدانه ها نباید تاثیر منفی بر روی دوام  بتن بگذارند.

آب: یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده انواع بتن سیمانی آب است. کیفیت آب مصرفی به منبع آن بستگی دارد. انواع آب ها عبارتند از: آب آشامیدنی، آب بازیافتی، آب دریا ( آب شور)، آب فاضلاب و آب زیرزمینی

مواد افزودنی: موادی هستند که قبل و یا در حین مخلوط کردن به ترکیب بتن اضافه می شوند. بسته به میزان سیمان از این مواد استفاده می شود. همچنین این افزودنی‌ها بر خواص مخلوط تازه یا سخت شده تاثیر زیادی دارند. افزودنی ها به دو دسته معدنی و شیمیایی تقسیم می شوند. افزودنی شیمیایی شامل دیرگیر کننده بتن، حباب ساز بتن، تصفیه کننده بتن، کاهنده آب بتن، روان کننده بتن، ضد خورندگی بتن می باشد. مواد معدنی شامل خاکستر بادی، خاکستر پوسته برنج، سیلیکافیوم و متاکائولین می باشد.

ویژگی های انواع بتن سیمانی

بتن سیمانی ویژگی ها و مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

این بتن دوام و استحکام بالایی داشته و در برابر عواملی چون آتش مقاومت بالایی دارد. همچنین انواع بتن سیمانی قابلیت آماده سازی در هر شکل و ابعادی را دارد. این بتن ها ارزان قیمت بوده و نیاز به نگهداری و تعمیر کمی دارد. توسعه پایدار در سازه های ساخته شده با بتن از ویژگی دیگر انواع بتن سیمانی است. همچنین این بتن ها در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

 

کاربرد انواع بتن سیمانی

 

کاربرد انواع بتن سیمانی

انواع بتن سیمانی در موارد زیادی کاربرد دارد که برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

در ساخت سدها و پل ها از این بتن استفاده می شود. همچنین این بتن در ساخت ساختمان های مسکونی و راه سازی نیز کاربرد دارد. از دیگر کاربرد انواع بتن سیمانی می توان به استفاده در ساخت مسیرهای انتقال آب و فاضلاب اشاره کرد. همچنین در سازه های دریایی از این بتن استفاده می شود. ترمیم سطوح و ساخت وسایل تزئینی نیز از کاربردهای دیگر انواع بتن سیمانی می باشد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همان طور که می دانید امروزه استفاده از مصالح فولادی در ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. باید سعی کنید این محصولات را از فروشگاه های معتبر همچون آهن هایپر تهیه نمائید. شما مخاطبان گرامی برای خرید تیرآهن، خرید آهن آلات و خرید نبشی و … از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن آرمه

انواع بتن

https://ahanhyper.com//?p=38582

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *