امروز : یکشنبه 12 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

اسکلت بندی ساختمان و انواع آن

امروزه ساختمان سازی گسترش چشمگیری داشته است. بیشتر سازه های جدید به صورت فلزی و اسکلت بندی می باشند. در این مبحث قصد داریم به بررسی اسکلت بندی ساختمان و انواع آن بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

هر بنایی اسکلت بندی مشخصی دارد که با توجه به موقعیت مکانی ساختمان و بودجه درنظر گرفته می شود‌. پایه و اساس یک ساختمان اسکلت بندی آن بوده و در اصل تعیین کننده ساختار و استحکام سازه است. از مهم ترین بخش های هر سازه ای اسکلت بندی آن است. سازندگان در ابتدای کار بهترین نوع اسکلت بندی ساختمان را برای سازه خود انتخاب می کنند تا به مشکل نخورند. اسکلت ساختمان می تواند بارهای عمودی و افقی که به ساختمان وارد می شود را تحمل کرده و باعث پایداری ساختار کل سازه شود.

اسکلت بندی ساختمان

انواع اسکلت بندی ساختمان

ساختمان ها براساس نوع مصالح ساختمانی به کار رفته در آن به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اسکلت بتنی، چوبی و فلزی می باشد. در زیر هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

اسکلت بتنی

در این نوع اسکلت بندی ساختمان در تمام تیرهای اصلی و ستون های ساختمان از ترکیب فولاد، ماسه، سیمان و شن استفاده می شود. برای ساخت یک سازه بتنی معمولا از بتن آرمه استفاده می شود‌ از اسکلت بتنی در ستون، پله و فونداسیون استفاده می شود. این اسکلت بندی در برابر آتش سوزی، آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

همچنین برای اجرای آن نیروی متخصص کمی نیاز است‌. از مزایای این اسکلت بندی می توان به قابلیت شکل دهی بالا و قیمت پایین اجزای تشکیل دهنده آن اشاره کرد. همچنین این نوع اسکلت به نگهداری و محافظت کمی نیاز دارد.

اسکلت بندی ساختمان

اسکلت چوبی

یکی دیگر از انواع اسکلت بندی ساختمان اسکلت چوبی است. این اسکلت بندی با توجه به شرایط آب و هوایی انجام می شود‌. از این اسکلت معمولا برای ساختمان های کوچک استفاده می شود چون هم سبک بوده و هم ارزان قیمت است. شکل پذیری این اسکلت ها خوب بوده ولی در برابر آتش سوزی و بلاهای طبیعی مقاومت پایینی دارند. برای ساختمان های کشاورزی و ساختمان های تفریحی معمولا از اسکلت چوبی استفاده می شود. ساخت اسطبل ها و ساختمان های تجاری کم ارتفاع از دیگر کاربردهای این نوع اسکلت می باشد.

اسکلت فلزی

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان ها گسترش یافته است. این اسکلت ها انواع مختلفی دارند و برای سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این اسکلت بندی ساختمان از اسکلت بندی بتنی مقاوم تر بوده و در سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند استفاده می شود.

همچنین برای اتصال اسکلت فلزی از جوش و برای اجرای سقف فلزی از طاق ضربی یا تیرچه بلوک استفاده می شود. این اسکلت بندی ساختمان مزایای زیادی چون اتصال چند قطعه بهم، امکان توسعه سازه و امکان پیش ساخته کردن قطعات را دارد. همچنین هزینه استفاده از این اسکلت کم بوده و سرعت اجرای آن بالا می باشد. این اسکلت در برابر کشش و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و خواص مکانیکی خوبی دارد.

اسکلت فلزی

مزایای اسکلت بندی ساختمان

اسکلت بندی ساختمان به طور کلی مزایای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

با اسکلت بندی مقاومت و دوام ساختمان بالا می رود. همچنین در برابر حملات حسرات و آفات نیز مقاومت ساختمان بالا می رود. از دیگر مزایای اسکلت بندی ساختمان می توان به عدم تغییر شکل ساختمان در مواقع قرار گرفتن در معرض رطوبت هوا اشاره کرد. لازم به ذکر است که با اسکلت بندی می توان از ساختمان در برابر زلزله، باد، آتش و … محافظت کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات و مقاطع فولادی می باشد. برخی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین این محصولات می توان به انواع میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

اسکلت بندی ساختمان چیست؟

اسکلت ساختمان بارهای عمودی و افقی وارده به ساختمان را تحمل کرده و تعیین کننده استحکام سازه می باشد.

انواع اسکلت بندی ساختمان کدامند؟

اسکلت بندی فلزی، اسکلت بندی چوبی، اسکلت بندی بتنی

مزایای استفاده از اسکلت بندی ساختمان را ذکر کنید؟

مزایای اسکلت بندی ساختمان

بالا بردم دوام و مقاومت سازه، عدم تغییر شکل ساختمان در مواقع قرار گرفتن در رطوبت، افزایش مقاومت در برابر بلایای طبیعی چون زلزله آتش و...

https://ahanhyper.com//?p=70824

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *