امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

ارزیابی ریسک در ساختمان سازی

ارزیابی ریسک در ساختمان سازی

در پروژه های ساختمان سازی، املاک سازان با ریسک های مختلفی روبرو خواهند شد. بنابراین نیاز به یک تیم اجرایی و مدیریتی مناسب برای شناسایی و مدیریت این ریسک ها دارند. در واقع مدیر پروژه ساختمان سازی با ارزیابی، کنترل و نظارت مستمر بر ریسک ها می تواند پروژه را در مسیر درست حفظ کند. با ما همراه باشید تا با انواع ریسک و ارزیابی ریسک در ساختمان سازی آشنا شوید.

انواع ریسک در صنعت ساختمان سازی

شما هنگام ساخت و ساز با ریسک های متعددی روبرو خواهید شد که باید توانایی مدیریت آن را داشته باشید. گاهی مدیران به دلیل عدم آگاهی و شناخت کامل از ریسک های موثر در پروژه های ساخت و ساز، زمان زیادی را برای ارزیابی آن از دست می دهند. از این رو باید برای کاهش ریسک های ساختمان سازی، منابع و زمان خود را به طور صحیح مدیریت کنید. در ادامه به توضیح انواع ریسک در صنعت ساخت و ساز می پردازیم:

ریسک های مالی

همانطور که می دانید، هر گونه اختلال در امور مالی می تواند آسیب جدی به روند پروژه ساختمان سازی وارد کند. نوسان ارز، بودجه بندی اشتباه، تعویق پرداخت ها، تورم، عدم آگاهی از مالیات ها و غیره از جمله تهدیدات مالی برای پروژه های ساخت و ساز به شمار می روند. در واقع مشکلات مالی در پروژه های ساخت و ساز بر اثر برنامه ریزی اشتباه و عدم هماهنگی بوجود می آید.

خارج شدن از بودجه تعیین شده نیز می تواند باعث تغییر سود و نقدینگی پیش بینی شده شرکت شود. در نتیجه کارفرما توانایی پایبندی به تعهدات خود نسبت به نیروی کار، پیمانکار و تامین کنندگان پروژه را نخواهد داشت. بنابراین باید در زمینه امور مالی پروژه های ساختمان سازی به طور شفاف و دقیق برنامه ریزی انجام شود.

 

مشکلات ایمنی

 

مشکلات ایمنی

وجود شرایط نا ایمن یکی از مهم ترین ریسک های صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. عدم توجه به مسائل ایمنی نه تنها منجر به آسیب دیدگی کارگران خواهد شد، بلکه انگیزه کار کردن را از آن ها سلب می کند. حتی حوادث جدی می تواند سرعت پروژه را مختل کند.

چرا که در چنین شرایطی کارفرما باید غرامت بپردازد یا با دعوی قضایی روبرو شود. اما می توان با استخدام کارگران با تجربه، آموزش افراد مبتدی، استفاده از تجهیزات نوین و توجه به اقدامات ایمنی، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

ریسک های مرتبط با مستند سازی مدارک

یکی از مشکلاتی که در پروژه های ساخت و ساز با آن مواجه خواهید شد، مستند سازی اسناد و مدارک مربوطه است. در پروژه های بزرگ معمولا اسناد متعددی تهیه، ثبت و جابجا می شوند. در صورتی که این اسناد کاغذی باشند، می تواند شما را به دردسر بیاندازد.

به منظور مدیریت پروژه از فرایندهای پیش از ساخت گرفته تا زمان اتمام پروژه، نیاز به دسترسی کامل به تمامی مدارک وجود دارد. از آنجایی که پیدا کردن دستی مدارک می تواند سخت و وقت گیر باشد، این اسناد نباید کاغذی باشند. زمانی که دسترسی به اسناد را از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ میسر سازید، محیط کار کم ریسک تری خواهید داشت.

چنانچه شما گزارش کار را بلافاصله بعد از کنترل بخش های مختلف از طریق نرم افزارهای موبایلی ثبت کنید، نظم بیشتری به پروژه خواهید بخشید. با این کار می توان از میزان ریسک در صنعت ساختمان سازی کاست و کارها با دقت بیشتری دنبال خواهد شد.

ریسک های مدیریتی

ریسک های مدیریتی می تواند خسارت های مالی و اعتباری جبران ناپذیری به بار آورد. از جمله ریسک های ساختمان سازی مرتبط با مدیریت می توان به برآورد نادرست هزینه ها، زمانبدی نادرست، بی تجربگی، عدم کنترل بر عملکرد اعضا، عدم هماهنگی و غیره اشاره کرد.

مشکلات مربوط به نیروی کار

یکی از چالش های بزرگ در صنعت ساخت و ساز، یافتن نیروی کار ماهر است. برای برطرف نمودن این ریسک ساختمان سازی باید برای آموزش و پرورش نیروی کار حرفه ای در این زمینه اقدام کنید. هر چند این روش در طولانی مدت جوابگوی شما خواهد بود، اما حداقل در آینده با ریسک نیروی کار غیر حرفه ای مواجه نمی شوید.

ریسک ساختمان سازی دیگری که مربوط به نیروی کار می باشد، استخدام نیروی کار یا پیمانکاران فرعی نامناسب است. این مسئله می تواند منجر به افزایش هزینه ها، تاخیر در اجرای پروژه و یا اختلاف حقوقی متعدد شود. بنابراین بهتر است قبل از استخدام پیمانکاران فرعی، سابقه مالی و اجرایی آن ها را بررسی کنید و از صلاحیت کارمندان اطمینان حاصل نمایید.

 

ارزیابی ریسک در ساختمان سازی

 

ارزیابی ریسک در ساختمان سازی

پس از شناسایی انواع ریسک در صنعت ساخت و ساز، نوبت به ارزیابی آن ها توسط روش های کمی و کیفی می رسد. در واقع به کمک روش های ارزیابی ریسک در ساختمان سازی، از بروز حوادث ناگوار و عواقب ناخوشایند آن جلوگیری می شود. این روش ها عبارتند از:

  • روش های کمی : روش های کمی معمولا در پروژه های ساخت و ساز کوچک استفاده می شوند. در این روش مخاطرات را بر اساس اولویت از نظر افراد متخصص، فهرست بندی می کنند. ریسک های پروژه با توجه به تاثیر گذاری به سه دسته ریسک سطح پایین، سطح متوسط و سطح بالا تقسیم می شوند. از روش کمی می توان در شرایطی که اطلاعات یا زمان اجرای پروژه محدود است، بهره مند شد.
  • روش های کیفی: روش کیفی که اغلب در پروژه های بزرگ به کار می رود، با تحلیل تاثیر ریسک سر و کار دارد. تحلیل چارت تصمیم گیری، ارزش پول رایج، منطق تصادفی، نظر کارشناسان، توزیع احتمال، آنالیز حساسیت از جمله ارزیابی های مهم در روش کیفی به شمار می روند. این نوع تحلیل نیاز به اطلاعات زیادی دارد تا نتیجه دقیق و موشکافانه تری به شما بدهد. بنابراین تعجبی ندارد که در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد و زمان بیشتری برای آن صرف شود.

پس از بکار بردن یکی از روش های ارزیابی ریسک در ساختمان سازی، باید برای تعیین اقداماتی به منظور کاهش ریسک در آینده اقدام نمود. همچنین باید از کارهایی که باعث به وجود آمدن ریسک می شوند، اجتناب کنید. یا می توانید با بیمه کردن، سپردن کارهای پیچیده به سازمان های با تجربه و غیره برای انتقال ریسک اقدام کنید.

اما ریسک های اجتناب ناپذیر و غیر قابل انتقال را باید بازبینی پروژه، انجام تست های اضافی و غیره کاهش داد. برخی از ریسک ها نیز بخشی از پروژه ساخت و ساز به شمار می روند و باید آن را پذیرفت. فقط کافیست به درستی مدیریت و کنترل شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70005

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *