امروز : شنبه 11 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اجرای نمای سنگی و نمای آجری ساختمان

اجرای نمای آجری با ملات

نمای ساختمان شما، نقش خیلی مهمی در زیبایی و ایجاد حس اصالت در ساختمان شما ایفا می­کند. دو نوع متداول از نماهای مورد استقاده در ساختمان­های امروز، نمای سنگی و نمای آجری هستند.

آجر به واقع روح اصالت را به نمای شما تزریق می­کند و با پیوند عمیقی که با فرهنگ ایرانی دارد، می­تواند برای کار شما بسیار ارزشمند باشد. در کنار این، استفاده از سنگ در نما می­تواند علاوه­ بر ایجاد جلوه­ای جذاب و باشکوه برای ساختمان، مقاومت بالا و تحسین ­برانگیزی به شما ارائه کند.

در این مقاله، به شیوه‌های اجرای نمای سنگی و نمای آجری در ساختمان می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان این نماها را به درستی اجرا کرد.

آشنایی با روش­های اجرای نمای آجری

اجرا شدن نما به شیوه­های نادرست می­تواند پشیمان کننده باشد، مخصوصا اگر ریزش نما سبب خسارت شود. شناخت کافی و رعایت اصول اجرای نمای آجری واقعا اهمیت دارد!

اجرای نمای آجری با روش خشک

یکی از روش‌های مرسوم برای ساخت نمای آجری، روش نمای خشک است که در آن از هیچ ماده چسبنده یا ملاتی استفاده نمی‌شود. در این روش، قطعات نما با وسایل فلزی مثل پیچ و ریل به ساختمان متصل می‌شوند.

برای اجرای نمای خشک، اول یک لایه عایق حرارتی و بعد یک چهارچوب برای فیکس کردن آجرها روی دیوار اصلی نصب می‌کنیم. این چهارچوب ممکن است از چوب، فولاد یا آلومینیوم باشد. سپس آجرها را با کمی فضای خالی بین آن‌ها، روی چهارچوب قرار می‌دهیم.

مزیت‌های این روش:

  • مقاومت بالا در برابر ریزش و لرزش­ها
  • سرعت بالا در نصب و اجرای نمای آجری
  • عدم استفاده از ملات و در نتیجه، کاهش وزن کلی نما
  • کاهش بروز شوره بر روی آجر

اجرای نمای آجری با چسب

اجرای نمای آجری با ملات

در این پروسه، از ملات ماسه و سیمان برای ساخت نمای آجری استفاده می‌شود که این روش قدیمی و متداولی است. این روش نیاز به محاسبات مهندسی ندارد و توسط استادکاران تجربی هم قابل انجام است. این روش می‌تواند عیب‌های سطح دیوار را پوشش دهد و سطح یکنواختی به نما بدهد؛ اما این روش دارای معایبی هم هست.

یکی از آن‌ها سرعت کم اجرای آن است که برای پروژه‌های با زمان محدود مناسب نیست؛ چون ملات‌ها برای خشک شدن زمان لازم دارند و در صورتی که زمان کافی برای خشک شدن به ملات داده نشود، نمای آجری اجرا شده مقاوم نخواهد بود. همچنین باید در اجرای این روش دقت کافی داشت تا نما کثیف نشود و مصالح زائد را کم کند.

در این روش دو حالت وجود دارد. یک حالت این است که همزمان با دیوارچینی، آجرهای نما هم گذاشته شوند تا با آجرهای پشت کار پیوند داشته باشند. در این حالت باید آجرهای نما و پشت کار با هم هم اندازه باشند.

حالت دیگر این است که بعد از تکمیل دیوار، آجرهای نما را با استفاده از قطعات فلزی به دیوار متصل کنیم. این قطعات فلزی شامل دو قسمت هستند که یک قسمت در داخل دیوار و قسمت دیگر در درز نما قرار می‌گیرند. این روش مزایای خود را هم دارد که مهم­ترین آن­ها، هزینه‌ی کم و سادگی در اجرا هستند.

اما علاوه بر مزایای مذکور، این روش معایبی هم دارد که شامل سرعت کم در اجرا، از دست رفتن یا پرتی قابل توجه و ریسک کثیفی نما با ملات در صورت اجرا نشدن به روش صحیح است؛ پس حتما از یک استادکار برای این روش کمک بگیرید.

 

اجرای نمای آجری با ملات

 

اجرای نمای آجری با چسب

به عنوان روش سوم و پایانی، برای اینکه نمای آجری را با استفاده از چسب بسازیم، باید چسب مناسب را انتخاب و استفاده کنیم. چسب مخصوص برای این روش ساخت نما عملکردی مانند یک ماده­ی کشسان دارد. این چسب با خاصیت کشسانی خود، فشارهای وارده به دیوار اصلی ساختمان و هم­‌چنین، خود نما را خنثی می‌کند و باعث می‌شود که نما و دیوار زیرین نما که همان دیوار اصلی ساختمان است مقاومت بالایی داشته باشند.

قبل از آن که چسب بزنیم، باید روی سطح دیوار پلاستر سیمانی اجرا شود. پلاستر سیمانی؛ لایه‌ای از ملات سیمان است که به صورت همگن روی دیوار کشیده می‌شود و از رسیدن رطوبت به دیوار اصلی پیشگیری می­کند.

نکته مهم در این نوع از ساخت نمای آجری این است که زیرکار در این روش نمای آجری باید به طور کامل و یکنواخت با چسب به ضخامت 5 میلی­متر (با 2 میلی­متر تلرانس) پوشیده شود تا در صورت بارش باران، آب به داخل نما نفوذ نکند و چسب‌­ بتوانند جلوی رسیدن آب به بستر و دیوار اصلی را بگیرند.

 

آشنایی با نحوه اجرای نمای سنگی

 

آشنایی با نحوه اجرای نمای سنگی

نمای سنگی، نماد ابهت و شکوه سازه شماست و با مقاومت بالایی که ارائه می­دهد، یک گزینه ایده ­آل برای هر ساختمانی است. نماهای سنگی می­توانند به دو روش خشک و ملاتی تهیه شوند که در ادامه به بررسی آن­ها خواهیم پرداخت.

روش ملاتی

این روش به واقع رایج­ترین و متداول­ترین راهکار برای ساخت نمای سنگی ساختمان محسوب می­شود، اما ایرادات به خصوص خود را هم دارد که در ادامه بررسی می­کنیم.

روش این کار به این صورت است که بعد از تکمیل ساخت دیوار اصلی، سنگ­های پلاک را با یک فاصله­ی حدودا 2 سانتی­متری از دیوار به صورت موقت نگه ­می­دارند و بعد، فضای بین دیوار و سنگ­ها را با ملات ماسه­ و سیمان به صورت دوغاب پر می­کنند. این کار را پس از خشک شدن نسبی هر ردیف، برای ردیف بعدی انجام می­دهند تا نمای سنگی تکمیل شود.

ملات ماسه سیمان معمولا با دیوار چسبندگی خوبی دارد اما با سطح صاف سنگ­ها نه، حتی با سنگ­های تراورتن هم که دارای خلل و فرج هستند، میزان چسبندگی کافی نیست و کمی تنش می­تواند سبب جدا شدن ملات و سنگ و ریزش شود.

بنابراین، مطابق مقررات ملی ساختمان، ضروری است از روش­هایی برای اتصال محکم و پایدار سنگ به نما استفاده کنیم.

روش­های تثبیت نمای سنگی:

 

روش­های تثبیت نمای سنگی:

 

استفاده از اسکوپ سیم گالوانیزه

برای اجرای این روش، ابتدا یک شیار در پشت سنگ‌ها درست می‌کنند و یک سیم گالوانیزه به قطر ۱ یا ۲ میلیمتر را به شکل ضربدر از آن رد می‌کنند. بعد از آن، برای اینکه سیم به سنگ نچسبد، یک تکه سنگ کوچک زیر سیم قرار می‌دهند و با نصب سنگ و پر کردن ملات پشت آن، یک اتصال بین سیم و ملات بوجود می‌آورند که سنگ را در جای خود نگه می‌دارد. مهم‌ترین نکته در این روش، جنس سیم است که باید حتما ضد زنگ باشد تا با گذر زمان، تخریب و خورده نشود.

استفاده از لقمه سنگ­ها

در این روش، برای ایجاد اتصال بین ملات و نمای سنگی، تکه­ های کوچک سنگی (مشهور به لقمه سنگ) را به پشت سنگ پلاک یا چسب سنگ می‌چسبانند. لقمه‌ها باید قطر کوچکی حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر داشته باشند ولی نباید باعث بشوند که کار تراز نباشد. امروزه از این روش کمتر استفاده می­شود و اولویت با سیم و اسکوپ است. این روش مقاومت زیادی ندارد و با جدا شدن لقمه از پشت سنگ، پنل‌ها ممکن است بیفتند و نمای سنگی ما ریزش داشته باشد.

 

استفاده از لقمه سنگ­ها

 

تثبیت با پیچ و رول­پلاک

این روش نیاز به توضیح خاصی ندارد، پس از نصب سنگ­ها به روش ملاتی، روی سنگ­ها به وسیله­ی دریل، سوراخ ایجاد کرده و با کمک پیچ و رول­پلاک، سنگ­ها را تثبیت می­کنند.

اسکوپ زنی

یکی از راه‌های نصب سنگ بر روی دیوار، استفاده از یک وسیله به نام اسکوپ است که به شکل یک قلاب طراحی شده. باید توجه داشت که این وسیله فقط برای سنگ‌های بزرگ با قطر بیش از 3 سانتیمتر مناسب است؛ چرا که هنگام سوراخ‌کاری، سنگ­های نازک­تر ممکن است ترک بخورند.

در این روش، دو سوراخ در عمق سنگ می‌زنند و یک طرف اسکوپ را روی دیوار و طرف دیگر آن را روی سنگ قرار می‌دهند، به گونه‌ای که اسکوپ هم‌راستای سوراخ سنگ باشد و در نهایت با کمک میخ، اسکوپ را به سنگ محکم می‌کنند. فاصله سنگ تا دیوار 2 سانتیمتر بوده و ملات مورد استفاده، ماسه و سیمان است. در این روش، هم‌زمان با دیوارچینی، سنگ نصب می‌شود.

 

روش نصب خشک نمای سنگی

 

روش نصب خشک نمای سنگی

یک روش مدرن برای نمای سنگی ساختمان، روش نصب خشک سنگ­ هاست که به تازگی در نمای سبک کلاسیک و رومی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به عدم نیاز به ملات، این روش هم تمیز تر بوده و هم وزن کمتری به سازه تحمیل می­کند.

برای اجرای این نوع از نمای سنگی ساختمان ابتدا یک شاسی فلزی به عنوان پشتیبان سنگ­ها ساخته و نصب می­شود. سپس گیره ­های پین­دار برای قفل کردن و اتصال دائمی سنگ­ها نصب شده و در نهایت، وارد کردن سنگ­ها به صورت کشویی در ریل­ها.

سرعت اجرای این روش بسیار بالاست و کمترین هدر رفت مصالح را در تمامی روش­های اجرای نمای سنگی دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70312

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *