امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

اجرای سفید کاری ساختمان

اجرای سفید کاری ساختمان

یکی از آخرین مراحل ساخت و ساز یک ساختمان و مرحله‌ای که سازه برای تحویل به مشتری و سکونت در آن آماده می‌شود، نازک کاری است. این مرحله به معنی اجرا و آماده‌سازی طرح داخلی ساختمان مانند نمای بیرونی است که شامل اقدامات مختلفی است و سفید کاری یکی از آن‌ها است. اجرای سفید کاری ساختمان به معنی پوشش دیوارهای داخلی با ملات گچی و صاف و یکدست کردن آن‌ها است.

پس از پایان مرحله سفید کاری، امکان نصب انواع کاغذ دیواری، پانل و رنگ کردن دیوار برای تزئین آن وجود دارد. در ادامه به معرفی جزئیات روش سفید کاری و اصول مهم در انجام این کار می‌پردازیم.

سفید کاری چیست؟

سفید کاری که در اصطلاح آن را گچ کاری ساختمان هم می‌نامند، یکی از مهم‌ترین مراحل در نازک کاری ساختمان‌ و طراحی دکوراسیون داخلی است که برای نمای بیرونی ساختمان هم استفاده می‌شود. در این مرحله از ساخت ساز یک ملات گچی با ترکیباتی مشخص و با رعایت بعضی اصول روی دیوار داخلی یا خارجی ساختمان کشیده می‌شود. سفید کاری که معمولا توسط گچ کاران حرفه‌ای و با تجربه انجام می‌شود، سطح دیوار را صاف و برای انجام تزئینات بعدی مانند رنگ کردن یا نصب کاغذ دیواری آماده می‌کند تا جلوه دیوار در دکوراسیون، چندین برابر شود.

 

سفید کاری چیست؟

مراحل اجرای سفید کاری ساختمان

مانند دیگر اقدامات در ساختمان‌سازی، سفید کاری و گچ کاری ساختمان هم فرآیند یا اقدامی است که در چند مرحله انجام می‌شود. ورود به هر مرحله در انجام سفید کاری مستلزم انجام صحیح مرحله قبل است، در غیر اینصوت کار نهایی تمیز و چشمگیر نخواهد شد. بسته به متراژ ساختمان، فرآیند سفید کاری ممکن است توسط یک یا دو نیرو یا چند نیرو انجام شود تا کار سریع‌تر پیش رفته و ساختمان هر چه زودتر آماده تحویل به مشتری شود. مراحل سفید کاری و گچ کاری ساختمان به شرح زیر هستند:

شمشه گیری دیوارها

اولین مرحله در اجرای سفید کاری ساختمان، شمشه گیری دیوارها است. بعضی از دیوارهای داخلی ساختمان از طریق آجر چینی و بدون شمشه گیری انجام می‌شوند. در واقع برای ساخت این دیوارها تنها آجر‌ها و مصالح را روی هم سوار کرده و توجهی به تراز بودن و شاقول بودن نمی‌شود. در چنین شرایطی، شمشه گیری یا یکدست و تراز کردن دیوار به وسیله سفید کاری انجام می‌شود.

به منظور انجام اولین مرحله از سفید کاری، ابتدا بلندترین نقطه دیوار را مشخص کرده و آن را با ملات علامت‌گذاری می‌کنند سپس از این نقطه، خطی صاف با کمک شاقول و کاملا تراز به پایین کشیده می‌شود. انجام صحیح این مرحله تاثیر زیادی در صاف دیده شدن دیوار دارد.

گچ کاری با ملات گچ و رس

بعد از شمشه گیری دیوارها، نوبت به گچ کاری با ملات گچ و رس است. در این مرحله نیاز به خاک رس الک شده و بدون تکه‌های درشت و سنگی است. به منظور انجام فرایند سفید کاری در این مرحله، ابتدا باید خاک رس را به مقدار معین و مشخص با گچ تکمیل کرد. میزان خاک رس مورد نیاز بسته به حجم کار و نوع گچ متفاوت است. برای مثال بعضی از گچ‌ها زودگیر هستند و خیلی زود سفت و بسته می‌شوند. این گچ‌ها باید با میزان خاک رس بیشتری ترکیب شوند تا کیفیت نهایی کار افزایش پیدا کند.

سفید کاری

بعد از اتمام گچ کاری اولیه با ملات گچی به منظور تراز کردن و گچ کاری با خاک رس که موجب استحکام کار می‌شود، نوبت به سفید کاری است. در این مرحله از اجرای سفید کاری ساختمان، ملاتی از گچ سفید تهیه می‌کنند و تمام سطح دیوارهای داخلی ساختمان با این ملات پوشش داده می‌شود تا در نهایت دیوارها یکدست، صاف و سفید شوند.

 

انواع مواد کاربردی در سفید کاری ساختمان

انواع مواد کاربردی در سفید کاری ساختمان

به منظور انجام سفید کاری ساختمان می‌توان از ترکیبات مختلفی استفاده کرد. پایه تمام این ترکیبات گچ است و بسته به نوع سازه، محل اجرای آن، قیمت و…. در انواع مختلف یا با ترکیبات گوناگون، آماده می‌شوند.

سفید کاری با گچ زنده

یکی از انواع موادی که برای سفید کاری ساختمان استفاده می‌شود، گچ زنده است. برای تهیه ملات سفید کاری از این نوع گچ، ابتدا گچ را الک می‌کنند و سپس مقداری آب در حدی که ملات سفت نشود به آن اضافه می‌کنند. سپس یک لایه بسیار نازک و حدود 1 میلی‌متری از ملات را روی دیوار می‌کشند. در زمان سفید کاری با گچ زنده باید به این نکته دقت کنید که ملات نباید سفت باشد. در غیر اینصورت ضخامت کار یکنواخت نبوده و در گچ کاری خطوطی به صورت موج دیده می‌شود.

سفید کاری با ملات گچ کشته

این نوع سفید کاری بسیار قدیمی و سنتی است و روشی است که سال‌ها به عنوان تنها راه سفید کاری ساختمان استفاده می‌شد و بعدا سفید کاری با گچ زنده جایگزین آن شد. برای سفید کاری با این ماده، ابتدا باید گچ را الک کرد و سپس با نسبت 3 به 1 با آب ترکیب کرد و هر 15 ثانیه آن را هم زد تا ملات سفت شده و کمی حالت بگیرد. تفاوت اصلی این نوع سفید کاری در هم زدن فراوان گچ است. پیش از اجرای سفید کاری ساختمان با این روش باید سطح دیوار را کمی مرطوب کرد تا چسبندگی ملات به دیوار بهتر و بیشتر باشد.

نکات مهم در اجرای سفید کاری ساختمان

  • سطح نیازمند سفید کاری با صاف و تراز باشد تا جلوه نهایی کار بهتر شود، در صورت تراز نبودن ابتدا باید شمشه گیری و تراز کردن دیوارها انجام شوند.
  • سفید کاری نمای بیرونی را باید در فصل تابستان انجام داد، در زمستان احتمال ترک خوردگی گچ وجود دارد.
  • ملات گچی تا زمان خشک نشدن نباید با فلزی در ارتباط باشد، زیرا گچ حالت سولفاته دارد و باعث خرابی فلزات و ملات می‌شود.
  • برای تهیه ملات گچی باید مرغوب‌ترین نوع گچ را خریداری و استفاده کرد.

 

اجرای سفید کاری ساختمان

 

کلام پایانی

اجرای سفید کاری ساختمان کاری کاملا تخصصی است و تنها توسط نیروهای ماهر و با تجربه قابل انجام است. این کار به ابزارها، اصول و شرایط خاصی نیاز دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها پرداختیم. جهت کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر در مورد گچ کاری ساختمان می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=69931

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *