امروز : دوشنبه 29 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اجرای ارت ساختمان

اجرای ارت ساختمان

اجرای ارت ساختمان امروزه به عنوان یکی از ضروریات ساختمان‌ها به شمار می‌آید. اجرای چاه ارت باعث می‌شود تا ولتاژ حاصل از صاعقه و همچنین اضافه ولتاژ به وجود آمده در لوازم الکتریکی در زمین خنثی گردد. از این‌رو اجرای سیستم ارت برای حفظ جان افراد و سلامت لوازم برقی ضروری است. در این مقاله در خصوص چاه ارت جهت ساختمان‌ها و همچنین نحوه اجرای آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

چاه ارت و ضرورت آن برای ساختمان‌ها

همان‌طور که اشاره شد چاه ارت به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی در نزدیکی ساختمان‌ها اجرا شده و باعث می‌شود و هر گونه جریان برق اضافه به زمین وصل و سپس خنثی شود. عمق تقریبی چاه ارت با توجه به مقدار مقاومت خاک و شرایط جوی منطقه متفاوت است.

با توجه به سطح استقامت زمین عمق چاه تقریباً ۴ تا ۸ متر و همچنین قطر آن در حدود ۸۰ سانتی‌متر خواهد بود.

زمین‌هایی که از سطح مقاومت کمتری برخوردار هستند مانند زمین‌های کشاورزی و دارای خاک رس برای حفر چاه نیاز به عمق کمتری دارند. اما زمین‌های سنگلاخی و شنی که از مقاومت بیشتری برخوردار هستند نیاز به حفر چاه عمیق‌تر خواهند داشت. برای سنجش مقاومت خاک از دستگاه‌های به‌خصوصی استفاده می‌شود. در زمان حفر چاه چنانچه تا عمق ۶ متر رطوبتی وجود نداشته باشد نیاز به ادامه حفر چاه نخواهد بود. به طور کلی میزان حفر استاندارد چاه عمق ۶ متر و همچنین قطر ۸۰ سانتی‌متر است.

 

چاه ارت و ضرورت آن برای ساختمان‌ها

 

سیستم ارتینگ جهت ساختمان

صاعقه از جمله مواردی است که اجرای ارت ساختمان را ضروری می‌سازد. برخورد صاعقه به ساختمان منجر به افزایش جریان الکتریکی شده که در نتیجه ولتاژ دستگاه‌های برقی را نیز افزایش می‌دهد. برای خنثی کردن میزان ولتاژ اضافه، روی پشت بام ساختمان یک میله فلزی قرار گرفته تا در زمان صاعقه میزان ولتاژ اضافی به وسیله سیم ارت به زمین انتقال داده شود.

سیستم ارتینگ و اجرای ارت در ساختمان با اتصال کلیه دستگاه‌های برقی، خانگی، صنعتی و مخابراتی با سیم متصل شده به چاه ارت به وجود می‌آید. هدف بسیار مهم از اجرای این سیستم پیشگیری از نشتی جریان الکتریکی در دستگاه‌های الکتریکی و عدم برق گرفتگی ناشی از آن است.

چنانچه ارتباط میان سیم و صفحه مسی قطع شود چاه ارت و همچنین سیستم ارتینگ ساختمان از کار افتاده و دیگر کارایی لازم را در جلوگیری از نشت جریان الکتریکی، خنثی کردن بار اضافه، حفاظت از دستگاه‌ها و عدم برق گرفتگی نخواهد داشت. بر همین اساس نحوه اتصال سیم به صفحه مسی مهم بوده و جوش دادن سیم به صفحه ضروری است.

 

مزایای بسیار مهم چاه ارت جهت ساختمان‌ها

 

مزایای بسیار مهم چاه ارت جهت ساختمان‌ها

  • حفاظت از جان افراد در مقابل برق گرفتگی
  • حذف میزان اضافه ولتاژ و پیشگیری از افزایش ناگهانی آن
  • پیشگیری از خراب شدن لوازم برقی و سالم ماندن آن‌ها در مقابل اضافه بار و همچنین نشتی جریان برق و صاعقه
  • از بین بردن نویز و کارایی بهتر لوازم الکتریکی، انحراف امواج مزاحم از سیستم‌های مخابراتی و رادیویی

نحوه اجرای ارت ساختمان

همان‌طور که اشاره شد اجرای ارت ساختمان باعث می‌شود تا ولتاژ تولید شده اضافی در بدنه دستگاه‌های برقی و ولتاژ به وجود آمده از اصابت صاعقه به ساختمان از طریق زمین خنثی شود. سیستم ارتینگ به طور کلی از یک چاه و همچنین سیم متصل به آن تشکیل می‌شود. جریان الکتریکی به طور معمول تمایل به عبور از مسیری دارد که از مقاومت کمتری برخوردار است.

بدن انسان در حالت عادی مقاومتی برابر ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ اهم دارد. با اجرای سیستم ارتینگ این مقاومت تا میزان ۲ اهم خواهد شد. با توجه به این امر زمانی که فرد با لوازم الکتریکی تماس پیدا کند جریان الکتریکی با میزان مقاومت کمتری از مسیر سیستم ارتینگ عبور خواهد کرد و بدین‌ترتیب فرد دچار برق گرفتگی نخواهد شد.

 

روش‌های اجرای سیستم ارتینگ ساختمان

برای اجرای سیستم ارت ساختمان 2 روش وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

روش عمقی

روش عمقی یا استاندارد در مناطقی که کویری بوده یا دارای خاک شنی هستند اجرا می‌شود. میزان عمق چاه بین ۴ الی ۵ متر تعیین می‌گردد. همچنین میزان ۱۵ الی ۲۰ کیلو سیم مسی که از روش بافت سبدی که در آن استفاده شده به همراه بنتونیت استاندارد سوپر اکتیو یا اکتیو به میزان ۳۵۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم نیاز است.

به منظور اتصال نقاط از جوش کلدولد بهره گرفته شده و جهت رطوبت‌رسانی دوره‌ای نیاز به لوله یک اینچی آب خواهد بود. از آنجا که ممکن است سیم مسی از سبد تا فاصله تابلو چاه ارت دچار خوردگی شود از لوله دیگری به منظور هدایت آن استفاده می‌شود.

روش سطحی

روش سطحی در مناطقی که دارای رطوبت بالا و خاک رس هستند به کار برده می‌شود. در این روش اجرای ارت ساختمان حفر چاه با عمق کمتری صورت گرفته و از یک صفحه مسی که اتصال آن به سیم با استفاده از جوش کلدولد صورت گرفته و همچنین بنتونیت کمتری استفاده می‌شود. این روش جایگزین چاه ارت نبوده اما ولتاژ سطحی را رفع کرده و برای ایجاد ایمنی سطحی کاربرد دارد.

 

روش‌های اجرای سیستم ارتینگ ساختمان

 

جمع‌بندی

سیستم ارتینگ امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن مختلفی که دارای برق هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی سیستم‌های تلگرافی و مخابراتی نیز به منظور پیشگیری از نویز در شبکه از این سیستم بهره می‌برند. اما به طور کلی استفاده از سیستم ارت به خصوص در سیستم‌های مربوط به انتقال برق بسیار ضروری خواهد بود. سیستم ارت ساختمان باید به نحوه صحیح و با دقت انجام شود تا در زمان وقوع اتصالات خطری متوجه افراد نگردد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=69999

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *