امروز : یکشنبه 12 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا فولاد همان آهن است؟

آیا فولاد همان آهن است؟

آهن و فولاد پرکاربرد ترین ماده در صنایع گوناگون به ویژه در صنعت ساختمان سازی می باشد. بهتر است بدانید سنگ آهن در طی فرایندهای مختلفی تبدیل به فولاد می شود و از آن در کاربردهای مختلف استفاده خواهد شد. آیا فولاد همان آهن است؟ سوالی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو می شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید

معرفی سنگ آهن

بهتر است بدانید در پاسخ به سوال آیا فولاد همان آهن است؟ لازم است که ابتدا با سنگ آهن آشنا شوید. بهتر است بدانید سنگ آهن از جمله منابع طبیعی مهم و پرکاربرد می باشد که در گذشته از آهن به صورت خام در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شد. اما امروزه این ماده که با ارزش ترین ماده نیز به شمار می‌رود؛ تحت عنوان آهن، فولاد، چدن و … استفاده می‌شود. در واقع آهن، فولاد و چدن از مشتقات سنگ آهن به شمار می‌رود که می‌توان گفت که قدمت آن به حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلادی برمی‌گردد.

آهن پرمصرف ترین فلز در دنیا می باشد که به دلیل پرمصرف بودن آن، قیمت مناسب، استحکام بسیار بالای آن و در دسترس بودن آن می باشد. به گونه ای که تمامی سازه‌های دنیا توسط آهن آلات و مقاطع ساخته می‌شوند که از مشتقات آهن می باشد.

در نظر داشته باشید که میزان مقاومت و کیفیت آهن به درجه خلوص آن بستگی دارد. اما سنگ آهن دارای یکسری ناخالصی ها می باشد. زمانی که این ناخالصی ها از سنگ آهن جدا شود و به آن افزودنی هایی نیز اضافه کند؛ آلیاژهای مختلف تشکیل خواهد شد.

 

معرفی سنگ آهن

 

به گونه‌ای که می‌توان گفت آلیاژها ترکیبی از فلز با ماده دیگر می باشند که امکان دارد فلز آهنی یا غیر آهنی باشد. با توجه به آیا فولاد همان آهن است؟ در نظر داشته باشید که در زمان ذوب آهن با حذف کردن گوگرد و فسفر محصول نهایی تبدیل به چدن خواهد شد. همچنین می‌توان گفت فولاد آلیاژی می باشد که از آهن و کربن است.

در حالی که فلز آهن تنها از سنگ آهن تولید می شود. به همین خاطر در پاسخ به سوال آیا فولاد همان آهن است؟ باید بدانید که فولاد همان آهن می باشد اما بر روی آن یک سری فرایندها انجام شده است. یکی از موارد تفاوت آهن و فولاد وجود کربن در تشکیل آن می باشد. آلیاژ آهن بدون کربن می باشد اما کربن دارای 0.2 الی 2 درصد کربن می باشد.

معرفی فولاد

برای پاسخ به سوال آیا فولاد همان آهن است؟ لازم است که با فولاد نیز آشنا شوید. در نظر داشته باشید که تمامی مقاطع ساختمانی از جمله میلگرد، تیر آهن و .. از فولاد تشکیل خواهند شد. این فولاد معمولاً از سنگ آهن تشکیل تولید می شود و در انواع مختلفی در بازار موجود است. جهت ساخت مصالح فولادی معمولاً از فولاد نرم استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که فولاد فلزی می باشد که از آهن تشکیل شده است و حدود 0.002 تا ۲ درصد کربن نیز در آن وجود دارد.

در نظر داشته باشید که متغیر بودن کربن در فولاد باعث می شود تا استحکام محصول نهایی نیز در حال تغییر باشد. هرچه میزان کربن فولاد بیشتر باشد باعث می شود تا استحکام محصول نیز بالا برود. زمانی که استحکام فولاد افزایش پیدا کند باعث می‌شود تا شکل پذیری آن کاهش پیدا کند. به همین خاطر فولاد در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که فولاد از جمله پرمصرف‌ترین فلزی می باشد که باید با میزان کربن مناسبی ساخته شود؛ تا مقاومت مناسب، انعطاف پذیری و جوش پذیری بهتری نیز داشته باشد.

 

تفاوت آهن و فولاد

 

تفاوت آهن و فولاد

در پاسخ به سوال آیا فولاد همان آهن است؟ باید ذکر کنیم که آهن و فولاد تفاوت هایی دارند که اصلی‌ترین تفاوت آن ها در میزان کربن می باشد. در آهن خام میزان کربن بسیار کمتر و در حدود صفر می باشد. در صورتی که میزان قابل توجه کربن در فولاد وجود دارد و میزان کربن در فولاد در حدود ۲ درصد وزن آن می باشد. اضافه کردن عناصر دیگری در زمان تولید فولاد باعث می‌شود تا ویژگی‌های محصول نهایی تغییر کند. به عنوان مثال می‌توان گفت با اضافه کردن کروم به فولاد می توان خاصیت ضد زنگ بودن آن را بهبود داد و یا اضافه کردن نیکل باعث می شود تا استحکام فولاد افزایش پیدا کند.

ضد زنگ بودن

در جواب، سوال آیا فولاد همان آهن است؟ باید بدانید که این دو از نظر ضد زنگ بودن با هم متفاوت می باشد. اولین تفاوت آهن و فولاد مقاومت در برابر خوردگی آن می باشد که فولاد دارای خاصیت ضد خوردگی می باشد. در صورتی که اگر آهن در برابر اکسیژن و آب قرار بگیرد واکنش نشان داده و دچار اکسید می شود که به آن اکسید آهن نیز می گویند.

استحکام

میزان استحکام فولاد و آهن نیز با هم متفاوت می باشد. فولاد نسبت به آهن از استحکام بالاتری برخوردار می باشد که این استحکام به خاطر وجود میزان کربن بیشتر می باشد. پس از عناصر دیگری مثل نیکل اگر به فولاد اضافه شود باعث می شود تا افزایش استحکام را به همراه داشته باشد. بهتر است بدانید در صنایع مختلف بر اساس استحکام فولاد در زمان استفاده میزان کربن به سه گروه فولاد با کربن کم، کربن متوسط و کربن بالا تقسیم بندی خواهد شد.

همچنین بهتر است بدانید تفاوت دیگر آهن و فولاد وجود سیلیسیم در فولاد می باشد. فولاد با برخورداری از سیلیسیم دارای مقاومت کششی بالاتری می باشد. در صورتی که آهن و فولاد این قابلیت را به همراه ندارد. البته در نظر داشته باشید که منگنز و کروم نیز می باشند که با اضافه کردن آن به فولاد در افزایش ویژگی بسیار موثر می باشد. فولاد ناب بهترین ماده برای ساخت و ساز تبدیل کرده‌اند.

 

تفاوت آهن و فولاد

 

شکل پذیری

در ادامه مبحث آیا فولاد همان آهن است؟ باید بدانید که یکی از تفاوت های این دو در شکل پذیری می باشد. فولاد از قابلیت شکل پذیری بالایی برخوردار بوده و پس از تثبیت استحکام بسیار بالایی پیدا خواهد کرد. به خاطر این که فولاد دارای کربن بسیاری می باشد؛ از خاصیت چکش پذیری کمتر برخوردار بوده و به گونه ای سخت تر می باشد. هرچند میزان کربن فولاد کاهش پیدا کند باعث می شود تا نرم تر بوده و قابلیت چکش پذیری داشته باشئ اما به همان اندازه استحکام آن کاهش پیدا خواهد کرد. برای ساخت سازه های مستحکم گزینه مناسبی به شمار نمی رود.

دمای ذوب

در صورتی که میزان کربن فولاد افزایش پیدا کند؛ به همان اندازه دمای ذوب آن کاهش پیدا کرده و ترد تر می شود. اما به خاطر این که در ساختار آهن کربن وجود ندارد؛ دارای دمای ذوب بالاتری بوده و ترد نیست.

جوش پذیری

در پاسخ به سوال آیا فولاد همان آهن است؟ همانطور که ذکر شد با عملیات و عناصری که به آهن اضافه می شود؛ فولاد به وجود می‌آید که باعث می‌شود تفاوت های داشته باشند. یکی از تفاوت های آن جوش پذیری می باشد. فولاد کم کربن از استحکام کمتری برخوردار می باشند. اما به خاطر قابلیت بالا در جوشکاری از جمله بهترین گزینه برای صنایع خودروسازی به شمار می‌رود.

توجه داشته باشید فولادی که دارای کربن متوسط باشد؛ در برابر حرارت از مقاومت کمتری برخوردار بوده اما استحکام آن بیشتر است. به همین خاطر برای ساخت چرخ دنده، رییل و سازه های دیگر از فولاد استفاده می شود. در نهایت می‌توان گفت فولاد با کربن بالا بیشترین استحکام را به همراه دارد و در ساخت اره ها، حفره ها و تیغه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نظر داشته باشید که جهت جوشکاری و لحیم کاری اصلا مناسب نیست.

 

تفاوت آهن و فولاد

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. در این مقاله آیا فولاد همان آهن است؟ را مورد بررسی قرار دادیم. انواع مقاطع فولادی می توان به تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل های ساختمانی و … اشاره کرد. این مقاطع توسط مجموعه تخصصی آهن هایپر قابل ارائه بوده و شما عزیزان از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید این مقاطع را تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70931

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *