امروز : پنج‌شنبه 16 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا فولاد خالص است یا ناخالص؟

آیا فولاد خالص است یا ناخالص

خلوص فولاد از جمله فاکتورهای بسیار مهمی می باشد که کیفیت فولاد را مشخص خواهد کرد. توجه داشته باشید خلوص فولاد تاثیر به سزایی بر ویژگی فولاد از جمله استحکام کششی، شکل پذیری، سختی، جوش پذیری، مقاومت به خوردگی، مقاومت به خوردگی مقاومت به خستگی و … می باشد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر به بررسی سوال آیا فولاد خالص است یا ناخالص می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید در این شرایط فعلی اصطلاح خلوص فولاد از جمله منظومات صنعت فولاد می باشد که باعث شده است تا فرایند های ثانویه جهت ساخت فولاد تازه پیدا کند. توجه داشته باشید که عامل محرک در پشت توسعه های ایجاد شده کاربردهای فولاد در مواردی می باشد که نیاز به تحمل بالا دارد.

می‌توان به استفاده در اثر نیروی انتقال نیرو در صنعت اتومبیل سازی و یا قطعات ساخت و ساز و همچنین تیر هایی که برای کار در محیط های خورنده مورد استفاده قرار می گیرد و … اشاره کرد. آیا فولاد خالص است یا ناخالص باید بدانید که در ابتدا فولاد به صورت ناخالص می باشد و باید ناخالصی های آن را جدا کرد.

 

فولاد خالص است یا ناخالص

 

آشنایی با فولاد خالص

در ادامه مبحث آیا فولاد خالص است یا ناخالص باید ذکر کنیم که منظور از فولاد خالص فولادی می باشد که در آن ناخالصی وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید معمولا ناخالصی ها از غیر فلزی می باشند که در آن ماتریکس فولاد وجود دارد و جهت کم کردن ناخالصی های غیرفلزی و کنترل مورفولوژی اعضا و سایز توزیع؛ فولاد خالص نیاز دارد.

در نظر داشته باشید که باید مقدار ناخالصی هایی که در فولاد وجود دارد کم شود. برخی از این ناخالصی ها می توان به فسفر، گوگرد، اکسیژن، نیتروژن، سرب، سلنیوم، قلع و … اشاره کرد.

توجه داشته باشید که میزان این عناصر ناخالصی برای گروه های مختلف فولاد با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برخی از این ناخالصی‌ها برای گرید خاصی از فولاد مضر می باشد؛ در حالی که امکان دارد همان ناخالصی برای گرید دیگر ضرر کمتری داشته و حتی مفید باشد. به عبارت دیگر می توان گفت کنترل عناصر بر حسب عملکرد مورد استفاده فولاد متفاوت خواهد بود. برای رسیدن به سطح مطلوب خلوص فولاد لازم است که محدوده وسیعی از عملیات ها را در فرآیندهای ساخت فولاد کنترل کرده و یا اصلاح شود.

برخی از فعالیت می توان به افزودن عوامل اکسیژن زدا و فرو آلیاژها همچنین عملیات متالوژی ثانویه و سیستم های تقویت ذوب و ریخته گری اشاره کرد. هر یک از این مراحل و فرآیندها کاربرد خاص خود را دارد. در پاسخ به سوال آیا فولاد خالص است یا ناخالص باید ذکر کنیم که به خودی خود فولاد ناخالص می باشد و دارای ناخالصی هایی می باشد که در اینجا ذکر کردیم. با توجه به کاربرد مد نظر ناخالصی های مضر را از فولاد جدا کرد.

 

فولاد خالص

 

تاریخچه فولاد خالص

در ادامه مبحث آیا فولاد خالص است یا ناخالص باید ذکر کنیم که معمولا فولاد خالص را به اسم فولاد تمیز میشناسند. به فولادی می‌گویند که هیچ گونه ناخالصی در آن وجود نداشته باشد. در قرن بیستم اصطلاح فولاد خالص یا فولاد تمیز مورد استفاده قرار گرفت. در صنعت تولید فولاد به صورت جهانی رو به رشد بوده و کیفیت فولاد از جمله مسائل مهم و خاص بود که به آن توجه می گردد. پیشرفت هایی که صورت گرفت باعث شده تا محصولات زیادی با فولاد ناخالصی تولید شود. در سال‌های اخیر فولاد های خالص و فوق خالص تولید و عرضه می شوند که نیازهای مصرف کنندگان را برطرف خواهند کرد.

توجه داشته باشید که خالص سازی فولاد بسیاری از خصوصیات مکانیکی از جمله سوختگی، اثر سختی و مقاومت در برابر خوردگی فولاد و … را بهبود خواهد داد. فولاد خالص با توجه به معیارهای مختلفی رتبه بندی خواهد شد که در سایز ها و شکل توزیع ناخالصی های غیر فلزی در بین اقشار مختلف تشخیص داده خواهد شد.

ویژگی های فولاد خالص

در ادامه مبحث آیا فولاد خالص است یا ناخالص باید ذکر کنیم که فولاد دارای یک سری ناخالصی ها می باشد که امروزه را برطرف کرده و جدا می‌کنند تا به آهن فولاد خالص دست پیدا کنند. فولاد خالص بسیار نرم بوده و در صنعت کاربرد بسیاری ندارد اضافه کردن عناصر آلیاژی به آن باعث می شود تا بهبود خواص مکانیکی را به همراه داشته باشد. وجود این عناصر بر روی خواص مکانیکی بسیار موثر می باشد و موارد تعیین کننده خواص مکانیکی به شمار می‌رود. فولادها آلیاژهای آهنی کربن می باشد که معمولاً در آن از ۰.۱۲۵ تا دو درصد کربن استفاده می شود. البته ناخالصی های دیگری نیز وجود دارد و به این صورت خواص فولاد متغیر خواهد بود.

 

ویژگی های فولاد خالص

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. با توجه به اینکه امروزه ساخت و ساز رواج پیدا کرده است و به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت فروش و عرضه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارند. باید سعی کنید از فروشگاه شناخته شده و معتبر محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمایید تا از کیفیت و مرغوب بودن کالا اطمینان داشته باشید. به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر را معرفی می کنیم که بهترین و با کیفیت ترین مقاطع فولادی را ارائه می دهد.

شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید این مقاطع را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. بازدیدکنندگان عزیز جهت سفارش این مقاطع می‌توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. البته بهتر است بدانید محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد عبارتند از: انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال و … تمامی مقاطع در سایز ها و ابعاد مختلف در فروشگاه موجود است. باید با توجه به کاربرد مد نظر خود سایز مناسب آن را انتخاب نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70928

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *