امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش محاسبه میلگرد ستون

همانطور که می دانید ستون تحمل نیروهای وارده توسط انواع بار های موجود در سازه بر سطوح کف هر طبقه را بر عهده دارد. این بارها به صورت مستقیم به ستون تحمیل خواهد شد یا توسط تیرها به آن می رسد. از جمله دلایل بسیار مهم وجود ستون حمایت این فشار وارده بر سازه برای جلوگیری از فروپاشی آن می باشد. در برخی مواقع علاوه بر این فشارهایی که از سوی خود سازه به ستون ها وارد می شود؛ نیروهای مثل بار حاصل از گردباد، طوفان، برف و … نیز به طور افقی به ستون تحمیل خواهد شد که باعث می شود تا به خم شدن ستون منجر شود.

مهندسان یا معماران باتوجه به آموزش محاسبه میلگرد ستون و در نظر گرفتن شرایط متفاوت زیست محیطی و عوامل بیرونی که به نیروهای تحت پوشش قرار دادن قطعات سازه موثر می باشند؛ سعی کنند تا آن ها را به گونه ای طراحی کنند که مقاومت مناسبی داشته باشد. برای افزایش مقاومت ستون از مقاطع فولادی همچون میلگرد استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که نوع میلگرد؛ تعداد میلگرد و .. بسیار مهم می باشد که شما باید آموزش محاسبه میلگرد ستون را فرا بگیرید تا بتوانید نوع مناسب آن را استفاده کنید. برای محاسبه میلگرد ستون باید تعداد میلگرد ها و همچنین حداقل و حداکثر درصد میلگرد و … را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه این موارد بیان می کنیم.

 

تعداد میلگرد ها در یک ستون

 

تعداد میلگرد ها در یک ستون

در ادامه مبحث آموزش محاسبه میلگرد ستون قصد داریم ابتدا تعداد میلگرد ها را بیان کنیم. همانطور که می‌دانید ستون ها دارای شکل و اندازه های مختلفی می باشد؛ به همین خاطر سطح مقطع هر یک نیز با ستون شکل دیگر متفاوت و متنوع می‌باشد. در نظر داشته باشید که تعداد میلگرد هایی که در هر ستون مورد استفاده قرار می گیرد؛ معمولا با توجه به سطح مقطع آن در حال متغیر می باشد.

در ستون هایی که دارای سطح مقطع مربع می باشد و معمولا از 4 میلگرد و برای ستون هایی که دارای سطح مقطع مستطیلی 6 یا ۸ میلگرد و در سطح مقطع دایره در کمترین حالت از ۶ میلگرد استفاده خواهد شد.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که در ستون هایی که دارای سطح مقطع چند ضلعی منتظم می باشد؛ باید حداقل تعداد میلگرد های قابل استفاده را با تعداد اضلاع سطح مقطع آن ستون برابر در نظر بگیرید.

 با توجه به آموزش محاسبه میلگرد ستون باید بدانید، در صورتی که ستون از جنس بتن باشد؛ به طور قراردادی برای میلگرد اصلی ستون ها و خاموت مقدار تعیین شده‌ای در اختیار شما قرار داده می شود. به عنوان مثال باید قطر خاموت حداقل ۸ میلیمتر باشد و میلگرد های پیچشی به دور ستون های با مقطع دایره ای نیز حداقل ۱۰ میلیمتر، سطح مقطع مربع و مستطیل حداقل ۱۴ میلیمتر، مقطع دایره و چند ضلعی منتظم حداقل ۱۲ میلیمتر می باشد. این اعداد به صورت قراردادی بوده و باید حتما به آن توجه داشته باشید.

 

آرماتور بندی ستون بر اساس میلگرد طولی و خاموت

 

حداقل و حداکثر درصد میلگرد ستون

در ادامه مبحث آموزش محاسبه میلگرد ستون باید ذکر کنیم که طبق آیین نامه مربوط به آرماتورهای طولی ستون؛ حداقل درصد میلگرد ستون در صورت شکل پذیر متوسط یک درصد می باشد. در صورتی که در ستون های قاب خمشی، متوسط حداقل درصد میلگرد ستون ۸ درصد می باشد. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهد این است که در مورد محل اتصال نیز محدودیت وجود دارد.

بیشتر موارد اجرایی تمامی میلگردهای طولی در یک محل اتصال داده می‌شود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم نسبت آرماتور طولی در محل خارج از نصف حالت مجاز آیین نامه یعنی چهار درصد در نظر بگیرید. با توجه به موارد اجرایی و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکلات اجرایی مثل سختی جایگذاری میلگرد طولی، خاموت بندی، وصل کردن میلگردها، بتن ریزی و … لازم است که درصد آرماتور طولی ستون را در محل خارج از مصرف ۳ درصد محدود کنید.

 

تعداد میلگرد ها در یک ستون

 

آرماتور بندی ستون بر اساس میلگرد طولی و خاموت

میلگرد طولی

در ادامه مبحث آموزش محاسبه میلگرد ستون باید ذکر کنیم که آرماتوربندی ستون براساس میلگردهای طولی و خاموت انجام می شود. برای محاسبه وزن میلگردهای ستون باید شما ابتدا تعداد میلگردهای طولی که در ستون استفاده می شود را مشخص کنید. برای مشخص شدن تعداد میلگردهای طولی به مقطع ستون مراجعه کنید. تعداد میلگرد طولی ستون را در ستون مشخص شده برداشت کنید.

 بهتر است بدانید که برای کوتاه شدن محاسبات می توانید ستون هایی که مشابه هستند را با یکدیگر محاسبه نمائید. پس از محاسبه میلگرد طولی در مرحله بعد شما باید به سراغ محاسبه میلگرد و خاموت بروید.

میلگرد خاموت

با توجه به آموزش محاسبه میلگرد ستون لازم است که شما میلگرد خاموت را نیز محاسبه کنید. به جز خاموت ستون دارای میلگرد سنجاقی نیز می باشد که وزن آن را باید برای آرماتور بندی ستون در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در محاسبه خاموت که در طبقه متصل به فوندانسیون قرار دارد تعداد خاموت های داخل فوندانسیون باید در تعداد خاموت موجود در ستون ضرب شود.

 به طور کلی می‌توان گفت وزن خاموت را محاسبه کرده و در جدول ریز متره قرار دهید. سپس طول و وزن هر متر طول میلگرد خاموت را محاسبه نمایید. در نهایت از حاصل ضرب تعداد ستون در طول خاموت در وزن واحد طول خاموت؛ می‌توانید وزن خاموت های ستون مشخص شده را به راحتی محاسبه نمایید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و … می باشد. به طور کلی می‌توان گفت که این مجموعه ارائه دهنده تمامی محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید این محصول را در سایز ها و ابعاد مناسب تهیه نمایید. کافیست به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کرده و جهت سفارش محصولات اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه محاسبه میلگرد معادل

نحوه محاسبه میلگرد طولی

نحوه محاسبه میلگرد شناژ

https://ahanhyper.com//?p=26268

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *