امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آلیاژ مفرغ چیست و چه کاربردهایی دارد

آلیاژ مفرغ را می‌توان یکی از آلیاژ های بسیار قدیمی معرفی کرد که به نام دیگر خود یعنی برنز بسیار امروزه معروف شده است.  معمولاً ترکیب مس و ۱۲ الی دوازده و نیم درصد قلع به تشکیل این آلیاژ کمک کرده است. البته در برخی از شرایط ممکن است آلومینیوم، نیکل، روی و یا حتی منگنز در ساختار این آلیاژ مشاهده شود و به همین دلیل، استحکام، قابلیت ماشینکاری و چکش خواری این آلیاژ را می توان بسیار ایده آل در نظر گرفت.

کلمه برنز را از یک کلمه فرانسوی می گیرند، البته خود این کلمه ریشه ایتالیایی دارد. از زمانی که انسان توانسته برنز را کشف کند، توانسته اشیاء مستحکم، با دوام و سخت همچون ابزار، سلاح و مصالح ساختمانی بسیار مناسبی را تولید و مورد استفاده قرار دهد. می توان لرستان را یکی از مناطقی در نظر گرفت که توانسته در صنعت مفرغ پیشینه قابل قبولی را ارائه دهد.

آلیاژ مفرغ

انواع

آلیاژ مفرغ را به سه گروه بتا، آلفا و گاما می توان دسته بندی کرد؛ چرا که این نوع آلیاژ استحکام، دوام بالا و ضریب اصطکاک پایینی دارد که در بین کلیه آلیاژها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به همین دلیل، برای ساختن مصالح ساختمانی و حتی وسایلی همچون چاقو و نیزه می توان از این نوع آلیاژ استفاده کرد.

البته بسیاری از اجزاء متحرک خودروها، انواع ماشین ها، پره های موتور کشتی و چرخ دنده ها از آلیاژی به نام مفرغ ساخته شده است. معمولاً مفرغ در نوع آلفا در حالت سرد خود می تواند خاصیت چکش پذیری قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

ناگفته نماند که مفرغ نوع بتا در حالت گرم خود خاصیت چکش پذیری بالاتری دارد و نوع گاما نیز یک نوع آلیاژ نرم و شکننده است که چکش کاری قابل قبولی را نمی توان از آن انتظار داشت.  ۶۷ درصد این آلیاژ از فلز مس به وجود آمده و به همین دلیل است که شما برای ساخت ابزار و انواع سلاح محکم و مقاوم می توانید روی کاربرد و کارایی این نوع آلیاژ حساب کنید. معمولاً رنگ مفرغ را می توان در طیفی از انواع رنگ های نارنجی، قرمز و قرمز کمرنگ معرفی کرد.

خواص

از جمله خواص اصلی آلیاژ مفرغ می توان گفت، این نوع آلیاژ از نظر جوش پذیری، بسیار عملکردی عالی دارد و همین موضوع خود توانسته این نوع آلیاژ را در فهرست پرکاربردترین ها جای دهد. خاصیت ماشین پذیری و نرمی مفرغ آن را به یکی از برترین نوع آلیاژ ها تبدیل کرده است. مقاومت در برابر خوردگی اتمسفری را نیز نباید نادیده گرفت.

ناگفته نماند که مفرغ به خاطر عدم جرقه و همچنین دوام و پایداری و البته سخت شدگی که با کار سرد از خود به نمایش می گذارد، انتظار بسیاری را در صنایع گوناگون برطرف کرده است. صددرصد خواص اینچنینی به بهترین شکل ممکن می تواند به کیفیت و کارایی این نوع آلیاژ اشاره واضحی داشته باشد.

معمولاً نقطه ذوب پایین مفرغ در مقایسه با فولاد و آهن توانسته برای بسیاری از موارد کاربردی قابل قبولی را ارائه دهد. از جمله خواص دیگری که می‌توان در نظر گرفت، این است که خاصیت مفرغ غیر مغناطیسی بودن آن است و به همین دلیل در صنایع گوناگون مورد استفاده و استقبال قرار می گیرد.

خواص آلیاژ مفرغ

  کاربرد

حال اگر بخواهیم در مورد کارایی و کاربرد آلیاژ مفرغ با شما صحبت کنیم، می توان گفت در صنایع گوناگون همچون خودروسازی، کشتی سازی و  صنایع اینچنینی دیگر  این نوع آلیاژ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. معمولاً برای ساختن ظروف مختلفی همچون بشقاب، قابلمه که در آشپزخانه کاربرد دارند نیز مفرغ می تواند یک آلیاژ بسیار قابل قبول به شمار آید.

همچنین برای ساختن اشیاء تزیینی و حتی انواع لوستر شما می توانید روی خواص و ویژگی های اصلی مفرغ حساب کنید. هنرمندان عزیز نیز برای مجسمه سازی از ساختار برنز(مفرغ) بسیار استقبال می کنند. البته شما برای ساختن ابزار هایی که به سوارکاری مرتبط است نیز می‌توانید روی ساختار اصلی این نوع آلیاژ حساب کنید.

ناگفته نماند که برای تولید زنگ ناقوس، انواع محصولات الکترونیکی، ریخته‌گری و بسیاری از موارد دیگر همچون تولید یاتاقان، فنر های گوناگون، چرخ محور توربین و تولید سکه از مفرغ نیز می توان استفاده کنید. اگر دقت کنید برای ساخت مدال های ورزشی نیز برنز همیشه جایگاه قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد.

خرید آلیاژ مفرغ

برای خرید آلیاژ مفرغ  یا به قول معروف همان برنز باید به صورت مستقیم خرید کنید؛ چراکه خرید غیر مستقیم هزینه واسطه را برای شما برآورد می‌کند. خرید اینترنتی می تواند به عنوان یک خرید معقولانه، مقرون به صرفه و هوشمندانه معرفی گردد و امروزه با پیشرفت صفحات وب قیمت محصولات به صورت آنلاین درج می شود که می توانید به بررسی آن بپردازید. در این صورت می توانید محصولات اقتصادی و به صرفه ای را تهیه و خریداری نمائید.

خرید آلیاژ مفرغ

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

آهن هایپر یک سایت مرجع است که شما می توانید قیمت روز آهن آلات را در برند ها و کارخانه های گوناگون مشاهده کنید. صددرصد می توان گفت که مشاوره و کارشناسانی که در سایت مشغول به کار هستند، شما را برای یک خرید هوشمندانه و بدون دغدغه تشویق می کنند؛ چرا که شما بدون هیچ گونه سوال و ابهام ذهنی می توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب و با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.

سایت آهن هایپر https://ahanhyper.com/ انواع فلز و آلیاژ های گوناگون از جمله مفرغ و یا به قول معروف برنز را با قیمتی مناسب و کیفیت بالا به صورت آنلاین و اینترنتی در اختیار شما قرار می دهد. برخی دیگر از محصولات قابل عرضه توسط این مجموعه می توان به ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق گالوانیزه، تیرآهن، ورق فولادی، ورق ابعادی و … اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مجموعه تخصصی آهن هایپر در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

چند نوع آلیاژ مفرغ وجود دارد؟

• مفرغ بتا • مفرغ آلفا • مفرغ گاما

دلیل کاربرد بسیار مفرغ چیست؟

این نوع آلیاژ استحکام بالا و ضریب اصطکاک بسیار پایینی دارد.

در چه صنایعی از آلیاژی همچون مفرغ بیشتر استفاده می کنند؟

صنایع گوناگون همچون خودروسازی، تولید ظروف و کشتی سازی

https://ahanhyper.com//?p=70876

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *