امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مهم‌ترین خواص و کاربردهای آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰

مهم‌ترین خواص و کاربردهای آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰

آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ یکی از پرکاربردترین آلومینیوم‌های تولید شده در جهان است که به دلیل ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فردی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در مورد این آلیاژ، ترکیبات، روش تولید و کاربردهای آن با شما به اشتراک بگذاریم تا با این فلز گران‌بها آشنا شده و اطلاعات به‌روز و کاربردی در مورد آن به دست آورید.

آلومینیوم آلیاژ 1060 چیست؟

آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ یکی از مشتقات آلومینیوم است که از ترکیب با فلزی‌هایی نظیر مس، آهن و… تولید می‌شود. از این آلیاژ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، وزن اندک، خواص فیزیکی خاص، امکان شکل‌دهی و خم شوندگی آسان در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در ادامه به عناصر تشکیل‌دهنده این فلز اشاره می‌کنیم:

  • %99.6 آلومینیوم
  • 2 تا 0.27 % سیلیسیم
  • 2 تا 0.3 % آهن
  • 25 % کبالت
  • 05 % مس
  • 05 منیزیم

 

آلومینیوم آلیاژ 1060 چیست؟

 

ویژگی‌های آلومینیوم آلیاژ 1060

همان‌طور که گفتیم این فلز دارای ویژگی‌های متعددی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مقاوم در برابر خوردگی و رسوب‌گذاری

در ساخت این فلز از عناصری مثل منیزیم و سیلیسیم استفاده شده که در برابر خوردگی و رسوب‌گذاری مقاومت بالایی دارند. بهتر است بدانید که در آلیاژهای سری 1000، لایه‌ای از اکسید چسبناک روی ورق‌ها کشیده می‌شود که مقاومت آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وزن سبک

جالب است بدانید وزن این فلز به‌ازای هر سانتیمتر مکعب حدود 2.73 گرم است که نشان می‌دهد آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ بسیار سبک است و می‌توان از آن در صنایع هوایی و خودروسازی استفاده کرد. به‌کارگیری این فلز در ساخت خودروهای مختلف موجب کاهش مصرف سوخت شده و از آلوده‌شدن محیط‌زیست جلوگیری می‌کند.

رسانای گرما

یکی از ویژگی‌های مهم این آلیاژ، رسانایی گرمای بالای آن است که موجب می‌شود در دمای پایین‌تری نسبت به سایر فلزات مثل فولاد ذوب شود. همین خاصیت موجب می‌شود تا در بسیاری از صنایع، جایگزین سایر فلزات دیگر شود.

قابل ‌بازیافت

تولید آلیاژهای فلزی هزینه بر است و به دلیل مصرف بالای انرژی و تولید حرارت در هنگام انجام فرایندهای مختلف به محیط‌زیست آسیب می‌زند؛ اما آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ را می‌توان با روش‌های مختلفی نظیر حرارتی، الکترولیتی و مکانیکی بازیافت کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که پس از بازیافت، کیفیت محصول تولید شده کاهش پیدا می‌کند.

  • در روش حرارتی، کیفیت بین 30 تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • در روش الکترولیتی، کیفیت بین 50 تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

ویژگی‌های آلومینیوم آلیاژ 1060

 

مقاومت مکانیکی بسیار بالا

یکی از ویژگی‌های مهم این آلیاژ، مقاومت مکانیکی بالای آن است که رابطه مستقیمی با روش تولید، اندازه قطعات و دمای محیطی که از آن استفاده شده دارد. اگر برای تولید این فلز از روش حرارتی استفاده شده باشد مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند؛ اما به‌طورکلی این میزان بین 155 مگاپاسکال تا 69 گیگاپاسکال است. این ویژگی، آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ را به ماده اولیه‌ای مناسب برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده که وزن سبکی نیز دارد.

انواع روش‌های تولید آلومینیوم 1060

به‌طورکلی دو روش متداول برای تولید این آلیاژ وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و توضیحات کاملی در مورد هرکدام ارائه می‌دهیم.

ریخته‌گری

در این روش ابتدا مواد تشکیل دهنده مثل مس، آلومینیوم، سیلیس و… با یکدیگر ترکیب شده و در قالب‌های مشخص شده ریخته می‌شوند. سپس این قالب‌ها را به کوره‌هایی با دمای 700 تا 750 درجه سانتیگراد منتقل کرده تا مواد اولیه ذوب شده و با یکدیگر ترکیب شوند.

  • اگر قصد داشته باشید با دمای بالاتری این فرایند را انجام دهید باید کیفیت و خلوص مواد اولیه که از آن استفاده می‌کنید بیشتر باشد.

کشیدن

در این روش مواد در معرض حرارت 540 تا 550 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد تا گرم شوند. سپس با دستگاه‌های مخصوص به ‌اندازه مورد نیاز کشیده شده و قطعات نازک و طولانی تولید می‌شود. پس از این مرحله، صفحه‌های ساخته شده بسته به نوع نیاز و کاربرد در کنار هم قرار گرفته و به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • توجه داشته باشید میزان دمای لازم برای گرم‌کردن به نوع آلیاژ استفاده شده بستگی دارد.

بررسی چگونگی حرارت‌دهی آلومینیوم 1060

در بخش قبلی به روش‌های تولید آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم متداول‌ترین روش‌های حرارت‌دهی برای تولید این فلز را بررسی کنیم.

  1. بازپخت سریع: در این روش، مواد اولیه به مدت 30 تا 120 دقیقه در معرض حرارت 350 تا 450 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. برای خنک‌کردن ورق های تولید شده از آب یا هوا استفاده می‌شود.
  2. بازپخت دمای بالا: دمای مورد نیاز در این حالت بین 350 تا 500 درجه سانتی‌گراد است. اگر ورقی که قصد تولید آن را دارید ضخامتی کمتر از 6 میلی‌متر داشته باشد زمان لازم برای پخت بین 10 تا 30 دقیقه است. هرچه میزان ضخامت بیشتر شود زمان پخت نیز افزایش پیدا می‌کند.
  3. بازپخت دمای پایین: در این حالت مواد اولیه به مدت 2 تا 3 ساعت در معرض دمای 150 تا 250 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و سپس با استفاده از آب یا هوا خنک می‌شود.

کاربردهای این آلیاژ

به دلیل کیفیت آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد در بسیاری از صنایع مختلف از این فلز استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

کاربردهای آلیاژ ۱۰۶۰

 

خودروسازی

از این آلیاژ برای تولید سیلندر، جعبه‌دنده و سایر قطعات استفاده می‌شود. دلیل اصلی آن، وزن سبک و مقاومت بالای این فلز است که مصرف سوخت خودرو را کاهش و ضربه‌پذیری قطعات را افزایش می‌دهد.

هوا و فضا

در صنعت هوا و فضا از این آلیاژ برای تولید بدنه هواپیما، سیستم‌های برقی و… استفاده می‌شود؛ زیرا با استفاده از این فلز، وزن محصول نهایی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

صنایع دریایی

از این فلز برای ساخت شاسی قایق، سیستم‌های برقی و… در صنایع دریایی استفاده می‌شود؛ زیرا مقاومت بالایی در برابر خوردگی و تأثیرات زیستی آب دارد.

جمع‌بندی

آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ یکی از پرکاربردترین مشتقات تولید شده از فلز آلومینیوم است که در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود. در این مقاله، اطلاعات کاملی را در مورد این آلیاژ، نحوه تولید و ویژگی‌های آن در اختیار شما قرار دادیم تا اگر قصد ساخت محصولی را با استفاده از این فلز دارید سؤالی در ذهنتان باقی نماند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70303

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *