امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آشنایی با اصطلاحات رایج فولادی

فولاد از مقاطع پرکاربرد است که انواع مختلف دارد. محصولات فولادی توسط تولید کنندگان شناخته شده ای تولید و روانه بازار می شود. در این مبحث قصد داریم مبحث اصطلاحات رایج فولادی را بررسی کنیم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشند.

فولاد آلیاژی است که از کربن و آهن ساخته می شود و از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف می باشد. این مقطع کیفیت بسیار بالایی داشته و مقاومت و استحکام‌ آن بالا است. مقاومت کششی بالای این محصول باعث مقاومت آن در برابر بارهای وارده شده است. همچنین این محصولات از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.

اصطلاحات رایج فولادی

اصطلاحات رایج فولادی

بهتر است قبل از اجرای هر عملیات با اصطلاحات رایج فولادی آشنا شوید که این اصطلاحات به شرح زیر می باشد:

بیلت یا شمشال

بیلت یا شمشال از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مقاطعی چون میلگرد، سیم، تسمه و … می باشد. این اصطلاح با نام CCM شناخته می شود. بیلت ها در دو نوع 5SP و 3SP  تولید می شوند. بیلت های نوع اول قابلیت انعطاف پذیری در برابر کشیدگی، خمیدگی و پیچشی دارند. همچنین این بیلت ها قابلیت شکل پذیری بالایی دارند. نوع دوم این بیلت ها انعطاف پذیر نبوده و به همین دلیل این دو نوع بیلت کاربردهای متفاوتی با هم دارند.

بلوم یا شمشه

این محصول مقاطع مربعی یا دایره ای توپر هستند که شبیه به بیلت می باشد. از بلوم برای ساخت مقاطعی چون ناودانی، نبشی، میلگرد، قوطی و … استفاده می شود‌. همچنین از آن برای مواد اولیه استفاده می شود.

شمش

از دیگر اصطلاحات رایج فولادی شمش است. سطح مقطع این محصولات ذوزنقه ای شکل بوده و طول آن کمتر از ۲ متر است. شکل ذوزنقه این محصولات باعث می شود جا به جایی و انبار کردن آن آسان شود. این محصولات معمولا به صورت مستقیم کاربرد نداشته و به عنوان ماده اولیه به شمار می رود. شمش در دو نوع شمش نوردی و ریخته گری می باشد.

بندیل

بندیل نوعی بسته بندی است که به صورت نوار پلاستیکی یا فلزی است. این نوار به تعداد دور مشخص از محصولاتی مثل میلگرد و لوله های بسیار نازک پیجیده می شود و یک بندیل را به وجود می آورد. هر بندیل بسته به نوع محصول، اندازه و کارخانه تولید کننده ایجاد می شود؛‌ چندین شاخه را با هم بسته بندی کرده که به آن بندیل می گویند و وزن هر بندیل بین ۲ تا ۵.۵ تن می باشد.

بندیل

تختال یا اسلب

تختال یا اسلب از دیگر اصطلاحات رایج فولادی است که به عنوان ماده اولیه در محصولاتی چون ورق فولادی، لوله های دراز و … مورد استفاده می باشد. سطع مقطع این محصول مستطیلی بوده و در ابعاد ۱.۲۵*۱۲ متر و ضخامت ۲۳۰ میلی متر تولید می شود. برای تولید تختال از دو روش نورد گرم شمش و ریخته گری پیوسته استفاده می شود.

کویل یا کلاف ورق

از دیگر اصطلاحات رایج فولادی کویل یا کلاف ورق است. به رول کردن ورق های فولادی کلاف ورق گویند که برای آسان شدن جا به جایی و حمل ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. این رول ها به وسیله دستگاه تنش ریلی به دو صورت کلاف پیج مرکزی و کلاف پیچ سطحی می باشد. در تمامی بسته بندی های کاغذی، پلیمری، فولادی و… از این روش استفاده می شود.

ورق فابریک

این ورق ها در اندازه و ابعاد مشخص تولید شده و بدون هیچ برش خوردگی تحویل مشتری داده می شود. لبه های این ورق ها به دلیل برش نخوردن هموار و صاف بوده و ابعاد آن دقیق است.

ورق برش خوش تراش یا اتومات

یکی دیگر از اصطلاحات رایح فولادی که در این صنعت بسیار شنیده می شود ورق برش خوش تراش یا اتومات است. فولادهایی که انعطاف پذیری بالایی داشته و قابلیت فرم پذیری و ماشین کاری دارند و در حین کار نمی شکنند به فولاد خوش تراش یا اتومات معروف هستند. این فولاد برای تولید محصولاتی که در حین شکل پذیری دقت بالایی نیاز دارند مورد استفاده می باشد.

خاموت

اصطلاحا به خاموت میلگرد عرضی می گویند که بخشی از یک شاخه میلگرد است. این میلگرد خم شده و میلگردهای طولی را احاطه می کند. این میلگرد وظیفه دارد در برابر نیروهای برشی و پیچشی مقاومت کند.

بازار رو به بالا

از دیگر اصطلاحات رایج فولادی بازار رو به بالا است. از این اصطلاح در مواقعی که بازار آهن رو به افزایش باشد استفاده می شود.

خاموت

جوش پذیری

وقتی به راحتی و بدون نیاز به عملیات خاصی فرآیند جوشکاری بر روی فولاد انجام شود؛ یعنی این فولاد ویژگی جوش پذیری دارد. جوش پذیری فولاد به عواملی چون ترکیبات شیمیایی، نوع فولاد، ضخامت و میزان تنش های جوشکاری بستگی دارد.

سنگ آهک

در صنعت فولاد برای تولید آهن از آهک استفاده می شود. سنگ آهک را در کوره های حرارت بالا به همراه روزانه همراه آهک و ریزدانه خاک به آهن چدن تبدیل کرده و طی فرآیندی به فولاد تبدیل می شود. آهک به طور کلی برای از بین بردن ناخالصی هایی چون فسفر، گوگرد و سیلیس از فولاد تولید شده مورد استفاده قرار می گیرد. این کار باعث می شود کیفیت فولاد تولید شده بیشتر شود.

آهن خام

از دیگر اصطلاحات رایج فولادی می توان به اصطلاح آهن خام اشاره کرد. فلز حاصل شده از کوره بلند در اثر سرد شدن را آهن خام گویند. آهن خام از ۹۰ درصد عنصر آهن و ۱۰ درصد از عناصر دیگری چون فسفر، کربن، منگنز و سیلیسیم تشکیل می شود.

آهن اسفنجی

از احیای مستقیم سنگ آهن جامد یک محصول فلزی به دست می آید که به آن آهن اسفنجی گویند. این محصول جایگزین خوبی یرای ضایعات است و برای تولید فولاد از مسیر ثانویه استفاده می شود.

آهن مشکی

آهنی که تازه تولید شده و هیچ زنگ زدگی ندارد؛ آهن مشکی می گویند. آهن مشکی یک اصطلاح رایج فولادی است که در این صنعت زیاد با آن مواجه شده اید.

تهاتر

تهاتر معامله و داد و ستد بدون نقدینگی است. به دلیل کمبود نقدینگی در اصناف مختلف از تهاتر استفاده می شود. این اصطلاح رایج فولادی در بازار فولاد بسیار شنیده خواهد شد.

اصطلاحات فولادی

جدول اشتال

در این جدول مساحت سطح مقطع و مشخصات استاندارد انواع پروفیل فولادی آمده است. این جدول براساس اعداد و حروف اختصاری نوشته شده است.

فولاد اندود شده

با ایجاد لایه عنصر روی به عنوان پوشش بر روی فولاد که از طریق گرما و یا فرآیند الکترولیز انجام می شود گالوانیزاسیون گویند که منجر به تولید فولاد اندود می شود. بهتر است بدانید این فولاد در برابر خوردگی مقاوم است.

کوئنچ کردن

یکی دیگر از اصطلاحات رایج فولادی کوئنچ کردن می باشد که به معنی سرد کردن است. وقتی قطعه فولادی را بعد از عملیات حرارتی با دمای بالا به سرعت سرد کرده و دمای آن را پایین می آورند کوئنچ کردن اتفاق می افتد. عملیات سرد کردن و یا کوئنچ کردن باید با سرعت بالا انجام شود.

پروفیل

پروفیل مقطعی فلزی است که مقاومت بالا داشته و شامل مقاطعی چون میلگرد، لوله، نبشی و تیرآهن می باشد.

ریخته گری

از دیگر اصطلاحات رایج فولادی می توان به ریخته گری اشاره کرد. فرآیند فرم دهی فلز مذابی که در قالب ریخته شده و تحت فشار یا نیروی گریز از مرکز قرار می گیرد تا به شکل مورد نظر درآید را ریخته گری گویند.

قرآضه آهن

بعد از تولید محصولات فلزی تولیدات و یا محصولاتی که عیب دار هستند؛ را قراضه آهن گویند. برای مصرف دوباره از آهن قراضع باید مجددوارد چرخه تولید و بازیافت شود.

قرآضه آهن

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی در انواع و ابعاد مختلف می باشد. برخی از این محصولات قابل عرضه می توان به میلگرد، تیرآهن، ورق استیل و … اشاره کرد. جهت خرید و سفارش این محصولات با اطمینان خاطر از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فولاد چیست؟

فولاد آلیاژی است که از کربن و آهن ساخته شده است و در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد.

بندیل چیست؟

بندیل ننوعی بسته بندی است که به صورت نوار فلزی یا پلاستیکی می باشد.

کوئنچ کردن در اصطلاحات فولادی به چه معناست؟

کوئچ

سرد کردن قطعه فولادی بعد از عملیات حرارتی را که به سرعک دمای قطعه را پایین می آورد کوئنچ کردن می گویند.

 

https://ahanhyper.com//?p=70837

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *