امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

آزبست چیست و چه خطراتی دارد

مواد زیادی وجود دارند که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند؛ در موارد گوناگون کاربرد دارند. آزبست از جمله این مواد است که در کاربردهای مختلفی از آن استفاده می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبحث آزبست چیست و چه خطراتی دارد؟ بپردازیم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی آزبست

آزبست ماده ای است که معمولا در طبیعت یافت شده و از ترکیب های معدنی منیزیم و سیلیسیوم ساخته می شود. این ماده در سنگ ها و الیاف معدنی به طور طبیعی وجود داشته و به دلیل مقاومت در برابر آتش و گرما از آن به عنوان ماده نسوز استفاده می شود. در اصل این الیاف تعداد کانی هایی هستند که سیلیکات های آن طی عملیات هایی هیدراته می شود. این ماده مولکول های درشت و تک بعدی دارد که کنار هم قرار گرفته و آن را تشکیل می دهند.

ذرات این ماده بسیار ریز بوده و نمی توان آن ها را دید و در زمان تنفس وارد ریه شده و در آن جا می مانند. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که با این ماده سر و کار دارند؛ ایمنی را رعایت چون چون در خطر ابتلا به بیماری های ریوی و سرطان ها قرار دارند. مهم ترین فرآورده های آزبستی شامل لوله های آزبست سیمانی، جامه های نسوز، مواد مالشی و حرارتی، ماده پرکننده، صفحه کلاچ، لنت ترمز و … می باشد.

معرفی آزبست

ویژگی آزبست

بهتر است بدانید آزبست ویژگی های مختلفی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

این ماده در برابر فشار و گرمای زیاد مقاومت بالایی داشته و غیرقابل اشتعال است. در صنایعی که با گرما و آتش ارتباط دارند می توان از آزبست استفاده کرد. این الیاف در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی نشده و به طور کلی غیر خورنده هستند. همچنین این الیاف استحکام کششی بالایی دارند که سبب شده در زمان استفاده در کاربردهای مختلف به درستی کار خود را انجام دهد. این الیاف از نظر شیمیایی بی اثر بوده و هیچ واکنشی در برابر مواد شیمیایی ندارند.

ویژگی آزبست

کاربرد آزبست

لازم است بدانید که آزبست به دلیل ارزان بودن در صنایع گسترده ای کاربرد دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

از این ماده در تولید فرآورده های آزبستی و درزگیرهای آزبستی استفاده می شود. همچنین این ماده در صنایع نساجی و اتومبیل سازی نیز کاربردهابی دارد. از کاربردهای دیگر آزبست می توان به استفاده در پلاستیک ها و کاغذها اشاره کرد.

از این ماده در ساختمان سازی نیز استفاده می شود که به صورت ورقه های تخت یا صفحه ای هستند. از آن برای پوشش سقف آجرهای آزبست سیمان، لوله انتقال مایع با فشار بالا و یا به عنوان سقف کاذب استفاده می شود.

علت خطرناک بودن آزبست

تعدادی از افراد به طور مرتب با این ماده کار می کنند که در معرض عوارض خطرناک و بیماری هایی چون سرطان هستند. این ماده برای سلامتی انسان بسیار مضر و خطرناک بوده و نمی توان میزان خطرناک بودن آن را کاهش داد.‌ تنها راه برای مقابله با این ماده خطرناک حذف کامل آن در صنایع است.

علت خطرناک بودن آزبست

چگونگی جلوگیری از خطرات آزبست

برای جلوگیری از خطرات آزبست بهترین کار این است که از آن در صنایع مختلف از آن استفاده نشود. در صورت استفاده از آن باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده شود؛ چون این دستگاه دارای فیلترهایی است که این ماده را از محیط حذف می کند. وقتی هوا از این فیلترها عبور می کند ذراتی که معلق هستند؛ حذف شده و هوا پاکسازی می شود. در صنایع ساختمانی نیز می توان به جای لوله های چدنی که از آزبست ساخته می شوند؛ از لوله سیمانی تقویت شده با پلی استر و فولاد استفاده کرد.

جلوگیری از خطرات آزبست

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده در سطح ایران می باشد؛ که جهت عرضه و ارائه انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. برخی از پرکاربردترین این محصولات می توان به ناودانی، نبشی، پروفیل، میلگرد، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات می توانید به صورت اینترنتی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های لازم با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

آزبست چیست؟

آزبست ماده‌ای از ترکیب های معدنی منیزیم و سیلیسیوم است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند.

آزبست چه خطراتی دارد؟

ذرات ریز و غیرقابل رویت موجود در این ماده برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود.

آزبست‌ها در چه صنایعی استفاده می‌شوند؟

کاربردهای آزبست

در بسیاری از صنایع ساختمانی، نساجی، اتومبیل‌سازی و … کاربرد دارد.

 

https://ahanhyper.com//?p=70793

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *