امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

کف سازی ساختمان با پوکه؛ یک راهنمای جامع

کف سازی ساختمان با پوکه

در هر ساختمانی، کف یکی از بخش‌های اساسی و تاثیرگذار است که مستقیماً با راحتی ساکنین ساختمان و نمای کلی هر واحد در ارتباط است. کف سازی با استفاده از پوکه، یکی از روش‌های متداول برای ایجاد کف ساختمان می‌باشد. در این مقاله به بررسی خصوصیات، کاربردها و روش‌های کف سازی با پوکه پرداخته‌ایم.

پوکه چیست؟!

پوکه یک ماده طبیعی است که در نتیجه خنک و جامد شدن سریع گدازه ­های آتشفشانی به وجود می‌آید. پوکه با توجه به تخلخل بسیار بالایی که دارد، دارای ساختار اسفنجی و وزن سبکی است و می‌تواند به عنوان یک ماده سبک‌ساز و عایق حرارتی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصیات پوکه

به طور کلی می­توان گفت که پوکه دارای خصوصیات زیر است:

  • سبک بودن: پوکه دارای چگالی بسیار کم (بسته به نوع سنگ معدنی پوکه، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، یعنی کمتر یا حداکثر برابر با چگالی آب) است و به همین دلیل می‌تواند بار سازه را کاهش دهد.
  • عایق حرارتی: پوکه دارای هدایت حرارتی بسیار پایین (حدود ۰.۱ تا ۰.۳ وات بر متر درجه سانتیگراد) است و به همین دلیل می‌تواند با جلوگیری از انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان، بهره­ وری انرژی را افزایش دهد.
  • عایق صوتی: پوکه دارای ضریب جذب صوت بالایی (حدود ۰.۷ تا ۰.۹) است و به همین دلیل می‌تواند جلوگیری از انتشار صدا بین فضاهای مجزای ساختمان را بهبود بخشد و برای ساکنین ساختمان، آرامش بیشتری فراهم کند.
  • مقاوم در برابر آتش: پوکه دارای خصوصیات ضد آتش است و در برابر دماهایی حتی بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هم تغییر شکل قابل توجهی نمی‌دهد و می­تواند از این بابت، ضریب ایمنی ساختمان را بالا ببرد.
  • غیر سمی و غیر قابل حل در آب: بر اساس بررسی­ های علمی انجام شده توسط آژانس سلامت عمومی آمریکا، می­توان گفت که پوکه تأثیرات منفی قابل توجهی بر روی سلامت انسان­ ندارد و با توجه به اینکه در آب حل نمی‌شود، برای محیط زیست هم خطر خاصی ایجاد نمی­کند.

ویژگی‌های کف ساختمان ساخته شده با پوکه

ویژگی‌های کف ساختمان ساخته شده با پوکه

برای کف سازی ساختمان، انتخاب­های متعددی پیش روی ما قرار دارند، از جمله کف سازی با کمک متریال بتنی (انواع بتن)، کف سازی با متریال سنگی و البته، کف سازی به کمک پوکه. در بیان این انتخاب­ها، پوکه به دلیل وزن بسیار کمتر از باقی متریال­های موجود، انتخاب ایده ­آلی برای کاهش وزن سازه و در نتیجه، پیشگیری از ترک خوردگی محسوب می­شود.

علاوه بر این، خصوصیات عایق حرارتی و صوتی پوکه نیز نسبت به سایر متریال­های موجود، در سطح بسیار بالاتری قرار می­گیرد و این موضوع می­تواند علاوه بر بهبود آرامش و حریم شخصی ساکنان ساختمان، باعث شود که در فصول گرم سال، کف خنک و در فصول سرد سال، کف ساخته شده با پوکه گرم باشد؛ ویژگی که از سایر انواع کف سازی ساختمان، کمتر انتظار داریم.

همچنین، پوکه چسبندگی زیادی ندارد و به همین دلیل در صورت نياز به تعمير يا تغيير كف سازی ساختمان انجام شده با پوکه، مي­توان به سادگی و در اسرع وقت، پوکه ­ها را تخلیه و جداسازی كرده و عملیات مدنظر را اجرا نمود.

در مقایسه با روش فوم بتن که به تازگی متداول گردیده، کف سازی با پوکه دو مزیت مهم دارد:

  • آب مصرف شده بسیار کمتر است.
  • مقاومت نهایی کف سازی انجام شده با پوکه بیشتر از فوم بتن است.

 

روش­های مختلف کف سازی ساختمان با پوکه

 

روش­های مختلف کف سازی ساختمان با پوکه

به طور کلی می­توان سه روش مختلف را برای این منظور در نظر گرفت. روش خشک، روش خمیر و روش تخته­ای. در ادامه به بررسی هر سه مورد می­پردازیم.

روش خشک: در این روش، پس از تثبيت زيرساخت كف (كه مي تواند شامل بتن، شن، گچ، چسب يا … باشد)، لايه‌ای از پوكه را به صورت خشك و يكنواخت روي آن پخش مي كنند. اين لايه معمولاً به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانتيمتر اجرا مي شود. سپس لايه‌ای از شبکه ­ی فلزی را روي پوكه قرار مي دهند و در انتها نیز لايه نهايي كف را اجرا مي­کنند. اين روش مناسب است براي كف هاي فلزي، شيرواني، چوبي و سایر مواردی كه نمي خواهند از آب استفاده کنند.

روش خمیر: در این روش برای کف سازی ساختمان با پوکه، پس از تثبیت زیرساخت کف، پوکه را با آب و چسبنده‌های مناسب (مثل سیمان، گچ، آسفالت و …) به صورت یک خمیر قالب­پذیر تهیه می­کنند. این خمیر را با استفاده از قالب‌های چوبی یا فلزی به شکل مورد نظر درآورده و روی زیرساخت کف قرار می دهند. این روش مناسب است برای کف های بتنی، سنگی و … که نیاز به صافی و همواری دارند.

روش تخته‌ای: در این روش، پس از تثبیت زیرساخت کف، تخته‌های پوکه‌ آماده را که قبلاً با استفاده از چسبنده‌های مناسب تولید شده‌اند، روی زیرساخت کف قرار می دهند. این تخته‌ها معمولاً به ابعاد ۱۰۰ در ۵۰ سانتیمتر و به ضخامت ۵ تا ۱۵ سانتیمتر تولید می شوند. این روش برای کف­هایی مناسب است که نیاز به سرعت در اجرا دارند.

 

هزینه ­های کف سازی ساختمان با پوکه

 

هزینه ­های کف سازی ساختمان با پوکه

برای بررسی هزینه­های کف سازی ساختمان با پوکه، سه مورد اصلی باید در نظر گرفته شوند، نخست، نوع و مقداری مواد مصرفی مد نظر ما، دوم نیروی انسانی و سوم هم محدودیت­های زمانی انجام پروژه. در ادامه هر مورد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می­دهیم.

نوع و مقدار مواد مصرفی: برای کف­ سازی یک ساختمان با استفاده از پوکه، نیاز به خرید پوکه، چسب، فلز توری و لایه نهایی کف (موزاییک، سرامیک، پارکت، سنگ یا …) داریم. قیمت هر یک از این مواد بستگی به منطقه­ی محل خرید، نوع پوکه (برای مثال پوکه عدسی، ماسه­ای، بادامی، فندقی و غیره)، کیفیت محصول و همچنین تامین­کننده دارد.

نیروی انسانی: برای کفسازی ساختمان با پوکه، نیاز به نیروی انسانی متخصص و ماهر داریم که بتوانند پوکه را به صورت خشک، خمیر یا تخته‌ای (بسته به نیازمندی کارفرما) اجرا کنند. علاوه بر این، مواردی مانند دستمزد کارگر ملات­کش، هزینه­های حمل و نقل (خودرو و نیروی انسانی، شامل حمل در طبقات)، دستمزد استاد بنا و هزینه­ی کروم­بندی به صورت نقطه­ای توسط بنا نیز باید مد نظر قرار بگیرند.

زمان و سرعت اجرا: برای ساخت یک کف با پوکه، زمان و سرعت انجام پروژه بستگی به روش اجرای پوکه دارد. روش خشک ساده‌ترین و سريع‌ترين روش است كه مي­تواند در يك روز اجرا شود، در مقابل، روش خمیر پيچيده‌ترين و كند‌ترين روش است و ممکن است تا چند هفته طولانی شود و نهایتا، روش تخته‌ای چیزی میان این دو است و در حدود 5 الی 10 روز زمان نیاز دارد.

جمع بندی

با توجه به جمیع جهات، می­توان اینطور استنباط کرد که هزینه­ی کف سازی ساختمان با پوکه بسته به روش مورد انتظار و سایر عواملی که بحث شد، ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از سایر روش‌های ساخت مانند روش کف­سازی با بتن باشد. برای مقایسه دقیق‌تر، باید قیمت هر ماده و نیروی انسانی را در منطقه خود جستجو کرده و با توجه به مساحت و ضخامت کف، هزینه کل را محاسبه کنید. همچنین، باید به فواید طولانی مدت کف سازی ساختمان با پوکه، مانند صرفه جویی در انرژی، راحتی و سلامت نیز توجه داشته باشید و با مقایسه­ی هزینه و فایده، انتخاب نهایی را انجام دهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70188

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *