امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی

در این مطلب قصد داریم به چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی بپردازیم. با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید ورق های فولادی از جمله مهم ترین محصولات  فولادی محسوب می‌شود. این محصول معمولاً در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شود که در کاربردهای گسترده ای نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کارخانه فولادی بسیاری در داخل کشور می باشند که جهت تولید این ورق های فولادی اقدام می کند. برای بررسی چگونگی کنترل کیفیت مناسب فولادی باید تقاضای مشتریان مد نظر قرار داده شود.

 از ورق فولادی معمولا قطعات فرم داده شده تولید و ساخته خواهد شد. برای متقاعد کردن مشتریان باید سطح ظاهری کیفیت بالایی در رنگ پذیری داشته باشند و به صورت یکنواخت قابلیت رنگ داشته باشد. بهتر است بدانید وظیفه نیروی نورد در رسیدن به ضخامت مطلوب و کیفیت بالا ورق فولادی می باشد.

به خاطر اینکه کاهش ضخامت منفی به درستی انجام شود باید نیرویی معادل نیاز با تخمین دقیق انجام شود. به دست آوردن نیروی نورد توسط یک مدل نیازمند دقت بالا می باشد و عوامل مختلفی در فرآیند تولید می باشند.

بهتر است بدانید چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در جریان تولید مجموعه محصولات فولادی همچنین برای تامین درخواست‌های خریداری محصولات باید فرایند تولید تحت کنترل دقیق قرار بگیرد. با توجه به فرآیند تولید، قیمت ورق نیز متنوع خواهد بود.

 به عنوان مثال می‌توان گفت در فرآیند تولید ورق خواص مکانیکی محصولات گرم نورد دیده که شامل استحکام تسلیم، استحکام نهایی، درصد ازدیاد طول درجه حرارت با پارامترهای مختلفی می باشند کنترل خواهد شد که در برخی از آن ها را ذکر می کند.

 

کنترل خواص مکانیکی ورق فولادی

 

کنترل خواص مکانیکی ورق فولادی

در ادامه مبحث چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی باید ذکر کنیم کنترل خواص مکانیکی و فولاد یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت آن تاثیرگذار خواهد بود. جهت کنترل خواص مکانیکی ورق فولادی باید موارد بسیاری را در نظر گرفت. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کنترل درجه حرارت پاس آخر نورد
  • کنترل درجه حرارت پیش گرم کن پخت آن در کوره
  • کنترل درجه حرارت کلاف پیچی
  • زمان حرارت دادن تختال در کوره
  • میزان کاهش ضخامت در آخرین نورد
  • ترکیب شیمیایی فولاد

عمده محصولات تحت فرایند های مختلفی از جمله جوشکاری شکل دادن و … انجام خواهد شد. این محصولات الان با شرایط ویژه‌ای مواجه می‌شوند به همین خاطر لازم است این محصولات مجموعه از ویژگی ها برخوردار باشند که بر قیمت آن نیز تأثیرگذار خواهد بود. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • دارای مقاومت بالا نسبت به ضربه
  • دارای مقاومت خستگی خوب
  • دارای کیفیت سطحی و داخلی خوب
  • دارای استحکام بالا
  • برخورداری از ناخالصی های پایین غیرفلزی

خواص محصولات تولیدی با فرآیند نورد کنترل شده

از روش‌هایی که برای بهبود و بهینه سازی خواص محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد؛ فرایند نورد کنترل شده در تولید ورق فولادی می باشد که بر قیمت آن نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. توجه داشته باشید از این ورق های فولادی در مخازن تحت فشار، لوله‌های انتقال نفت و گاز، قطعات تولیدی اتومبیل که با روش سرد تغییر شکل داده خواهد شد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در عملیات نورد کنترل شده، خواص مکانیکی و ساختار میکروسکوپی محصولات با استفاده از عملیات ترمومکانیکی قرار خواهد گرفت. انواع خاصی از عملیات فولاد حرارتی عملیات ترمومکانیکال محسوب می‌شود که این عملیات ترمومکانیکی ترکیبی از تغییر شکل پلاستیک و عملیات حرارتی می باشد که در حین فرآیند تولید انجام خواهد شد.

 همچنین بهتر است بدانید این آزمون جهت تامین ساختار میکروسکوپی استفاده خواهد شد که دستیابی به آن با عملیات حرارتی و مکانیکی به صورت مستقل امکان‌پذیر خواهد بود. هدف از انجام این عملیات افزایش استحکام همراه با بهبود فرمان پذیری می باشد. با توجه به نکاتی که ذکر شد لازم است مهم ترین فاکتورهای متالورژیکی در خلال عملیات ترمومکانیال بررسی شود.

 

خواص محصولات تولیدی با فرآیند نورد کنترل شده

 

 توجه داشته باشید درجه حرارت نورد نهایی و درجه حرارت مورد کلاف از جمله پارامترهای بحرانی و مهم برای کنترل نورد گرم در مورد کنترل شده اهمیت بسیاری دارد. پارامترهای موثر در کنترل شده تحت کنترل قرار می‌گیرد.

 در فرآیندهای نورد گرم پس از گذراندن مرحله آخر مرحله خنک سازی با آب را طی خواهد کرد. اگر درجه حرارت مورد نهایی به دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد حرارت بالا خواهد بود. اگر حرارت نهایی پایین باشد معمولا فولاد در شرایطی مرحله آخر را طی خواهد کرد که از مخلوطی از فرید و استنیت تشکیل شده باشد.

انواع روش های کنترل کیفیت ورق فولادی

در ادامه مبحث چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی باید ذکر کنیم که تعیین کیفیت ورق فولادی از نظر خصوصیات مختلف فیزیکی و مکانیکی معمول  آزمایش های بسیاری وجود دارد که می‌توان انجام داد. این آزمایش را برای کنترل کیفیت ورق و سازها امکان دارد یا به صورت مخرب باشد یا به صورت غیر مخرب.

 توجه داشته باشید از جمله آزمایش هایی که توسط کنترل کیفیت در فرایند تولید ورق فولادی انجام می‌شود می‌توان به آزمایش های زیر استفاده کرد:

  1. استفاده از آزمایش کنترل چشمی در کنترل کیفیت ورق فولادی
  2. استفاده از آزمایش متالورژیکی در کنترل کیفیت ورق فولادی
  3. استفاده از آزمایش سختی در کنترل کیفیت فارغ فولادی
  4. استفاده از آزمایش سختی پذیری برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  5. استفاده از آزمایش کشش برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  6. استفاده از آزمایش انعطاف پذیری برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  7. استفاده از آزمایش فشرده سازی برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  8. استفاده از آزمایش ضربه برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  9. استفاده از آزمایش سایش برای کنترل کیفیت ورود ورق فولادی
  10. استفاده از آزمایش خوردگی برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  11. استفاده از آزمایش خزش برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  12. استفاده از آزمایش رادیوگرافی برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  13. استفاده از آزمایش ذرات مغناطیسی برای کنترل کیفیت ورق فولادی
  14. استفاده از آزمایش التراسونیک برای کنترل کیفیت ورق فولادی

ورق های فولادی از جمله ورق هایی می باشد که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بنابراین باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر این محصولات را تهیه نمایید که از کیفیت آن اطمینان داشته باشید.

 

انواع روش های کنترل کیفیت ورق فولادی

 

 پیشنهاد ما به شما استفاده از ورق های فولادی می باشد که توسط مجموعه آهن هایپر ارائه می گردد. مجموعه اهن هایپر همواره در تلاش است تا محصولات با کیفیت را ارائه دهد. جهت تهیه انواع ورق های فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در هر مرحله به مرحله که نیاز به راهنمایی داشته باشید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

معرفی بهترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور

https://ahanhyper.com//?p=19219

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *