امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنایع مختلف و همچنین کاربرد روز افزون و قطعات فلزی به ویژه آهن زنگ نزن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید در کشور ما وسایل و قطعاتی که با جنس آهن زنگ نزن و فولاد تولید می شوند؛ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. دلیل استفاده زیاد از این نوع آهن ها، ویژگی های خاص، مفید و کاربردی آن می باشد که از جمله خواص آن می‌توان به مقاوم بودن در برابر خوردگی یا ضد زنگ بودن آن اشاره کرد.

 با توجه به سوال چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟ باید ذکر کنیم که آهن زنگ نزن به طور کلی به تعدادی از قطعات مختلف می گویند که در برابر خوردگی مقاومت کرده و دچار زنگ زدگی نشوند. از جمله محصولاتی که با جنس آهن زنگ نزن در صنایع تاسیسات به وفور استفاده می شود؛ لوله های آهنی زنگ نزن می باشد. این نوع لوله ها معمولا بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی خواهند شد. مهمترین و بهترین خصوصیات لوله ها و دسته بندی می توان به درز دار یا بدون درز بودن آن و همچنین جنس لوله اشاره کرد.

 

انواع فولادهای زنگ نزن

 

انواع فولادهای زنگ نزن

در ادامه مبحث چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟ باید ذکر کنیم که فولادهای ضد زنگ معمولاً با توجه به ترکیبات شیمیایی و متالوژی که دارند؛ در پنج دسته تقسیم بندی می شود. هر یک از آن را در ادامه شرح می دهیم.

مارتنزیتی

در ادامه مبحث چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع این فولادها؛ مارتنزیتی می باشد. از جمله گروهی از فولادهای ضد زنگ است که معمولاً آلیاژ سه‌گانه‌ای از آهن، کروم و کربن دارد و به گونه ای ساخته شده است که در برابر خوردگی و همچنین حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تمامی گرید های مارتنزیتی فولاد های کروم مستقیم بدون نیکل می باشد. در این فولادها نیکل وجود نداشته و عملیات سخت گردانی به صورت حرارتی انجام خواهد شد. در این فولادها از میزان کروم ۱۱ تا ۱۸ درصد استفاده می شود.

 توجه داشته باشید که در برابر خستگی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است که از نوع استیل بالا می باشد. همچنین بهتر است بدانید که دارای انعطاف پذیری و استحکام خوبی می باشد که در برابر خوردگی از مقاومت متوسطی برخوردار است. به طور کلی می‌توان گفت نسبت به انواع دیگر فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی از مقاومت کمتری برخوردار می باشد. از دیگر قابلیت های این محصول می‌توان به این مغناطیسی بودن، قابلیت جوش و شکل پذیری پایین اشاره کرد. برای ساخت شیرآلات، فنر ها، قاشق و چنگال از این نوع فولاد ضد زنگ استفاده خواهد شد.

فریتی

در ادامه مبحث چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟ باید بدانید که یکی از انواع فولاد های ضد زنگ؛ فریتی می باشد. نسبت به فولاد مارتنزیتی از کروم بالاتری برخوردار است و حدود ۱۱ تا ۳۰ درصد آن کروم استفاده شده است. اما در نظر داشته باشید که در این فولاد از نیکل اصلا استفاده نشده است و یا بسیار کم است. توجه داشته باشید که این فولادها مغناطیسی بوده اما حرارتی پذیر است.

 در کاربرد های غیر ساختاری که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بالایی داشته باشد؛ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فولاد ضد زنگ فریتی معمولاً از مقاومت حرارتی و خوردگی بسیار عالی برخوردار می باشد. اما در برابر کلراید از مقاومت ویژه ای برخوردار است از کاربردهای این نوع فولاد می توان به استفاده در اگزوز خودرو، ظروف پخت و پز و لوازم خانگی و … اشاره کرد.

 

فولاد زنگ نزن

 

آستنیتی

با توجه به مبحث چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع این فولادها آستنیتی می باشد. فولاد ضد زنگ آستنیتی دارای حداقل ۱۶ درصد کروم و 3 درصد نیکل می باشد. در نظر داشته باشید که این فولاد نسبت به فولادهای ضد زنگ دیگر بیشترین استفاده را دارد. به گونه ای که حدود ۸۰ درصد فولاد ضد زنگ در بازار جهان به فولاد آستنیتی اختصاص پیدا کرده است. با توجه به اینکه در این محصول از نیکل استفاده شده است باعث می شود تا از مقاومت و انعطاف پذیری بالا در برابر دمای بالا برخوردار باشد.

 شرایط این نوع و فولاد از نظر جوشکاری کامل مقاوم بوده و در محیط های مختلف همچون آب دریا و محیط های اتمسفری کاربرد دارد. بهتر است بدانید با توجه به درصد بالای کروم و نیکل که در برابر خوردگی نسبت به فولاد های دیگر از مقاومت بالایی برخوردار است. به طور کلی می‌توان گفت آستنیتی نوعی فولاد غیر مغناطیسی بوده و توسط عملیات حرارتی سخت خواهد شد. اما توسط عملیات کار سرد می‌توانید درصد قابل توجهی سختی و استحکام آن را افزایش دهید.

از دیگر فولادهای زنگ نزن می توان به آستنیتی- فریتی یا دوفازی و رسوب سختی اشاره کرد. هر یک از این فولادها کاربردهای خاصی داشته و از خواص و ویژگی های خاصی بهره مند می شود. شما با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله  نبشی و ناودانی، ورق سیاه و میلگرد از جمله میلگردهای ساده و میلگرد آجدار و… می باشد. این محصولات در سایز ها و انواع مختلفی در این فروشگاه موجود است شما با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ جهت سفارش تمامی مقاطع فولادی اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟

چگونه آهن زنگ زده را تمیز کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=26556

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *