امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

بهتر است بدانید سازه های فولادی از پرکاربردترین انواع سازه های فلزی است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. شایان ذکر است که سازه های فولادی دارای استحکام بالایی هستند. فولاد یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که امروزه کاربرد زیادی دارد. این سازه ها قدرت بالایی در برابر ضربه دارند. اما پس از گذشت مدتی با سوال چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟ روبرو خواهید شد. بنا به دلایلی استحکام این نوع سازه ها با گذشت زمان کاهش پیدا می کند.

دلیل کاهش استحکام سازه فولادی پس از گذشت زمان

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟ سوالی است که اکثر شما بازدید کنندگان عزیز با آن روبه رو شده اید. بهتر است بدانید به دلایل مختلفی این اتفاق رخ می‌دهد که در زیر به آن ها اشاره می شود.

 زنگ زدگی: با گذشت زمان فولاد زنگ زده و دچار تغییرات شیمیایی می شود که بر روی استحکام آن اثر منفی گذاشته و استحکام سازه فولادی را کم می کند.

 کربن: نقش اساسی در استحکام و استقامت فولاد دارد. اگر میزان کربن مصرفی در فولاد کم باشد به مرور فولاد نرم شده و استحکام آن پایین می آید. هرچه درصد کربن موجود در فولاد بالا رود استحکام آن افزایش پیدا می کند.

 

دلیل کاهش استحکام سازه فولادی پس از گذشت زمان

 

پدیده خوردگی: در پاسخ به سوال چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟ باید بدانید که پدیده خوردگی یکی از دلایل آن می باشد. خوردگی فولاد ها در مناطقی که رطوبت بالایی باشد؛ بیشتر و سریع تر اتفاق می‌افتد. معمولاً خوردگی فولاد در سازه های پتروشیمی و دریایی اتفاق می‌افتد. سازه های ساختمانی کمتر دچار پدیده خوردگی می شوند.

خوردگی به عواملی چون درجه حرارت، خواص فلزی، اختلاف پتانسیل و عوامل مکانیکی بستگی دارد. پدیده خوردگی به ۶ دسته کلی تقسیم می‌شوند که می توان به سایش، انتخابی، موضعی، سراسری یا یکنواخت، گالوانیکی یا دو فلزی اشاره کرد.

پدیده خستگی: فولاد های استفاده شده در ریل قطار، سازه ها در مناطق زلزله و… که در تنش های تکرار شونده هستند دچار این پدیده می‌شوند. این تنش‌ها عمر فولاد را کاهش می دهد. این پدیده شامل سه دسته است: خستگی چرخه کم، خستگی چرخه زیاد، خستگی چرخه بسیار زیاد

میزان تنش وارد شده به سازه های فولادی: در پاسخ به سوال چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟ باید بدانید که میزان تنش وارد شده به سازه های فولادی یکی از دلایل آن می باشد. هر زمانی که نیروی وارد شده به فولاد از استحکام آن بیشتر باشد عمر سازه فولادی کاهش پیدا میکند.

اشاعه ترک: سازه فولادی اگر به هر علتی دچار ترک شود؛ این ترک به مرور زمان زیاد می شود. بعد از مدت زمانی سازه فولادی شکسته می شود.

عملیات حرارتی: عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی خود بعد از گذشت زمان باعث کاهش استحکام فولاد نمی‌شود بلکه عواملی که در بالا گفته شد؛ باعث می شود خواص مکانیکی فولاد تغییر کرده و عمر آن کاهش پیدا کند.

 

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مطلب سوال چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟ را بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید در این سازه ها مقاطع فولادی بیشترین و پر استفاده ترین مصالح می باشد. به همین خاطر شما عزیزان باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر تهیه و خریداری نمایید. پیشنهاد ما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد.

برخی از مقاطع فولادی که توسط این مجموعه ارائه می گردد عبارتند از: انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و … در سایز ها و ابعاد مختلف موجود است. با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب مقاطع فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره نیز کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تخریب سازه های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=32922

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *