امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

پروفیل سبک و سنگین چه تفاوت هایی دارند؟

پروفیل سبک و سنگین از مقاطع فولادی پر استفاده و پرمصرف در صنایع مختلف محسوب می شوند. ردپای مقطع پروفیل در بسیاری از صنایع مانند تولید و ساخت درب و پنجره، راه سازی و حوزه ساخت ساز و ساختمان سازی به صورت محسوس و مشهود به چشم می خورد.

به طور معمول، پروفیل ها در دو دسته ساختمانی و صنعتی طبقه بندی می شوند. در حوزه صنعت برای تولید و ساخت قطعات و متعلقات خودرو و در حوزه ساختمان برای ساخت درب و پنجره های آلومینیومی از مقطع پروفیل استفاده می گردد. پروفیل ها از لحاظ نوع استفاده، وزن، روش تولید و نحوه کاربرد در دو گروه پروفیل سبک و سنگین جای می‌گیرند.

هر کدام از این نوع پروفیل‌ها متناسب با ویژگی ها و مشخصات فنی، از تفاوت هایی برخوردار هستند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که نوع کاربرد، بازه قیمت، استانداردهای ساخت و ضخامت، تفاوت و تمایز میان پروفیل های سبک و سنگین را رقم می زنند.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

وجه تمایز پروفیل سبک و سنگین

1- پروفیل سبک

پروفیل مبلی یا پروفیل سبک، در ضخامت های زیر 1.5 میلیمتر و از ورق های نورد سرد یا ورق روغنی تولید می گردد. در ساخت این مدل از مقاطع فولادی از استانداردهای معتبر جهانی و بین المللی استفاده می شود. شاخص های EN10219-2 و DIN2394، از رایج ترین استانداردهای استفاده شده در فرآیند تولید پروفیل های سبک به شمار می روند.

پروفیل های مبلی، در صنایع مختلفی مانند صنعت مبلمان، کانتینر، دوچرخه سازی و صنعت لوازم خانگی، در مقیاس وسیعی مورد استفاده واقع می شوند.

برخورداری از ابعاد گوناگون و متنوع، شکل پذیری و حالت پذیری مطلوب، قابلیت آبکاری، سطح کیفی مطلوب، قابلیت جوش پذیری بالا و قیمت مناسب را می توان از مهم ترین ویژگی های پروفیل سبک برشمرد.

یکی از مهمترین تفاوت های پروفیل سبک و سنگین به ابعاد و اندازه این محصولات مربوط می شود. پروفیل های سبک در ضخامت و قطر، از دقت ابعادی مطلوبی برخوردار هستند. بر این اساس، پروفیل های نبشی، در سایزهای 20 تا 50 میلیمتر و ناودانی ها در ابعاد 10 تا 18 میلیمتر ساخته می شوند.

2- پروفیل سنگین

پروفیل سنگین، به صورت ساختمانی و صنعتی در بازار آهن آلات موجود می باشد. این مدل از مقاطع فولادی به شکل و فرم مستطیل و مربع تولید می شوند. پروفیل های سنگین در مقایسه با پروفیل های سبک، با ضخامت بیشتر از 1.5 میلیمتر و از ورق سیاه به مرحله تولید می رسند. استفاده در مصارف ساختمانی، طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی و ساخت شاسی ماشین آلات و تجهیزات سنگین، بخشی از موارد کاربرد پروفیل های سنگین به شمار می رود.

برخورداری از قیمت مناسب، کیفیت و دوام بالا، قابلیت جوش پذیری مطلوب، پایداری خمشی و پیچشی در سطوح بالا، از مهم ترین مشخصات پروفیل های سنگین قلمداد می گردد.

مهمترین تفاوت های پروفیل سبک و سنگین

اولین تفاوت پروفیل سبک و سنگین به متریال استفاده شده در فرآیند تولید و ساخت این محصول بر می گردد.به طور معمول، پروفیل های سرد از طریق ورق های روغنی ساخته می شوند. این در حالی است که پروفیل های سنگین با استفاده از ورق های سیاه طراحی و تولید می شوند.

از دیگر تفاوت های میان این مدل از مقاطع فولادی به میزان ضخامت آنها مربوط می شود. بر این اساس، پروفیل های مبلی یا سبک از ضخامت کمتر از 1.5 میلیمتر برخوردار هستند. در سوی مقابل، پروفیل های سنگین، دارای ضخامت بالاتر از 1.5 میلیمتر می باشند.

نوع کاربرد و استفاده، دیگر تفاوت و وجه تمایز پروفیل سبک با سنگین را شامل می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که پروفیل های سنگین برای مواقع نیاز به تحمل فشار و نیروی زیاد، از گزینه های کاربردی و کارآمد محسوب می شوند. از سوی دیگر، برای استفاده در مصارف سبک مانند ساخت درب و پنجره، پروفیل های سبک بسیار کاربرد دارند.

آخرین تفاوت میان پروفیل سبک و سنگین به بازه قیمت تمام شده این محصولات اختصاص پیدا می کند. در تعیین قیمت مقاطع فولادی از نوع پروفیل، پارامترهای مختلفی مانند اندازه و وزن و ضخامت، بسیار تاثیرگذار و موثر می باشند. بر این اساس، با افزایش ضخامت، وزن و طول، قیمت پروفیل نیز افزایش پیدا می کند.

با توجه به بیشتر بودن ابعاد و ضخامت و وزن پروفیل های سنگین، می توان به این نتیجه رسید که پروفیل سنگین، به نسبت پروفیل سبک، از قیمت بالاتری برخوردار است.   

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

کارخانه های تولید کننده

در سطح کشور کارخانه های مختلفی در زمینه تولید و عرضه پروفیل اعم از سبک و سنگین، مشغول به فعالیت می‌باشند. کارخانه های توسعه فولاد ساب، خاور صنعت هما در قزوین و کارخانه صبا و ساوه، از تولیدکنندگان پروفیل سبک محسوب می شوند. از طرف دیگر، کارخانه های نورد فولاد علویجه، کیان پرشیا و فولاد هیربد، از مهم‌ترین تولیدکنندگان پروفیل های سنگین به حساب می آیند.

در ضمن، ابعاد و اندازه، نوع کاربرد، ضخامت، وزن و بازه قیمت، از موارد مهم در هنگام خرید مقطع پروفیل تلقی می گردد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

همه چیز درباره پروفیل سنگین

همه چیز درباره پروفیل سبک ( پروفیل مبلی )

انواع روش های تولید پروفیل سبک + تفاوت پروفیل سبک و سنگین

https://ahanhyper.com//?p=6783

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *