امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل

در مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

با توجه به پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل باید ذکر کنیم که گودبرداری در مواردی انجام می‌شود که باید تمام یا قسمتی از ساختمان پایین‌تر از سطح طبیعی زمین باشد. توجه داشته باشید در بسیاری از موارد اندازه کم قطعات زمین و فاصله ناچیزی ساختمان ها از یکدیگر باعث می‌شود که گودبرداری کاری نگران کننده برای مالکان این ساختمان‌ها و همسایگان باشد. در این سال‌های اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات نیاز به تعمیر پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان ها عمق گودبرداری ها نیز افزایش پیدا کرده است.

پایدار سازی گود به روش سپر کوبی

در ادامه مبحث پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل باید ذکر کنیم که پس از مشخص کردن دقیق محل گودبرداری اقدام به کوبیدن صفحات فلزی یا همان شیت پایل درون خاک و پیرامون محدوده گودبرداری توسط چکش پلاماتیک می کند. توسط لرزش این صفحات کاملاً درون خاک با مقاومت رو کوبیده می شود که با انواع اتصالات بین خود به یکدیگر اتصال داده شده و یک جداره پیوسته را تشکیل خواهند داد.

 

پایدار سازی گود به روش سپر کوبی

 

 در ادامه عملیات خاکبرداری را شروع کرده و پس از آن که عمق خاک برداری به حد کافی برسد در کمرکش سپرها و بر روی آن ها تیرهای پشت بند افقی را نصب می کنید. تا از عدم حرکت خاک و به تبع آن و های سپر کوبیده شده به داخل گود اطمینان داشته باشید. سپس قید فشاری را در جهت عمود بر صفحه سپرها به پشت بندهای افقی وصل می کنیم.

سپر ها و پشت بندها و قیدهای فشاری معمولاً در عرض های کم و خاک های غیر سس از نوع چوبی بوده و در عرض های بیشتر و خاک های سست تر باید استفاده از سپرها و پشت بندها و قیدهای فشاری فلزی استفاده شود. بهتر است بدانید سپرکوبی معمولاً به سه دلیل انجام می‌شود که باید حتما به آن توجه کنید .

  1. جلوگیری از رانش خاک
  2. جلوگیری از نفوذ آب به محل انجام عملیات
  3. جهت مهار دیواره های محل گودبرداری

مزایای روش سپرکوبی

در ادامه مبحث پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل باید ذکر کنیم که روش سپرکوبی از مزایای بسیاری برخوردار است. به همین خاطر در اکثر مناطق که جهت گودبرداری اقدام می کند از این روش برای پایدارسازی بهره مند خواهند شد. در ادامه برخی از مزایای روش سپرکوبی را ذکر می کنیم.

  1. استفاده از روش سپر کوبی سرعت اجرای کار را بسیار زیاد می کند.
  2. در ساختمان هایی که از سپرکوبی استفاده کند درجه ایمنی کار بسیار بالا می باشد.
  3. برای اجرای کانال ها به ویژه با طول های زیاد بسیار مناسب خواهد بود.

 

مزایای روش سپرکوبی

 

اجرای سپری ها

در ادامه مبحث پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل باید ذکر کنیم که اجرای سپر ها معمولاً به دو صورت انجام خواهد شد. در برخی موارد تا سپر در کانال ساحل کوبیده شده و با تأمین عمق و استقرار آن در خاک بر اندازه کافی پشت آن خاصی نیست و در صورت لزوم باید مهاربندی شود تا سطحی هموار برای بهره‌برداری فراهم شود.

 توجه داشته باشید که در موارد دیگر سپر در زمین نسبتا مسطح تا عمق زیاد کوبیده شده و سپس در قسمت جلوی سپر تا عمق معینی خاکبرداری و لایروبی خواهد شد. اگر سطح آب بالا باشد با پمپاژ آب و آماده سازی بستر عملیات اجرایی و استقرار و ماشین‌آلات انجام خواهد شد. بهتر است بدانید سپرها به دو صورت مهار نشده و مهار شده است که مهار می تواند در جلو یا پشت سپر باشد.

 فولاد نسبت به مواد دیگر مثل الوار برای استفاده به عنوان سپر مناسب تر می باشد. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که بسیاری از سپرها آب بند بوده و با موانع بزرگ و آنچه بیش از ۱۵ متر می توان با آن ها اجرا کرد. نصب و نگهداری سپر به صورت قائم استفاده از یک قاب در همه جهت ها ضروری و الزامی می باشد.

 توجه داشته باشید که در روش مهاربندی سپر فلزی توسط چکشی کوبشی و یا ارزشی درون خاک رانده خواهد شد. با انواع اتصالات به یکدیگر اتصال داده شده و باعث می‌شود تا یک دیواره پیوسته را تشکیل دهند. خاکبرداری تا حدی باید انجام شود که پایداری گود به خطر نیفتد تیرک های افقی و کمر کش ها جهت جلوگیری از کمانش سپرها و قیدهای قائم اجرا می شود. مرحله بعد خاکبرداری باید انجام شود.

هدف از گودبرداری

در ادامه مبحث پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل باید ذکر کنیم که هدف از گودبرداری رسیدن به زمین مقاوم است. چرا که نیروهای انتقال یافته و سطح های مختلف ساختمان باید به پی و از آنجا به زمین وارد شود.

توجه داشته باشید گودبرداری در زمان‌هایی انجام خواهد شد که باید تمامی یا قسمتی از ساختمان پایین‌تر از سطح زمین احداث شود.

 در برخی موارد امکان دارد عمق گودبرداری با توجه به جنس زمین حتی به چند  متر نیز برسد. توسط وسایلی مثل بیل مکانیکی یا لودر می‌توان گودبرداری را انجام داد و در صورت محدودیت زمین یا در دسترس بودن ماشین‌آلات با وسایلی مثل بیل و کلنگ باید انجام شود.

 

هدف از گودبرداری

 

شیب دیواره های محل گودبرداری

برای جلوگیری از ریزش دیواره‌های محل گودبرداری به درون باید خاکبرداری را به گونه‌ای انجام دهد که دیواره های کناری دارای شیب مناسب می باشد و با خط زاویه ای به اندازه آلفا ایجاد کند. البته در نظر داشته باشید اندازه زاویه آلفا با توجه به نوع خاک محل فرق دارد. اگر  خاک سستر و قابل ریزش باشد باید اندازه زاویه آلفا بزرگ‌تر شود. برای اینکه از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید می‌توانید با قالب بندی دیواره‌های محل گودبرداری از زاویه شیب کوچک تر استفاده نمایید.

در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان عزیز پایدارسازی گود به روش سپر کوبی با استفاده از شیت پایل را بیان کردیم که شما می توانید از این اطلاعاتی که بهره مند شده و در مواقع لزوم بتوانید سپرکوبی مناسبی را انجام دهید. اما در نظر داشته باشید که شما باید تجهیزات مورد نیاز را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید امنیت سازه تامین شود.

 مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع سپری، انواع ناودانی، نبشی، تیرآهن، پروفیل و … اشاره کرد. شما نیز اگر قصد دارید جهت گودبرداری و ساخت و ساز اقدام کنید پیشنهاد می کنیم تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق فروشگاه اینترنتی و آنلاین آهن هایپر تهیه نمایید.

 تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه می گردد توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی عرضه می‌شود که با اطمینان خاطر از کیفیت و مرغوب بودن تجهیزات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com سفارش دهید. همچنین در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس بوده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع سقف برای دهانه های بزرگ

https://ahanhyper.com//?p=24238

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *