امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع ورق آهن آجدار پرکاربرد

بدون شک یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ورق های تولیدی با روش نورد گرم در کشور ما، انواع ورق آجدار می باشد. جالب است بدانید رونق تولید ورق های آجدار در کشور ایران به گونه ای است که حتی به کشورهای دیگر نیز صادرات دارد.

ورق های فولادی دارای آج های مختلف را ممکن است به وفور دیده باشید، اما هنوز هم آن طور که باید درباره انواع آن ها، مزایا، کاربرد و مراحل تولیدشان از اطلاعات مفید بهره مند نباشید. پس بهتر است در ادامه همین مقاله ما را همراهی کنید.

در صورت نیاز یا علاقه، می توانید از دیگر مقالات سایت آهن هاپیر نیز دیدن کنید. ما در این سایت به منظور افزایش آگاهی علاقه مندان، مقالاتی در حوزه آهن آلات و قطعات فولادی صنعتی و ساختمانی تهیه نموده ایم.

معرفی ورق آهن آجدار پرکاربرد

تاریخچه معرفی این ورق ها دارای کاربرد خاص خود، به سال 1820 باز می گردد، زمانی که مهندسی انگلیسی با استفاده از آهن فرفورژه، ورق های فولادی را به با هدف ایجاد اصطکاک و جلوگیری از لغزندگی در فرآیند مخصوصی به تعدادی آج با فاصله های منظم مجهز نمود.

اما امروزه این ورق های آهنی که در دسته ورق های نورد گرم st37 قرار می گیرند، با فلزات آلومینیم و استیل در انواع مختلف از جمله ضد زنگ تولید و عرضه می شوند.

 

معرفی انواع ورق آهن آجدار پرکاربرد

 

از ورق های آجدار چه استفاده هایی می شود؟

همانطور که اشاره نمودیم، هدف اصلی از ساخت ورق های آجدار آهنی، ایجاد اصطکاک و جلوگیری از لغزندگی می باشد. بدین ترتیب از آن ها در موارد زیر به وفور استفاده می گردد:

  • سقف و دیواره آسانسور
  • پله های اضطراری
  • کف زمین ها و پروژه های در حال ساخت
  • حفاظ در مناطق نظامی
  • پل سازی
  • ایستگاه های اتوبوس
  • کف کامیون ها و وانت های باربری
  • دستگاه های کارخانه جات صنعتی

برخلاف تصورات، موارد استفاده از این ورق ها بسیار زیاد است، لذا با توجه به کاربرد خود در انواع مختلفی تولید می شوند.

مزایای استفاده از انواع ورق آهن آجدار

دارا بودن مجموعه ای کامل از مزایا، استفاده از این ورق ها را در موقعیت های مختلفی کارآمد نموده است. مهم ترین و شناخته شده ترین مزیت ورق های آهنی آجدار، ایجاد اصطکاک است، لذا به طور عمده در حمل و نقل انواع بارها استفاده می گردند.

از دیگر مزایای قابل توجه این ورق ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پتانسیل جوش پذیری بالا
  • برخوردار از سطح درخشان و صیقلی و کاربرد در تزئینات
  • خاصیت انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت و استحکام بی نظیر
  • وزن بسیار سبک و قابل حمل

انواع ورق آهن آجدار

ورق آهن آجدار پرکاربرد براساس دو فاکتور جنس و برآمدگی های خود در دو نوع دسته بندی قرار می گیرند.

نکته ای که گفتن آن خالی از لطف نیست، این است که بایستی پیش از خرید این ورق ها، با شناخت بالا نسبت به انواع آن، بدانید که کدام نوع برای استفاده شما بیشترین مزایا و کارایی را به همراه خواهد داشت.

انواع ورق آهن آجدار بر حسب شکل

شکل و تعداد آج های موجود بر روی ورق های آهنی، باعث ایجاد میزان مشخصی از اصطکاک و عدم لغزندگی خواهد شد.

همچنین برای مثال اگر به اصطکاک کمی نیاز داشته باشید، با تهیه ورق های دارای آج های کم و یا کم عمق می توانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید، چرا که به طبع ورق های دارای آج های ضخیم و زیاد، از متریال بیشتری برخوردار هستند.

این ورق ها به طور کلی در آج های بادامی، لوزی، عدسی، قطره ای و شطرنجی شکل طراحی می شوند. طبیعتاً هر چه آج های موجود بر روی این ورق ها بیشتر و برجسته تر باشند، اصطکاک بیشتری را به وجود خواهند آورد.

انواع ورق آهن آجدار بر حسب جنس

اما به لحاظ جنس ساختار، ورق های پرکاربرد آجدار ما در انواع استیلی، آلومینیمی و گالوانیزه ای تولید می گردند. هدف از به کار بردن استیل در این ورق ها جلوگیری از زنگ زدگی است، اما به دلیل گران بودن این آلیاژ، استفاده از آلومینیم یا ورق های گالوانیزه شده بیشتر کاربرد دارند.

ورق گالوانیزه به ورقی گفته می شود که به منظور ایجاد خاصیت ضد زنگ زدگی در آن، از روش هایی همچون ایجاد لایه از جنس روی استفاده می شود. حال آن که به طور کلی ورق های آلومینیمی، بیشترین محبوبیت را در ساخت ورق های آجدار آهن دارند.

 

معرفی انواع ورق آهن آجدار پرکاربرد

 

ورق های آجدار پرسی و فابریک

اما دسته بندی ورق های آجدار آهن تنها به موارد بالا ختم نمی گردد! این ورق ها در سبک ساخت خود نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

در ورق های آجدار پرسی، با استفاده از دستگاه مخصوص، آج هایی از خود ورق بر روی آن ایجاد می شود، انگار که این ورق ها قالب گیری شده اند. حال آن که ورق های فابریک، از لایه ای دیگر از جنس فلز که دارای آج می باشند، برخوردار هستند.

مراحل تولید انواع ورق آجدار

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر نمودیم، ورق های آجدار در دسته ورق های نورد گرم قرار دارند. در فرآیند نورد گرم به طور عمومی، مراحل زیر در جهت تبدیل شمش ها به ورق های نازک انجام می پذیرند:

  • در نخستین مرحله از تولید ورق آجدار، شمش های فولادی را در کوره تا دمای بالاتر از تبلور آن ها گرم نموده تا قابلیت تغییر شکل را داشته باشند.
  • حال نوبت آن رسیده که شمش ها را از غلتک های متعددی عبور دهند تا به ضخامت مورد نظر 1.5 تا حداکثر 10 میلی متر برسند.
  • سپس از آن جایی که این شمش ها به محض بیرون آمدن از کوره دارای لایه ای از جنس اکسید بر روی سطح خود خواهند شد، بایستی ورق ها را اسیدشویی کرده و سپس در صورت نیاز سمباده کشید.
  • در نهایت ورق ها را با استفاده از دستگاه های مخصوص، آجدار می نمایند.

تهیه ورق های آجدار آهنی از فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه معتبر آهن هایپر، سال هاست که در راستای کسب رضایت مشتری، محصولات خود از جمله ورق های آجدار آهن را از برترین کارخانه جات کشور تهیه و با مناسب ترین قیمت به بازار عرضه می نمایند.

همین حالا می توانید جهت بررسی کامل موجودی، مشخصات و قیمت محصولات این فروشگاه و در نهایت ثبت سفارش خود، از طریق وب سایتی که در آن حضور دارید اقدام و در اسرع وقت در محل پروژه مورد نظر آن ها را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد ورق آجدار و مزایای منحصر به فرد آن در صنعت

معرفی بهترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور

https://ahanhyper.com//?p=18856

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *