امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

تیرآهن یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز از جمله استفاده در ستون های ساختمان می باشد که کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.  همانطور که ذکر شد تیراهن یکی از مصالح و مقاطع فولادی مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است. این محصول جزو اصلی ترین و مهمترین مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی است که مقاوم سازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه مهندسین و معماران به مشکلات ناشی از سازه ها همچنین عدم ایمنی ساختمان ها و … روبرو هستند.

برخی از افراد به فکر نوسازی خانه های خود می افتد و یا برخی از افراد طبقات ساختمان خود را افزایش دهد. همچنین برخی از افراد به فکر تغییر کاربری خود می باشد. تمام این موارد نیاز به بررسی و تایید شهرداری و امور شهرسازی می باشد.

بحث دیگری که امروزه وجود دارد این است که ساختمان های ضد زلزله و ساختمان های آسیب‌دیده در اثر تنش های ناگهانی مانند زلزله مقاوم نباشند. این مسائل مهندسان و سازندگان را وارد چالش مقاومت سازه کرده است.

بهتر است بدانید مقاوم سازی ساختمان مربوط به مقاوم سازی تیرها، ستون ها، لوله ها، بسته ها، میلگرد ها به طور کلی فونداسیون ساختمان و … می باشد که باید نسبت به مقاوم سازی آن اقدام کرد.

 

مقاوم سازی تیر ها و ستون ها

 

مقاوم سازی بنا و نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

همانطور که ذکر شد مقاوم سازی تیر آهن هایی که در تیر ها و ستون های ساختمان به کار رفته است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از تیراهن هایی با ضخامت کم، زنگ زدگی، خوردگی تیرآهن، خستگی تیرآهن و … به دلیل تحمل بارها تنش ها و فشارهای زیاد ساختمان همچنین عدم انجام جوشکاری مناسب باعث می‌شود و تیرآهن هایی که در ستون ها مورد استفاده قرار گرفتند و چرا اسید و کمانش کلی و جزئی همچنین ریختگی در محله درز ها و جوش ها و جوش ها شود.

 تمامی این موارد  باعث شده است تا سازندگان برای برطرف کردن این مشکلات و مقاوم سازی ساختمان ها اقدام کند. مقاوم سازی تیر های فولادی مهمترین راه حل هایی می باشد که برای برطرف کردن این مشکلات مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مقاوم سازی تیرآهن ها می توان موارد زیر را انجام داد که عبارتند از:

مقاوم سازی تیر آهن با روکش فولادی

یکی از راه های مقاوم سازی تیر آهن ها استفاده از روکش فولادی می باشد. در این روش ضخامت بال و جان تیرآهن معمولا توسط ورق های فولادی افزایش پیدا کرده و در نتیجه تقویت می‌شود. یعنی ورق فولادی به موازات جان تیرآهن را به عنوان پوشش داده خواهد شد که باعث می‌شود تا مقاومت برشی آن افزایش پیدا کند.

مقاوم سازی تیر آهن با سخت کننده جان

همچنین می توانید برای مقاوم سازی تیر آهن از سخت کننده جان استفاده کنید. ورق های فولادی را به شکل طبیعی قائم و عمودی در مشخص به بال و جان تیر آهن به  نام سخت کننده جان تیر گفته می‌شود. به طور موثر برای افزایش مقاومت برشی تیر و نهایتأ ستون ساختمان عمل می کند.

کاربرد ژاکت بتنی برای تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش

در این روش تیر آهن هایی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند اگر دچار زنگ زدگی و خوردگی باشد دور تا دور تیرآهن را با بتن می پوشند. این کار باعث می‌شود تا مقاومت برشی و خمشی تیر آهن به ویژه تیرآهن هاش که در ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد افزایش پیدا کند.

معمولاً در سازه های بتنی برای اینکه سطح تماس با بتن افزایش پیدا کند از میلگرد استفاده می‌شود. به این صورت است که ابتدا لایه از بتن دور تا دور تیرآهن پوشانده می شود و سپس میلگرد قرار داده شده دوباره لایه ای از بتن می‌ریزند که یکی از روش های بسیار مهم و کاربردی می باشد. استفاده از سخت کننده جان باعث می شود تیرهای فولادی در برابر حریق از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. از این روش در تقویت ساختمان ها و سازه های فولادی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از ورق های پیوستگی

 ورق های پیوستگی معمولا به صورت متقارن با محور ستون ساختمان در مقابله با بالهای تیرآهن قرار خواهد گرفت. باعث می‌شود تا نیروهای درون صفحه از لنگر تیرها ناشی شود و آن را به چشمه اتصال ستون انتقال می ‌دهد. به این ترتیب مقاومت برشی و خمشی تیر آهن بالا خواهد رفت.

در نظر داشته باشید در برخی موارد علاوه بر ورق از نبشی برای پیوستگی جان تیر آهن می توان استفاده کرد. به این صورت که نبشی را به موازات جان تیر آهن قرار داد تا نیروهای لنگر را به جای ستون نبشی‌ها بار شود. این کار باعث می‌شود تا مقاومت خمشی تیر آهن افزایش پیدا کند.

مقاوم سازی تیر آهن با کامپوزیتهای FRP

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی تیر آهن های مورد استفاده در ساختمان سازی استفاده از کامپوزیت های frp می باشد. معمولاً در طی ۴ روز این تیرها را به مقاومت کششی فولاد خواهند رسید. با توجه به اینکه الیاف FRP از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. اتصال FRP باعث می شود تا مقاومت تیرآهن را افزایش داده که در نتیجه افزایش جهشی را به همراه دارد.

توجه داشته باشید تیراهن هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در برابر زنگ زدگی و سوختگی و … مقاوم باشد. در صورتی که تیرآهن ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد امکان دارد خطرات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

به همین خاطر باید سعی کنید تیر آهن هایی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد را ازشرکت های معتبر تهیه نمایید تا دیگر دغدغه های بابت ضمانت و کیفیت محصول نداشته باشید.

 

مقاوم سازی تیر آهن با سخت کننده جان

 

همانطور که ذکر شد از تیرآهن در ساختمان سازی استفاده می شود. اما بهتر است بدانید در برخی از موارد باید آنها را تقویت کرده تا ساختمان در برابر تنش های محیطی از جمله زلزله و … مقاوم باشد. دراین مطلب راه های مقاوم سازی تیر آهن های مورد استفاده در ساختمان را ذکر کردیم که در هنگام مورد نیاز بتوانید از آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید می توانید جهت تهیه انواع تیراهن ها اعم از تیر آهن ۱۲، تیرآهن ۱۸، تیرآهن ۱۴، تیرآهن 20، تیرآهن ۲۲ و … با کیفیت بالا و همچنین مقرون به صرفه که توسط کارخانه های معتبر تولید و روانه بازار شده اند را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بررسی میزان مقاومت تیرآهن

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=16299

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *