امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نبشی چیست؟ کاربردها و ویژگی های فنی نبشی

امروزه در ساختمان سازی مقاطع و محصولات فولادی بیشترین کاربرد را به همراه دارد. از ابتدای بشریت تا به الان جهت ساخت و ساز از مصالح گوناگونی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم درباره نبشی، کاربرد و ویژگی های فنی آن صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آشنایی با نبشی

نبشی به پروفیل می‌گویند که سطح مقطع آن دارای دو ضلع عمود بر هم باشد. از جمله مقاطع فولادی شناخته شده می باشد که به دو شکل مرکب و منفرد در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است بدانید که از لحاظ روش تولید این مقطع فولادی به دو دسته پرسی و فابریک دسته بندی خواهد شد.

نبشی پرسی از ورق های با طول ۶ متر تهیه شده که به طور کلی باید بدانید که ماهیت اولیه این نوع مقطع فولادی از ورق های فولادی می باشد. نوع پرسی این مقطع فولادی شامل پرس کردن، فشار و شکست می باشد و از کیفیت ساختار بالایی برخوردار است. نبشی فابریک به صورت مستقیم در خط تولید شکل دهی قرار می‌گیرد و پروسه شکل دهی و پرس کردنی به هیچ عنوان بر روی این مقطع انجام نمی شود. از لحاظ ظاهری نیز این مقطع فولادی به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم بندی می شود.

نبشی

کاربرد های نبشی

بهتر است بدانید نبشی در کاربردهای فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله رایج ترین آن می توان به استفاده به عنوان تکیه گاه برای قسمت های مختلف ساختمان همچون طاقچه‌ها اشاره کرد. به خاطر فرم این مقطع و همچنین قابلیت تحمل بار آن در این کاربردها بسیار مناسب خواهد بود. همچنین ناگفته نماند که برای اتصال دو بخش فولادی همچون تیرآهن ها و پروفیل ها به یکدیگر نیز کاربرد دارد که در اینجا به عنوان عضو اصلی به کار نرفته و تنها اتصال را به خوبی برقرار خواهد کرد.

از دیگر کاربردهای این مقطع فولادی در ساختمان سازی می توان به استفاده از آن در چارچوب در ها و ورودی های ساختمان اشاره کرد. با توجه به توانایی بالای این پروفیل در تحمل فشار و بار وارده به صورت ترکیبی با دیگر پروفیل ها می تواند مقاومت بالایی را در این کاربری ها به همراه داشته باشد. از دیگر کاربرد نبشی می توان استفاده از آن برای کف سازی و همچنین کناره‌های پنجره های ساختمانی اشاره کرد.

ویژگی های فنی نبشی

بهتر است بدانید که این مقطع فولادی در برابر تنش ها و فشارهای وارده به ساختمان از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین خاطر استفاده از آن باعث می شود که سازه ساخته شده در تحمل فشارهای واره قدرت بیشتری داشته باشد. استفاده از این مقطع در ساخت پروژه های ساختمانی با وزن بسیار بالا کاربرد دارد.

ویژگی های فنی نبشی

انواع نبشی

حال که  به سوال نبشی چیست؟ پاسخ دادیم و با آن آشنا شدید؛ لازم است که انواع آن را نیز معرفی کنیم. توجه داشته باشید که معمولاً از روش‌های مختلفی جهت تقسیم بندی نبشی ها استفاده می‌کنند که اصلی‌ترین تقسیم‌بندی‌های آن می‌توان از نظر تولید و دسته بندی از نظر ظاهر اشاره کرد. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع نبشی از نظر تولید

با توجه به فاکتور شرایط تولید انواع نبشی به طور کلی به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم بندی می شوند.

نبشی های پرسی: برای تولید این محصول از ورق های با طول ۶ متر استفاده کرده و آن را از وسط خم می‌کنند. سپس شکل دهی خواهند کرد تا دو لبه آن به حالت عمود بر هم در آیند. در این حالت قیمت مقطع فولادی حاصله وابسته به ورق فولادی مورد استفاده در تولید آن می باشد.

نبشی های فابریک: بهتر است بدانید که این نوع نبشی ها به صورت مستقیم از ورق فولادی و با استفاده از فرآیند نورد تولید شده و همانطور که از نام آن ها برمی آید؛ نبشی به طور مستقیم از خط تولید خارج خواهد شد. در این روش ساخت از عملیات پرداخت پس از تولید انجام نمی شود و محصول عملیات نورد محصول نهایی در عملیات تولید نبشی های فابریک خواهد بود.

انواع نبشی از نظر تولید

انواع نبشی از نظر ظاهر

از دیگر روش های دسته بندی نبشی از نظر ظاهر می باشد. فاکتور تعیین کننده دسته‌بندی اندازه دو بال می باشد. در برخی مواقع امکان دارد دو بال با یکدیگر به صورت موازی بوده و در برخی مواقع با یکدیگر به صورت موازی نیستند. هر یک دارای کاربردهای خاصی در صنعت ساختمان سازی می باشد. به طور کلی می توان ذکر کرد که این مقطع فولادی از نظر ظاهر می توان به نبشی های با بال مساوی و نبشی های با بال نامساوی اشاره کرد.

انواع نبشی ها از نظر جنس

همانطور که ذکر شد نبشی ها دارای ابعاد و شرایط تولید متفاوتی می باشد. اما در برخی مواقع برخی از این مقاطع فولادی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند که می توان به نبشی نشیمن، نبشی گالوانیزه، نبشی استیل، نبشی آلومینیومی و … اشاره کرد. همانطور که ذکر شد هر یک از انواع مقطع فولادی دارای کاربردهای خاصی بوده و از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

جنس نبشی

قیمت نبشی

قیمت نبشی از جمله فاکتورهای مهمی است که تمامی افرادی که جهت ساخت و ساز اقدام می‌کنند؛ آن را مورد بررسی قرار خواهند داد. فاکتورها و عوامل بسیاری بر هزینه این مقطع فولادی تاثیر گذار می باشد. از جمله این فاکتورها می‌توان به طول نبشی، نحوه تولید، جنس آن، بازار آهن آلات جهانی بورس کالا و … اشاره کرد. ناگفته نماند که شما خریداران عزیز می توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه این مقطع فولادی را از آهن هایپر با قیمت مناسب تهیه کنید.

خرید نبشی از آهن هایپر

خرید نبشی نیازمند مشخص کردن کاربرد آن، تعداد و اندازه آن و وزن آن و … می باشد. با مشخص کردن این موارد می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ جهت خرید نبشی و دیگر مصالح فولادی اقدام نمایید. برخی دیگر از محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز می توان به تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل، میلگرد و … اشاره کرد. در صورتی که برای خرید این مقاطع نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ لازم است که با کارشناسان این مجموعه در تماس بوده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

نبشی چیست؟

نبشی پروفیلی است که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم می باشد که به عنوان مهمترین مقاطع فولادی شناخته می شود. نبشی به چند شکل در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد؟ نبشی ها به دو شکل مرکب و منفرد در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی استفاده می شوند.

انواع نبشی از نظر تولید کدامند؟

انواع نبشی از نظر تولید

نبشی های پرسی، نبشی های فابریک

https://ahanhyper.com//?p=72715

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *