امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد زیگزاگ، از تولید تا کاربرد آن در ساخت و ساز

میلگرد زیگزاگ برای ساخت سقف و پل استفاده می شود. این نوع میلگرد از لحاظ شیوه ساخت با میلگرد های دیگر متفاوت است. همانطور که می دانیم میلگردها نقش بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی دارند و در ساخت اسکلت فلزی استفاده می شوند. میلگرد با توجه به اینکه در چه مواردی به کار گرفته می شود و با توجه به شکل ظاهری دارای انواع متفاوتی است.

از انواع مختلف میلگرد می توان به میلگرد خارک ، میلگرد ادکا ، میلگرد سنجاقک اشاره کرد. در این مطلب در مورد انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن بحث می کنیم. انواع مختلف خم میلگرد به دو روش ساخته می شوند. از جمله این روش ها می توان به روش دستی و مکانیزه اشاره کرد.

 

میلگرد زیگزاگ، از تولید تا کاربرد آن در ساخت و ساز

 

  • روش دستی :

در این روش برای اینکه میلگرد زیگزاگ را تولید کنند به میلگردی مانند آجدار نیاز است. برای تولید میلگرد باید میلگردهای آجدار را در بغل یکدیگر قرار دهید و سپس طول میلگرد ها را بررسی کرده و در نهایت طول مورد نظر را علامت گذاری کنید. بعد از این که با استفاده از دستگاه محلی که علامت زده اید را برش دادید،. باید میلگرد های ساده را خم کنید.

میلگرد های ساده باید به صورت v انگلیسی خم شوند. در نهایت نیز میلگرد ها را در جای مناسب خود جوش دهید. برای جوش دادن میلگردها باید دو عدد میلگرد آجدار را در قسمت پایین و یک عدد از میلگرد آجدار در قسمت بالا تنظیم کرده و آن ها را جوش دهید.

در مرحله بعدی باید میلگردهای صاف را به صورت زیگزاگ بر روی این میلگردها جوش دهید. البته اندازه ی طول و عرض میلگردهای زیگزاگ با توجه به کاربرد آنها می تواند تغییر کند.

  • روش مکانیزه :

در روش مکانیزه بدون دخالت دست انسان خرپا درست می شود. برای تولید خرپا در روش مکانیزه باید میلگردهای طولی را بر روی یکدیگر کلاف کنید. این روش با استفاده از دستگاه انجام می گیرد. به همین دلیل برای استفاده کردن میلگردهای طولی که بر روی یک کلاف کرده اید باید از یک دستگاه مخصوص استفاده کرده و میلگرد ها را تحت کشش قرار دهید.

در نهایت باید از میلگردهای عرضی استفاده کرده و با استفاده از دستگاه فشار آنها را به شکل v انگلیسی در بیاورید. در مرحله بعدی باید میلگرد ها را توسط آرماتور به یکدیگر متصل کنید. در این روش خرپا ابتدا در طول بالا تولید شده و در آخر با توجه به نیاز کار طول آن را کوتاه می کنند. البته باید اشاره کنیم که روش مکانیزه نسبت به روش دستی بهتر است.

معرفی میلگرد زیگزاگ

به یکی از انواع مقاطع فلزی که در ساخت انواع خرپا ها و محصولات فلزی مورد استفاده قرار می گیرند میلگردهای زیگزاگی می گویند و در ساخت و ساز و ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. با اتصال و جوش خوردن میلگردهای آجدار و میلگرد های ساده میلگردهای زیگزاگی تولید می شوند و به آنها خرپا می گویند.

میلگردهای زیگزاگی یا خرپا یک سازه است که اعضای آن ها به یکدیگر جوش خورده اند . اتصالات خرپا به دو صورت، جوشی و قلاب کردن میلگرد تقسیم بندی شده اند. همچنین نام دیگر این میلگردها، میلگردهای عرضی است که در ساختمان سازی استفاده می شود. مقاطع فولادی به دو دسته پیش ساخته و خام تقسیم بندی می شوند.

از جمله محصولات خام می توان به تیر آهن اشاره کرد که در ساختمان سازی استفاده می شود و در بعضی مواقع فقط نیاز به برش و جوش دارد و ممکن است برش و جوش این مقاطع آهنی در همان محل ساختمان سازی انجام گیرد.

محصولات پیش ساخته در کارگاه ها با استاندارد های خاصی ساخته می شوند، چرا که ساخت آنها کمی پیچیده است و بعد از آنکه در کارگاه ها تولید شدند به محل ساختمان سازی منتقل می شوند. از جمله محصولات پیش ساخته می توان به میلگردهای زیگزاگ اشاره کرد. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم به صورت مکانیزه و دستی تولید می شوند.

اجزای مختلف میلگرد زیگزاگ

همانطور که اشاره کردیم این میلگردها جزو محصولات پیش ساخته هستند که در کارگاه ها تولید می شوند. این مقاطع فولادی کاربردی در ساختمان سازی داشته و دارای بخش های مختلفی مانند موارد زیر هستند.

  • میلگرد بالا :

این قسمت از میلگرد بار تیرچه را تحمل کرده و از آنجایی که قسمت بالای میلگرد را شکل می دهد به آن میلگرد بالا می گویند. میلگرد بالا همچنین وظیفه تحمل بار مرده سقف را در هنگام قالب بندی و بتن ریزی به عهده دارد.

  • میلگرد زیگزاگ :

این میلگرد بتن را پیوسته نگه می دارد. میلگردهای عرضی در بین میلگردهای بالا و پایین به صورت عرضی تعبیه می شود. میلگرد زیگزاگ به میلگردهای کششی مقاومت کافی در برابر بار مرده سقف را داده و از شکستن میلگرد جلوگیری می کند.

 

میلگرد زیگزاگ

 

  • میلگرد پایین:

وظیفه این نوع میلگردها تحمل نیروی کششی حاصل از لنگرهای خمشی است. اما می تواند طبق استانداردهای خود این نیرو را تحمل کند. البته برای تحمل نیروی اولیه باربری باید دارای مقاومت کافی باشد. چرا که نیروی کششی در ابتدا به میلگرد پایین وارد شده و سپس نیروی مورد نظر از طریق میلگرد به دیگر اجزای میلگرد منتقل می شود.

همچنین میلگرد پایین وظیفه تحمل نیروی مرده سقف را دارد و باید بتواند آن را به خوبی تحمل کند، چرا که میلگرد پایین یکی از اجزای کششی میلگرد زیگزاگ است.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد میلگرد زیگزاگ، از تولید تا کاربرد آن در ساخت و ساز بحث کردیم. از انواع مختلف خم میلگرد می توان به میلگرد های خاموت و خارک، میلگرد سنجاقک ، میلگرد ادکا و غیره اشاره کرد. میلگرد های زیگزاگی دارای اجزای مختلفی مانند میلگرد بالا و میلگرد پایین، میلگرد زیگزاگ هستند.

شیوه تولید اینگونه میلگردها با میلگرد های دیگر بسیار متفاوت بوده و به دو روش دستی و مکانیزه تولید می شوند. میلگردهای زیگزاگی در ساخت خرپا ها استفاده می شوند و کاربرد بسیار بالایی در صنایع ساخت و ساز و ساختمانی دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه نگهداری میلگرد

بهترین میلگرد برای تیرچه کدام است؟

https://ahanhyper.com//?p=19170

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *